Ο κ. Δημαρέλος αναφέρθηκε αναλυτικά στα δεδομένα της χωροθέτησης και εγκατάστασης των υπόγειων κάδων, στις αλλαγές που εγκρίθηκαν για 35 σημεία, στην πρόοδο του έργου, καθώς και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η Υπηρεσία Καθαριότητας λόγω της αυξημένης επισκεψιμότητας στο κέντρο της πόλης τις ημέρες των εορτών. Παράλληλα, αναφέρθηκε και στην ενίσχυση της υπηρεσίας με νέες προσλήψεις οδηγών και εργατών.
«Δεν χωράνε απορριμματοφόρα σε σημεία που είχαν χωροθετηθεί υπόγειοι κάδοι»
Αναφερόμενος στο έργο των υπόγειων κάδων -υποέργο του βασικού έργου «Παρεμβάσεις αστικής αναζωογόνησης για την οικονομική ανασυγκρότηση τοπικών εμπορικών οδών σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες του Δήμου Θεσσαλονίκης»- ο κ. Δημαρέλος εξαπέλυσε σφοδρή κριτική προς την προηγούμενη διοίκηση για τον τρόπο με τον οποίο σχεδιάστηκε και χωροθετήθηκε το έργο.
Όπως ανέφερε, υπόγειοι κάδοι είχαν χωροθετηθεί:
- σε στενά σημεία όπου δεν χωρούν απορριμματοφόρα,
- σε ποσοστό 60% - 70% πάνω από υπόγεια δίκτυα κοινής ωφέλειας,
- σε σημεία όπου λειτουργούν λαϊκές αγορές, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη λαϊκή αγορά της Τριανδρίας,
- σε θέσεις που προκάλεσαν έντονες αντιδράσεις και κατακραυγή από κατοίκους.
Ο ίδιος διευκρίνισε ότι, παρότι γενικά δεν δικαιολογεί τις καταγγελίες για την παρουσία κάδων, υπήρξαν περιπτώσεις όπου οι αντιδράσεις ήταν απολύτως δικαιολογημένες, καθώς σε απόσταση 10 - 15 μέτρων μπορούσαν να τοποθετηθούν χωρίς κανένα πρόβλημα.
«Η χωροθέτηση υπόγειων κάδων δεν γίνεται με το να πατήσεις έναν χάρτη και να πεις “εδώ θα μπει” και τέλος η ιστορία», σημείωσε, εξηγώντας ότι απαιτείται έλεγχος τουλάχιστον 11 παραμέτρων, καθώς και πλήρης έλεγχος για υπόγεια δίκτυα.
Οι μισοί υπόγειοι κάδοι τοποθετημένοι - Αλλαγή χωροθέτησης για 35 - Το έργο των 10 εμπορικών δρόμων
Ο αντιδήμαρχος ανέφερε ότι περίπου οι μισοί υπόγειοι κάδοι έχουν ήδη τοποθετηθεί από τους συνολικά 121 που προβλέπει η σύμβαση για τις δέκα εμπορικές οδούς. Το θέμα που συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο αφορούσε την αλλαγή χωροθέτησης 35 υπόγειων κάδων, στο πλαίσιο της τρίτης χωροθέτησης υπόγειων συστημάτων κάδων προσωρινής αποθήκευσης απορριμμάτων.
Σημειώνεται πως ο δήμος Θεσσαλονίκης είναι δικαιούχος χρηματοδότησης για έργο συνολικού προϋπολογισμού 29.679.967 ευρώ (με ΦΠΑ), το οποίο περιλαμβάνει την ανάπλαση 10 εμπορικών δρόμων συνολικού μήκους 9.600 μέτρων και επιφάνειας 180.000 τ.μ.:
- Ολύμπου
- Κολωνιάρη
- Παναγίας Φανερωμένης
- Κλαυθμώνος
- Παπάφη
- Μ. Μπότσαρη
- 25ης Μαρτίου
- Ελευθερίας
- Ελ. Βενιζέλου
- Εγνατία
Το έργο αποτελείται από έξι υποέργα, με το Υποέργο 3 «Υπογειοποίηση κάδων», προϋπολογισμού 2.625.700 ευρώ, να προβλέπει την εγκατάσταση 121 υπόγειων κάδων.
Τα νέα σημεία που προστέθηκαν είναι:
- 8 κάδοι στην Α’ Δημοτική Κοινότητα (οδός Ολύμπου),
- 6 κάδοι στη Β’ Δημοτική Κοινότητα (οδός Γρ. Κολωνιάρη),
- 21 κάδοι στη Δ’ Δημοτική Κοινότητα (οδός Παπάφη).
Η υπογειοποιημένη αποθήκευση απορριμμάτων στοχεύει στην απελευθέρωση κοινόχρηστων χώρων, στη μείωση ρύπων, θορύβου και κατανάλωσης καυσίμων, λόγω της τριπλάσιας χωρητικότητας των υπόγειων κάδων.
Καθαριότητα σε ασφυκτικές συνθήκες τις γιορτές - «Προτεραιότητα να μένει 'τζάμι' το κέντρο»
Ο κ. Δημαρέλος περιέγραψε την περίοδο των Χριστουγέννων ως «τις πιο δύσκολες ημέρες για την Καθαριότητα», λόγω:
- τριών συνεχόμενων Κυριακών με ανοιχτή αγορά,
- διπλάσιας και τριπλάσιας επισκεψιμότητας στο κέντρο,
- λειτουργίας της υπηρεσίας με 35% - 40% του προσωπικού λόγω αργιών.
Όπως είπε, προτεραιότητα είναι το κέντρο της Θεσσαλονίκης να παραμένει... «τζάμι», αναγνωρίζοντας ότι αυτό επιβαρύνει άλλες περιοχές, κυρίως Κυριακές και Δευτέρες.
Προσλήψεις και ενίσχυση προσωπικού
Ο αντιδήμαρχος ανακοίνωσε την ανάληψη καθηκόντων από 35 από τους 51 οδηγούς οκτάμηνης σύμβασης, ενώ αναφέρθηκε τόσο στην αναμονή των 71 εργατών Καθαριότητας από το πρόγραμμα ΔΥΠΑ 55+ (για 1+1 έτος), όσο και στη δρομολόγηση νέων οκταμήνων και μόνιμων προσλήψεων από το 2026.
Υπενθυμίζεται ότι από τις 2.721 μόνιμες προσλήψεις που εγκρίθηκαν πανελλαδικά για τους δήμους από το υπουργείο Εσωτερικών, 194 αφορούν τον δήμο Θεσσαλονίκης, εκ των οποίων:
- 36 επιστημονικό προσωπικό,
- 158 εργάτες και οδηγοί Καθαριότητας.
Ο κ. Δημαρέλος τόνισε ότι οι προσλήψεις αυτές δεν θα ήταν δυνατές χωρίς την περσινή αύξηση των δημοτικών τελών, σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως, «δεν μπορούμε να έχουμε και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο».









