Ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης και Κλιματικής Προστασίας Γιώργος Δημαρέλος, έπειτα από σχετική ερώτηση του δημοτικού συμβούλου της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη», Κωνσταντίνου Ιακώβου, προχώρησε σε αναλυτική παρουσίαση του έργου ανάπτυξης του δικτύου των υπόγειων κάδων, των φάσεων υλοποίησης, καθώς και των δυσκολιών που αντιμετωπίζονται.
Οι φάσεις εγκατάστασης και η τρέχουσα κατάσταση
Όπως ανέφερε ο κ. Δημαρέλος, η ανάπτυξη του συστήματος έγινε σε τρεις φάσεις:
- Πρώτη φάση: 59 υπόγειοι κάδοι στην Α΄ Δημοτική Κοινότητα, οι οποίοι παραδόθηκαν επί διοίκησης Ζέρβα, συνοδευόμενοι από δύο απορριμματοφόρα (Ιούνιος 2021).
- Δεύτερη φάση: 75 κάδοι για τις Β΄, Γ΄, Δ΄ και Ε΄ Κοινότητες, που εγκαταστάθηκαν τον Αύγουστο του 2025, επίσης με δύο απορριμματοφόρα.
- Τρίτη φάση: 121 νέοι υπόγειοι κάδοι, που εντάσσονται στο έργο ανάπλασης των «δέκα εμπορικών δρόμων», από τους οποίους κανείς δεν έχει τεθεί ακόμη σε λειτουργία μέχρι την παράδοση του συνόλου του έργου.
Ο αντιδήμαρχος σημείωσε ότι το συγκεκριμένο έργο αντιμετωπίζει καθυστερήσεις και τεχνικές δυσκολίες, καθώς «όπως ξέρετε όλοι η μελέτη έγινε βιαστικά για να προλάβει την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης». «Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε παράταση τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο του 2026, ώστε να παραληφθεί το έργο στο σύνολό του», τόνισε χαρακτηριστικά.
Από τους υπόγειους κάδους που λειτουργούν σήμερα, όλοι των δύο πρώτων φάσεων είναι ενεργοί, εκτός από πέντε που παρουσιάζουν μικρές βλάβες. Ο δήμος έχει ήδη προχωρήσει στη διαδικασία ανάθεσης συντήρησης των κάδων, ενώ από τα πέντε απορριμματοφόρα που διαθέτει ο δήμος, τα τρία λειτουργούν κανονικά και τα υπόλοιπα δύο βρίσκονται στο στάδιο της επισκευής τους εξαιτίας μικρών βλαβών.
«Χρήσιμοι στη θεωρία, αλλά με πρακτικά προβλήματα»
Παρά την πρόοδο του έργου, ο κ. Δημαρέλος δεν έκρυψε τον προβληματισμό του για την αποδοτικότητα των υπόγειων κάδων, ιδιαίτερα ως προς τη διαχείριση της ανακύκλωσης.
«Προσωπικά, αν και θεωρητικά οι υπόγειοι κάδοι είναι πολύ χρήσιμοι -έχουν τριπλάσια χωρητικότητα από τους επιφανειακούς- δεν είμαι ιδιαίτερα ευχαριστημένος από την απόδοσή τους στην ανακύκλωση. Πολλοί πολίτες πετούν χαρτόκουτα χωρίς να τα σπάνε, με αποτέλεσμα να μπλοκάρουν τα στόμια και να μειώνεται η χωρητικότητα», εξήγησε.
Ο αντιδήμαρχος πρόσθεσε ότι ο δήμος διαθέτει ειδική υπηρεσία αποκομιδής χαρτονιού κατόπιν ραντεβού, ώστε τα καταστήματα να μην πετούν μεγάλες ποσότητες του ανακυκλώσιμου υλικού στους υπόγειους κάδους.
«Παρά τις συνεχείς συστάσεις των εποπτών καθαριότητας και γειτονιάς στους καταστηματάρχες, το πρόβλημα παραμένει. Οι κάδοι χαλάνε εύκολα, πλημμυρίζουν, χρειάζονται αποστράγγιση και συχνή συντήρηση. Είναι χρήσιμοι, αλλά ο ενθουσιασμός της αρχικής τους εγκατάστασης δεν έχει δικαιωθεί πλήρως στην πράξη», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το ζήτημα της ιδιωτικοποίησης
Αναφερόμενος σε πιθανές συνεργασίες με ιδιώτες, ο κ. Δημαρέλος ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποιο σχέδιο ιδιωτικοποίησης της υπηρεσίας Καθαριότητας. «Δεν είναι στις προθέσεις μας, αλλά αν υπάρξει οποιαδήποτε ανάγκη παροχής υπηρεσίας που θα διευκολύνει τη λειτουργία της υπηρεσίας Καθαριότητας, θα το εξετάσουμε. Προς το παρόν δεν υπάρχει τέτοιο πλάνο», σημείωσε.
«Ανάγκη για περισσότερα οχήματα και καλύτερη ανακύκλωση»
Στη δευτερολογία του, ο Κωνσταντίνος Ιακώβου, επανέφερε το θέμα της επάρκειας του στόλου και της ανακύκλωσης στους υπόγειους κάδους.
«Είχα προτείνει να τοποθετηθούν μπλε κάδοι δίπλα στους υπόγειους, καθώς η ανακύκλωση δεν μπορεί να γίνεται αποτελεσματικά στους υπόγειους κάδους. Παράλληλα, θεωρώ ότι τα πέντε οχήματα που διαθέτει ο δήμος δεν επαρκούν, χρειάζονται περισσότερα για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα», υπογράμμισε.