Μια νέα, καινοτόμο ηλεκτρονική εφαρμογή που «χαρτογραφεί» τροχαία ατυχήματα και συμβάντα, με στόχο να εντοπίζονται τα επικίνδυνα σημεία και να σχεδιάζονται στοχευμένες παρεμβάσεις για την οδική ασφάλεια, ετοιμάζεται να ενεργοποιήσει η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (Π.Α.Μ.Θ).
Όπως ανέφερε στα Μακεδονικά Νέα ο Παντελής Δελίδης, προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Π.Α.Μ.Θ., η εφαρμογή είναι έτοιμη και απομένουν μόνο μερικές λεπτομέρειες για να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές της νέας χρονιάς.
Όπως είπε ο κ. Δελίδης, η εφαρμογή είναι σχεδιασμένη ώστε να φτάνει «μέχρι το κινητό κάποιου χρήστη» διευκολύνοντας σε μεγάλο βαθμό την τυποποιημένη καταχώριση βασικών στοιχείων από τους ανθρώπους που βρίσκονται στο πεδίο. Ένας τροχονόμος για παράδειγμα θα μπορεί με αυτήν την εφαρμογή να περνάει ορισμένα βασικά στοιχεία ενός συμβάντος, όσο το δυνατόν πιο σύντομα και μέσω Google, με γεωγραφικές συντεταγμένες, να καταγράφει το σημείο. .
Στόχος της εφαρμογής είναι η συγκέντρωση δεδομένων από όλη την Περιφέρεια – «από τη Δράμα μέχρι την Ορεστιάδα» ώστε να αποτυπώνονται με ακρίβεια τα σημεία και τα χαρακτηριστικά των περιστατικών. Για τη λειτουργία της μάλιστα, θα συμβάλλουν τόσο στελέχη της αστυνομίας και της τροχαίας, όσο και της πυροσβεστικής και του ΕΚΑΒ, οι άνθρωποι δηλαδή που βρίσκονται στο πεδίο.
Η βασική φιλοσοφία της εφαρμογής, όπως εξήγησε ο προϊστάμενος της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφέρειας, είναι να λειτουργεί ως μηχανισμός που χτίζει μια σταθερή, συγκρίσιμη βάση δεδομένων σε βάθος χρόνου προκειμένου να βοηθήσει στη λήψη αποφάσεων που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια.
«Σε βάθος ενός χρόνου, θα έχουμε πλήρη στατιστικά στοιχεία. Η εφαρμογή θα βγάζει γραφήματα, θα βγάζει διαγράμματα και μέσα σε χάρτη θα βλέπουμε τα σημεία» με συχνότητα συμβάντων, ανέφερε, εξηγώντας ότι έτσι μπορούν να αναδεικνύονται οι εστίες υψηλής επικινδυνότητας.
«Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να δούμε τα σημεία όπου συμβαίνουν συχνά τροχαία ατυχήματα… να βρίσκουμε τις αιτίες…Αν πχ κάποιος δρόμος δεν έχει σηματοδότηση να μπορούμε να παρεμβαίνουμε», επισήμανε ο κ. Δελίδης, χαρακτηρίζοντας την εφαρμογή ως «εργαλείο λήψης αποφάσεων», καθώς επιτρέπει στη Διοίκηση να έχει τα δεδομένα και να ιεραρχεί λύσεις με βάση πραγματικούς δείκτες κινδύνου.

Παράλληλα, το σύστημα προβλέπεται να επεκταθεί και πέρα από τα τροχαία, καταγράφοντας συμβάντα που επηρεάζουν την ασφάλεια και τη λειτουργία του οδικού δικτύου. «Θα παρακολουθεί διάφορα συμβάντα… μπορεί και πυρκαγιά… ή κάποιο σοβαρό καιρικό φαινόμενο», είπε, τονίζοντας ότι σταδιακά θα διευρυνθεί «σε κατηγορίες συμβάντων» ανάλογα με τις ανάγκες .
Παρότι η εφαρμογή έχει επιχειρησιακό προσανατολισμό, σε επόμενο βήμα η Περιφέρεια σχεδιάζει να ανοίξει μέρος της πληροφόρησης και προς τους πολίτες, οι οποίοι θα μπορούν να βλέπουν τα στατιστικά.
Να σημειωθεί ότι την περασμένη Τετάρτη πραγματοποιήθηκε στην έδρα της Περιφέρειας στην Κομοτηνή, με τη συμμετοχή του Περιφερειάρχη Χριστόδουλου Τοψίδη και του Αντιπεριφερειάρχη Μεταφορών, Επικοινωνιών και Καλών Πρακτικών για την Εξυπηρέτηση των Πολιτών Ιρφάν Χατζηγκενέ, η πρώτη συνάντηση εργασίας για τη λειτουργία της ηλεκτρονικής εφαρμογής.
Στη συνάντηση κλήθηκαν και συμμετείχαν οι εκπρόσωποι φορέων που βρίσκονται στη πρώτη γραμμή αντιμετώπισης τροχαίων ατυχημάτων και συμβάντων τους οποίους ο κ. Τοψίδης ευχαρίστησε για την συνεργασία, επισημαίνοντας ότι η επιτυχία αυτού του εγχειρήματος προϋποθέτει τη στενή συνεργασία όλων.
Προετοιμάζοντας τους οδηγούς του αύριο
Στο σκέλος της πρόληψης, η Περιφέρεια δίνει ιδιαίτερο βάρος στην ευαισθητοποίηση των μαθητών και στη διαμόρφωση σωστής οδηγικής κουλτούρας ήδη από τις σχολικές αίθουσες. Όπως εξηγεί ο Παντελής Δελίδης, η προσέγγιση δεν περιορίζεται σε μια απλή ενημέρωση, αλλά βασίζεται σε συνδυασμό θεωρητικής και βιωματικής εκπαίδευσης, με τακτικές επισκέψεις σε σχολικές μονάδες σε όλη την Περιφέρεια.
Σε συνεργασία με την Αστυνομία, κλιμάκια της Περιφέρειας παρουσιάζουν βασικές αρχές οδικής ασφάλειας και στη συνέχεια περνούν στο πρακτικό μέρος με εξοπλισμό που επιτρέπει στα παιδιά να «βιώσουν» τις συνέπειες επικίνδυνων συμπεριφορών.
Ο ίδιος περιγράφει ότι χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, κώνοι, αλλά και ειδικά γυαλιά προσομοίωσης που αναπαριστούν την επίδραση ουσιών ή αλκοόλ στην αντίληψη και στα αντανακλαστικά, ώστε οι μαθητές να αντιλαμβάνονται με άμεσο τρόπο πόσο εύκολα μπορεί να χαθεί ο έλεγχος στον δρόμο. Ο στόχος είναι να αποκτήσουν γνώσεις τα παιδιά πάνω στην οδηγική κουλτούρα και να χτίσουν στάση ευθύνης, ώστε να γίνουν οι σωστοί «οδηγοί του αύριο» όπως τονίζει ο κ. Δελίδης,υπογραμμίζοντας ότι «είναι θέμα παιδείας και νοοτροπίας».
Παράλληλα, στην Περιφέρεια έχει καθιερωθεί και ο θεσμός που αφορά στις «Εβδομάδες Οδικής Ασφάλειας», που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα.
Στο πλαίσιο αυτών των εβδομάδων, η δράση μεταφέρεται σε συγκεκριμένα σημεία κάθε πόλης (για παράδειγμα, σε πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής), όπου για μία ολόκληρη εβδομάδα καλούνται οργανωμένα σχολεία της περιοχής, ώστε να συμμετέχει μεγαλύτερος αριθμός μαθητών και να αξιοποιείται περισσότερος και πιο εξειδικευμένος εξοπλισμός.
Εκεί, όπως περιγράφει ο κ. Δελίδης, τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε περισσότερα μέσα βιωματικής μάθησης, όπως προσομοιωτή πρόσκρουσης που δείχνει τι σημαίνει σύγκρουση ακόμη και σε πολύ χαμηλές ταχύτητες, ποδήλατα για ασκήσεις κυκλοφοριακής αγωγής και επιπλέον δραστηριότητες που προσαρμόζονται κατά περίπτωση.
Στον Ευρωπαϊκό Χάρτη Οδικής Ασφάλειας οι καλές πρακτικές της Περιφέρειας
Ο κ. Δελίδης συνδέει τη νέα εφαρμογή με ένα ευρύτερο πλαίσιο πολιτικών που «τρέχει» η διοίκηση της Περιφέρειας από την πρώτη στιγμή και όπως λέει, τα στατιστικά στοιχεία της περυσινής χρονιάς αποτυπώνουν ήδη μια βελτίωση.
Σύμφωνα με όσα αναφέρει, το 2024 καταγράφηκε μείωση στα τροχαία σε σχέση με το 2023, ενώ «τώρα θα δούμε τα νέα στατιστικά για το 2025» σε σύγκριση με το 2024. Στο ίδιο πλαίσιο, υπενθύμισε ότι η Π.Α.Μ.Θ. είχε δώσει ιδιαίτερο βάρος στο θέμα, καθώς με ομόφωνη απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου είχε ανακηρύξει το 2024 ως “έτος οδικής κυκλοφορίας και ασφάλειας” στην Περιφέρεια, με στόχο την ενεργοποίηση και ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και ιδιαίτερα των μαθητών, με απώτερο σκοπό την ελαχιστοποίηση έως μηδενισμό των τροχαίων.
Παράλληλα, οι δράσεις οδικής ασφάλειας που υλοποιήθηκαν στην Περιφέρεια, αξιολογήθηκαν τεχνικά και αναρτήθηκαν ως “καλή πρακτική” στον European Road Safety Charter (Ευρωπαϊκός Χάρτης Οδικής Ασφάλειας).
Πρόκειται για μια πανευρωπαϊκή πλατφόρμα ανταλλαγής δράσεων και διάχυσης αποτελεσματικών παρεμβάσεων, στην οποία συμμετέχουν πάνω από 3,5 χιλιάδες φορείς οι οποίοι δεσμεύονται με δράσεις για την ενίσχυση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας.








