Μετά τη δεύτερη διαδικασία διαβούλευσης και τη σαφή στήριξη των κατοίκων, αλλά και τη σταθερά θετική στάση της δημοτικής αρχής, η πρόταση για τη μόνιμη πεζοδρόμηση γύρω από την πλατεία αναμένεται να εγκριθεί από τη δημοτική επιτροπή, έπειτα να εισαχθεί προς συζήτηση και έγκριση σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και τελικά να εξεταστεί από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης. Με την έγκρισή της το έργο, το οποίο στοχεύει στη λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, θα λάβει το «πράσινο φως» για την υλοποίησή του.
Η ανάπλαση του 2018 και το ιστορικό των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων
Η βιοκλιματική ανάπλαση της πλατείας Σταμάτη Καραμανλή, που ολοκληρώθηκε το 2018, αποτέλεσε ένα από τα έργα αναβάθμισης της περιοχής. Με ολιστικό επανασχεδιασμό πράσινων επιφανειών, χώρων περιπάτου και καθιστικών, νέο σιντριβάνι, περισσότερη σκίαση και αναδιαμόρφωση των οδών γύρω από την πλατεία σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας, η παρέμβαση είχε στόχο τη βελτίωση των μικροκλιματικών συνθηκών και της καθημερινότητας των κατοίκων.
Στο πλαίσιο αυτό διαμορφώθηκαν τα τμήματα των οδών Τούσα Αντωνίου και Γυμνασιάρχου Στεφάνου (από Αλ. Παπαναστασίου έως Άλκη Καμπανού), καθώς και η οδός Άλκη Καμπανού από Αντ. Τούσα έως Γυμν. Στεφάνου. Η ανάπλαση έτυχε ευρείας αποδοχής, με την πλατεία να μετατρέπεται σε σημείο κοινωνικής συναναστροφής για όλες τις ηλικίες.
Το 2020, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων για τον περιορισμό της διασποράς του Covid-19, τα ίδια τμήματα χαρακτηρίστηκαν προσωρινά ως πεζόδρομοι. Τοποθετήθηκαν πινακίδες πεζόδρομου και καταργήθηκαν οι θέσεις στάθμευσης. Η προσωρινή ρύθμιση παρατάθηκε έως τις 31.05.2022, ενώ παράλληλα ξεκίνησε η διαδικασία μελέτης της μόνιμης ή μη πεζοδρόμησης.

Η μελέτη και τα τέσσερα σενάρια
Στο πλαίσιο σχετικής σύμβασης, ανατέθηκε σε μελετητική εταιρεία η διερεύνηση της δυνατότητας μόνιμης πεζοδρόμησης, με στόχο τη συνολική αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Η κυκλοφοριακή μελέτη αφορούσε την ευρύτερη περιοχή που περικλείεται από τις οδούς Ν. Πλαστήρα, Αλ. Παπαναστασίου, Γυμν. Μικρού και Γυμν. Μυστακίδη.
Εξετάστηκαν τέσσερα σενάρια:
- Διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης.
- Οδοί ήπιας κυκλοφορίας, με όριο ταχύτητας 30 km/h βάσει νέου ΚΟΚ.
- Εποχιακή πεζοδρόμηση, μόνο καλοκαιρινούς μήνες και σε συγκεκριμένο ωράριο.
- Μόνιμη πεζοδρόμηση.
Ως βέλτιστη λύση προτείνεται η μόνιμη πεζοδρόμηση, που συγκεντρώνει τα περισσότερα πλεονεκτήματα και αποτελεί βάση για μελλοντικές παρεμβάσεις βιώσιμης κινητικότητας στην περιοχή, με την πρόταση να μην απαιτεί σύμφωνη γνώμη ΟΣΕΘ, αφού δεν διέρχονται λεωφορειακές γραμμές.
Η Ε’ Δημοτική Κοινότητα έχει ήδη γνωμοδοτήσει θετικά, με τον πρόεδρό της, Μανώλη Σύλλη, να αναφέρει στα Μακεδονικά Νέα ότι η δεύτερη διαδικασία διαβούλευσης ολοκληρώθηκε με θετική ανταπόκριση από τους κατοίκους για την πεζοδρόμηση. Επισήμανε ότι, σύμφωνα με ενημέρωσή του, η μελέτη προχωρά, ενώ σημείωσε ακόμη ότι προγραμματίζεται και η ανάπλαση του πάρκου Σταμάτη Καραμανλή, με νέες δενδροφυτεύσεις, φρεσκάρισμα των καθιστικών και επισκευή του σιντριβανιού. Τόνισε ότι στόχος είναι η δημιουργία μιας πλατείας που θα απολαμβάνουν οι δημότες, τα καταστήματα και τα παιδιά.
Όπως είπε, το θετικό αποτέλεσμα της διαβούλευσης επιβεβαίωσε πως οι κάτοικοι επιθυμούν την πεζοδρόμηση. Υπογράμμισε επίσης ότι ο δήμαρχος, λαμβάνοντας υπόψη την επιθυμία τους, έχει στόχο να αναβαθμίσει την πλατεία και να την επαναφέρει σε ένα πολύ καλύτερο επίπεδο.

Γιατί χρειάστηκε και δεύτερη διαβούλευση
Η υπόθεση της πεζοδρόμησης είχε επανέλθει στο προσκήνιο μετά τη διαβούλευση του περασμένου Ιουνίου, στην οποία καταγράφηκε σημαντική αλλοίωση της διαδικασίας: αντί για περίπου 2.500 κατοίκους των δύο οικοδομικών τετραγώνων, ψήφισαν… 9.131 άτομα.
Η αμφισβήτηση της εγκυρότητας οδήγησε στη λήψη μέτρων για νέα, αυστηρά ελεγχόμενη διαδικασία, που διήρκησε από 22 Σεπτεμβρίου έως 10 Οκτωβρίου 2025, με επαλήθευση στοιχείων κατοικίας μέσω gov.gr ή δια ζώσης στην Ε’ Κοινότητα. Η διαβούλευση αφορούσε αποκλειστικά τους κατοίκους των οικοδομικών τετραγώνων που περικλείονται από τις οδούς 25ης Μαρτίου, Παπαναστασίου, Γυμν. Μικρού, Γυμν. Μυστακίδη, Δημ. Μυσιρλή, Ζ. Παπαζαφειρίου και Αντ. Δανιόλου.
Οι επιλογές που τέθηκαν ήταν:
- Μόνιμη πεζοδρόμηση
- Οδός ήπιας κυκλοφορίας
- Ήπια κυκλοφορία με πεζοδρόμηση μόνο Σαββατοκύριακα Απρίλιο - Οκτώβριο
Οι αντιδράσεις και η στάση της διοίκησης
Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου τον περασμένο Σεπτέμβριο, κάτοικοι προσήλθαν με υπόμνημα 800 υπογραφών ζητώντας άμεσα την πεζοδρόμηση. Ο εκπρόσωπός τους, Νίκος Καγιαλής, είχε τονίσει: «Ζητάμε την ασφάλεια των παιδιών μας και την αναβάθμιση της πλατείας που είναι σήμερα εντελώς παρατημένη».
Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, είχε ξεκάθαρη θέση, λέγοντας, πως, «προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτή η πλατεία πρέπει να είναι πεζόδρομος. Δεν τη λέω τώρα· το έχω πει πολλές φορές στις συγκεντρώσεις γειτονιάς», ενώ για τη δεύτερη διαβούλευση είχε αναφέρει πως «θα γίνει με ασφαλείς δικλίδες».
Ο αντιδήμαρχος Δημοτικών Κοινοτήτων και Γειτονιών, Λάζαρος Ζαχαριάδης, είχε διευκρινίσει πως:
- η διαβούλευση δεν είναι δεσμευτική για τη διοίκηση,
- η διαδικασία έχει καταργηθεί από το 2024 αλλά συνεχίζεται στον δήμο Θεσσαλονίκης λόγω της δέσμευσης του δημάρχου στη συμμετοχικότητα,
- η νέα διαδικασία θα προστατευτεί πλήρως από απόπειρες αλλοίωσης αποτελεσμάτων.






