Η εν λόγω ρύθμιση αποκτά πλέον και τυπική ισχύ και θεσμοθετεί ένα αυστηρό πλαίσιο κανόνων για χρήστες, εταιρείες εκμίσθωσης και ελεγκτικές αρχές.
Όπως δήλωσε στα Μακεδονικά Νέα ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας, Κωνσταντίνος Τσιαπακίδης, με την απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, η εφαρμογή της κανονιστικής αποκτά πλέον πλήρη ισχύ. «Ήταν ήδη σε εφαρμογή, απλώς τώρα ξεπερνάμε το τυπικό κομμάτι και μπαίνουμε στο ουσιαστικό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όπως εξήγησε, εντός της επόμενης εβδομάδας, πιθανότατα την Τρίτη (8/7), προγραμματίζεται κοινή σύσκεψη με τη Διεύθυνση Τροχαίας για τον επιχειρησιακό σχεδιασμό μέχρι τη διεξαγωγή της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, «γιατί μετά όλα αλλάζουν. Μετά τη ΔΕΘ πρέπει να το ξαναδούμε, αφού θα μπούμε και στο φθινόπωρο», είπε χαρακτηριστικά.
Κυκλοφορία και στάθμευση υπό αυστηρούς όρους
Ο νέος κανονισμός εφαρμόζεται στο σύνολο του Δήμου Θεσσαλονίκης και αφορά τόσο τους οδηγούς μισθωμένων και ιδιωτικών Ε.Π.Η.Ο. όσο και τις εταιρείες εκμίσθωσης. Ορίζει με σαφήνεια:
- Μέγιστο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ./ώρα, ενώ στους πεζόδρομους, τις πλατείες, τα πάρκα και την παραλία μειώνεται στα 6 χλμ./ώρα.
- Στις οδούς Τσιμισκή και Εγνατία (μεταξύ Εθνικής Αμύνης και Δωδεκανήσου), η κυκλοφορία επιτρέπεται με ανώτατη ταχύτητα 15 χλμ./ώρα.
- Απαγορεύεται η κυκλοφορία σε δρόμους με όριο άνω των 50 χλμ./ώρα.
- Στους πεζόδρομους, η κυκλοφορία των Ε.Π.Η.Ο. επιτρέπεται μόνο αν δεν παρενοχλείται η κίνηση των πεζών και διατηρείται αντίστοιχη ταχύτητα βάδην.
Στο μέτωπο της στάθμευσης, προβλέπεται πλήθος απαγορεύσεων για την αποφυγή παρακώλυσης της κυκλοφορίας. Δεν επιτρέπεται στάθμευση:
- Σε διαβάσεις πεζών, στάσεις λεωφορείων, κόμβους, γέφυρες, σήραγγες και σιδηροδρομικές γραμμές.
- Πάνω ή πλησίον ραμπών ΑμεΑ, εισόδων/εξόδων νοσοκομείων και σε θέσεις αναπηρικών οχημάτων.
- Σε πεζοδρόμια, πλατείες και πάρκα, εκτός αν έχει οριστεί ειδική θέση από τον Δήμο.
- Σε απόσταση μικρότερη των 100 μέτρων από αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.
Επιτρέπεται η προσωρινή στάση εντός πεζοδρομίων ή πλατειών μόνο στα άκρα, εφόσον δεν παρεμποδίζεται η κίνηση πεζών.
Σαφείς υποχρεώσεις για χρήστες και εταιρείες
Οι οδηγοί Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται:
- Να φορούν κράνος (εξαιρούνται οχήματα για ΑμεΑ),
- Να φορούν ανακλαστικά ρούχα τη νύχτα,
- Να μην ρυμουλκούν, μεταφέρουν φορτία, να μην χρησιμοποιούν κινητά ή ακουστικά εν κινήσει,
- Να μην μεταφέρουν δεύτερο άτομο και να μην οδηγούν παράλληλα με άλλους,
- Να οδηγούν βαδίζοντας όταν παρεμποδίζεται η κίνηση πεζών,
- Να μην απορρίπτουν πατίνια στη θάλασσα — οι εταιρείες είναι υποχρεωμένες να τα περισυλλέγουν και να αποστέλλουν μηνιαίο ενημερωτικό σημείωμα στον Δήμο.
Η ελάχιστη ηλικία για χρήση ηλεκτρικού πατινιού ορίζεται στα 15 έτη, με τον Δήμο να έχει ζητήσει να ανέβει στα 17 έτη, χωρίς, ωστόσο, αυτό να γίνεται δεκτό.
800 σημεία στάθμευσης και νέα τέλη χρήσης
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης διαθέτει 800 συνολικά θέσεις στάθμευσης Ε.Π.Η.Ο., κατανεμημένες σε τέσσερις ζώνες (Α, Β, Γ, Δ) βάσει γεωγραφικής και λειτουργικής κατάταξης. Η κανονιστική ορίζει αυστηρές προδιαγραφές για τη χωροθέτηση σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους, με ελάχιστες αποστάσεις από ράμπες, κάδους, φωτεινούς σηματοδότες, οδηγούς τυφλών και περίπτερα.
Κάθε εταιρεία μπορεί να αιτηθεί έως 6 θέσεις ανά σημείο, με δυνατότητα κλήρωσης εφόσον τα αιτήματα υπερκαλύπτουν τη διαθεσιμότητα.
Τα ετήσια τέλη ανά Ε.Π.Η.Ο. ανάλογα με τη ζώνη είναι:
- Ζώνη Α: 39 ευρώ
- Ζώνη Β: 25 ευρώ
- Ζώνη Γ: 16 ευρώ
- Ζώνη Δ: 5 ευρώ
- Μηδενικό τέλος για οχήματα που εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία.
Η παραχώρηση κοινοχρήστων χώρων ισχύει για ένα ημερολογιακό έτος, ενώ η μη ανανέωση επιφέρει υποχρεωτική απομάκρυνση της σήμανσης από τις εταιρείες.
Αυστηρά πρόστιμα και κίνδυνος ανάκλησης άδειας
Ο κανονισμός προβλέπει σαφές πλαίσιο κυρώσεων, όπως:
- 40 ευρώ για παραβίαση ταχύτητας στις οδούς Εγνατία και Τσιμισκή,
- 20 ευρώ για στάθμευση εντός 100 μέτρων από μνημεία,
- 200 ευρώ για απόρριψη πατινιών στη θάλασσα και μη περισυλλογή,
- 200 ευρώ για παράβαση υποχρεώσεων των εταιρειών,
- 100 ευρώ ανά σημείο για κακή ή ελλιπή διαγράμμιση,
- Δυνατότητα ανάκλησης άδειας μετά από δύο παραβάσεις εντός 6 μηνών, χωρίς επιστροφή χρημάτων.
Επιπλέον, για μαζική κατάληψη μη εγκεκριμένων σημείων, ο Δήμος έχει το δικαίωμα απομάκρυνσης των πατινιών μετά από δεύτερη παράβαση εντός τριών ωρών.
Στόχος η πρόληψη, όχι η τιμωρία
Ο κ. Τσιαπακίδης υπογράμμισε ότι η δημοτική αρχή δίνει έμφαση στην πρόληψη, με αύξηση της δυναμικότητας της Δημοτικής Αστυνομίας. Με την επικείμενη πρόσληψη 80 νέων δημοτικών αστυνομικών, ο σχεδιασμός προβλέπει έως και 20 μικτά ζευγάρια πρωί - βράδυ, αυξάνοντας σημαντικά την επιτήρηση, «όχι με την έννοια της καταστολής ή της τιμωρίας, αλλά της πρόληψης».
Μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα, ο Δήμος θα καλέσει τις εταιρείες για ενημέρωση σχετικά με τη διαδικασία αδειοδότησης και υποβολής αιτημάτων στάθμευσης. Όπως ξεκαθαρίστηκε από τον αντιδήμαρχο, «η άναρχη στάθμευση δεν υφίσταται πλέον» και «ό,τι εντοπίζεται εκτός οριοθετημένων σημείων κατάσχεται».