Το εμβληματικό αυτό έργο, που θα αλλάξει ό,τι ξέρουμε για τη Θεσσαλονίκη, αφορά όλο το παραλιακό μέτωπο, το οποίο εκτείνεται σε μήκος 40 χιλιομέτρων, από το Καλοχώρι έως το Αγγελοχώρι και βρίσκεται στα όρια επτά Δήμων (Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης, Θερμαϊκού).
«Η ενοποίηση του παραλιακού μετώπου είναι ένα έργο με αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό πρόσημο, που θα οδηγήσει τη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα τη Βόρεια Ελλάδα σε μια νέα εποχή», τονίζει στα Μακεδονικά Νέα ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας Πάρις Μπίλλιας.
Ο ίδιος βέβαια επισημαίνει ότι οι διαδικασίες για να προχωρήσει το έργο και να υλοποιηθεί, είναι πραγματικά επίπονες και χρονοβόρες, καθώς απαιτούται σωστή προετοιμασία, μελέτες, διαβούλευση, αδειοδοτήσεις. «Οι δύσκολες αυτές διαδικασίες, έχουν να κάνουν με την προετοιμασία, την ωρίμανση του έργου, καθώς στην πατρίδα μας η ρύθμιση του δημόσιου χώρου αποτελεί δύσκολη υπόθεση, όμως στη συνέχεια δεν θα υπάρξουν προβλήματα και το έργο θα μπορεί να προχωρήσει ανεμπόδιστα», υπογραμμίζει ο κ. Μπίλλιας.
Όπως εξηγεί, η μελέτη για το παραλιακό μέτωπο εκπονήθηκε και έγινε η απαραίτητη διαβούλευση, όμως χρειάστηκε να μελετηθούν ξανά δύο τμήματα, ένα στα Δυτικά, στην περιοχή του Παλαιού Εμπορευματικού Σταθμού, και ένα στα Ανατολικά, παραπλεύρως του αεροδρομίου «Μακεδονία». Οι μελέτες για τα δύο αυτά τμήματα ολοκληρώθηκαν και τώρα βρίσκεται σε εξέλιξη, για δεύτερη φορά, η διαβούλευση.
«Είναι γεγονός ότι υπάρχει καθυστέρηση, όμως ελπίζω ότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα ολοκληρωθεί η διαδικασία, ώστε ακολούθως να δοθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις για το έργο από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Περιβάλλοντος και να ανοίξει ο δρόμος για την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, κάτι το οποίο εκτιμάται ότι θα συμβεί στις αρχές του 2026», υπογραμμίζει ο αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων.
Τι προβλέπεται
Το έργο προβλέπει ένα τεράστιο, αναπλασμένο παραλιακό μέτωπο, με συνεχή παράκτια ζώνη περιπάτου και αναψυχής, συνεχή ποδηλατόδρομο δίπλα στη θάλασσα, νέα τοπόσημα, νέους ελεύθερους χώρους, πολύ πράσινο, 1.000 στρέμματα κοινόχρηστου δημόσιου χώρου.
Στα Δυτικά θα υλοποιηθεί μελέτη που εκπόνησε το Ελληνικό Κέντρο Βιότοπων – Υγροτόπων, η οποία προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου. Προβλέπεται επίσης αλιευτικό καταφύγιο, δημιουργία διαδρομής πεζών και ποδηλατών.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει επίσης ένα μεγάλο μητροπολιτικό πάρκο στα Δυτικά, δίπλα στις προβλεπόμενες εγκαταστάσεις Μουσείου Ολοκαυτώματος.
Στο κέντρο της πόλης, στην παραλία δίπλα στον Λευκό Πύργο, θα επεκταθεί το κρηπίδωμα, σε κυμαινόμενο πλάτος. Επιπλέον, χωροθετούνται μεγάλου μεγέθους υπόγειοι χώροι στάθμευσης στα Ανατολικά και παράλληλα αναμορφώνεται και αξιοποιείται η περιοχή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Ανατολικότερα δημιουργείται αστική τεχνητή κολυμβητική περιοχή, ζώνη παραλιακού κοινόχρηστου χώρου, ενώ επίσης προβλέπεται η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου – Βοτανικού κήπου πλησίον του αεροδρομίου «Μακεδονία».
Τα δύο μητροπολιτικά πάρκα, στη Δυτική και την Ανατολική Θεσσαλονίκη, μαζί με το πράσινο που θα υπάρχει κατά μήκος του παραλιακού μετώπου, θα συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση του πρασίνου στη Θεσσαλονίκη.
Ανατολικότερα του αεροδρομίου χωροθετείται Επιχειρηματικό Πάρκο όπου αναπτύσσεται ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη για την εξυπηρέτηση του αλιευτικού και τουριστικού στόλου του Θερμαϊκού Κόλπου.
«Η Θεσσαλονίκη, με το νέο παραλιακό μέτωπο, θα στρέψει το βλέμμα της στη θάλασσα, θα διαθέτει συνεχή παράκτια ζώνη αναψυχής και περιπάτου δίπλα στη θάλασσα, συνεχή ποδηλατόδρομο, νέα τοπόσημα, νέους ελεύθερους χώρους, σε μήκος 40 χιλιομέτρων, ενώ περισσότερα από 1.000 στρέμματα κοινόχρηστου, δημόσιου χώρου, πρόκειται να αποδοθούν στους κατοίκους και τους επισκέπτες της», υπογραμμίζει ο κ. Μπίλλιας.
Στο μεταξύ, όπως τονίζει, ήδη η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχει προχωρήσει σε εξυγίανση των εδαφών στη Δυτική Θεσσαλονίκη. «Ειδικά η περιοχή όπου βρισκόταν τα Βυρσοδεψεία, η οποία ήταν γνωστή σε όλους ως τόπος περιβαλλοντικά υποβαθμισμένος, έχει ‘‘καθαρίσει’’. Παράλληλα, υπάρχει ωριμότητα για να προχωρήσουμε σε παρεμβάσεις στην περιοχή του Καλοχωρίου, έτσι ώστε να μην χάνουμε χρόνο», λέει ο αντιπεριφερειάρχης.
Καταλήγοντας, εκφράζει την πεποίθησή του ότι το μεγαλόπνοο αυτό έργο, από τη στιγμή που θα λυθούν τα γραφειοκρατικά ζητήματα και θα εκδοθεί το Προεδρικό Διάταγμα θα μπορέσει να προχωρήσει, έχοντας ορίζοντα ολοκλήρωσης τα δέκα χρόνια, καθώς θα κατασκευάζεται τμηματικά. «Το έργο αυτό θα το χαρούμε όλοι, κυρίως όμως θα το χαρούν οι επόμενες γενιές. Θα είναι η προίκα μας για τη νέα γενιά», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Πάρις Μπίλλιας.