makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Στις ράγες του Δυτικού Προαστιακού «χτίζεται» η σύγχρονη Θεσσαλονίκη

Ακούστε το άρθρο 8'
07.12.2025 | 08:00
Κώστας Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης

Η δρομολόγηση από τις 19 Νοεμβρίου σε νέες βάσεις του Δυτικού Προαστιακού της Θεσσαλονίκης, ώστε να καλύπτονται με επάρκεια οι σύγχρονες ανάγκες μετακίνησης, από και προς το δυτικό τμήμα της πόλης, είναι αναμφισβήτητα μια πολύ σημαντική εξέλιξη, που δικαιώνει τις επίμονες προσπάθειές μας τα τελευταία 11 χρόνια.

Κατά τη δική μας οπτική, ο Δυτικός Προαστιακός αποτελεί έναν από τους πλέον κρίσιμους συντελεστές για την ορθολογική και ισόρροπη ανάπτυξη της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, καθώς υποστηρίζει τη σύνδεση των αστικών περιοχών μεταξύ τους, τη λειτουργική σχέση μεταξύ αστικών και περιαστικών περιοχών, ενώ εντάσσει σε αυτή την εξίσωση οργανισμούς και εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως το ΔΙΠΑΕ, τις επιχειρήσεις που λειτουργούν στο Καλοχώρι εντός και εκτός της ΒΙΠΕ–Θ και τα κέντρα Logistics που αναπτύσσονται την τελευταία πενταετία ραγδαία, στη δυτική πλευρά της πόλης.

Το πρώτο βήμα έγινε τις προηγούμενες μέρες, με την ενίσχυση των δρομολογίων στην υφιστάμενη γραμμή  του τρένου από τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τη Σίνδο στο ύψος της νότιας εισόδου της ΒΙΠΕΘ και τη δρομολόγηση της νέας, δωρεάν, λεωφορειακής γραμμής για την εξυπηρέτηση φοιτητών και εργαζόμενων στο Διεθνές Πανεπιστήμιο της  Ελλάδος.

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Μεταφορών, Κ. Κυρανάκης, έδειξε αμέσως ενδιαφέρον για το σχέδιο που προτείνουμε, επισκέφθηκε την περιοχή, αναγνώρισε επί τόπου την αναγκαιότητά του και οφείλω να σημειώσω ότι προς τιμήν του κινείται με εντυπωσιακή ταχύτητα. 

Παράλληλα, αποδέχτηκε την πρότασή μας για την επέκταση του Δυτικού Προαστιακού, πέρα από το τελευταίο μέχρι πρότινος προβλεπόμενο σημείο της Αγχιάλου, έως τη Γέφυρα και τον Άγιο Αθανάσιο του Δήμου Χαλκηδόνος, με τη δημιουργία νέων στάσεων.

Και προωθεί την προκήρυξη διαγωνισμού έως το τέλος του 2025 με έναρξη των εργασιών μέσα στο 2026, ώστε ο επόμενος κλάδος του Προαστιακού που θα ξεκινά από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, θα  συνεχίζει προς τη Μενεμένη, την οδό Επτανήσου, το Κορδελιό, την Αγχίαλο και αργότερα έως τη Γέφυρα και τον Άγιο Αθανάσιο, να μπει στις ράγες έως το τέλος του 2026.

Ο Δυτικός Προαστιακός αποκτά επιτέλους «σάρκα και οστά», με τη στήριξη του Αναπληρωτή Υπουργού και τη δική μας μεθοδική προσπάθεια, με συναντήσεις στην Αθήνα, συσκέψεις στη Θεσσαλονίκη και ένα συμπαγές μέτωπο υποστήριξης των παρεμβάσεων μας, από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τοπικούς  φορείς.

Η Θεσσαλονίκη αποκτά ένα ακόμη σύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς, που σε συνδυασμένη λειτουργία με τη βασική γραμμή του μετρό και τη γραμμή του προς Καλαμαριά, θα δίνει τη δυνατότητα στον πολίτη να μετακινείται σε ελάχιστο χρόνο, με άνεση και ασφάλεια από τη Χαλκηδόνα έως τη Ν. Ελβετία. Ήδη η απόσταση Ν.Σ.Σ. – Σίνδος έχει περιοριστεί στα 11 λεπτά. 

Με όλα τα επιδιωκόμενα οφέλη, όπως ο εκμηδενισμός του χρόνου και σε άλλες ενδιάμεσες αποστάσεις, όπως αυτή μεταξύ της δυτικής Θεσσαλονίκης και του κέντρου της πόλης, μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης εντός του αστικού ιστού της πόλης, μείωση των αυτοκινήτων και βελτίωση της ποιότητας της ατμόσφαιρας, ουσιαστική εξυπηρέτηση στις μετακινήσεις εργαζόμενων προς τη ΒΙΠΕ-Θ, εταιρείες Logistics και προς το ΔΙΠΑΕ.

Πέρα από τα προφανή συγκοινωνιακά του οφέλη, διαμορφώνει πρόσθετους δυναμικούς όρους και προϋποθέσεις ανάπτυξης, οικονομικής, αλλά και οικιστικής, στην ευρύτερη δυτική περιοχή, που σταδιακά, έχει αρχίσει να βγαίνει από την απομόνωση.

Όσο κι αν φαίνεται παράδοξο, ο Προαστιακός σε λειτουργία, γίνεται μοχλός για να ανοίξει και ο δρόμος της οικιστικής επέκτασης της Θεσσαλονίκης προς τα δυτικά. Διότι όταν κάθε πολίτης, μπορεί να οργανώσει το καθημερινό του πρόγραμμα χωρίς περιττές καθυστερήσεις, αναμονές και ταλαιπωρία στις μετακινήσεις του, όταν ξέρει ότι μπορεί να φτάσει άνετα και γρήγορα από το σπίτι στη δουλειά του, θα ακολουθήσει την παγιωμένη αντίληψη στην επιλογή κατοικίας που ισχύει σε δεκάδες μεγαλουπόλεις. Θα προτιμήσει την ποιότητα ζωής που προσφέρουν τα προάστια, την ώρα μάλιστα που η στέγη εντός του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης είναι δυσεύρετη και πανάκριβη.

Χωρίς ίχνος υπερβολής στις ράγες του Δυτικού Προαστιακού δρομολογούνται τα χαρακτηριστικά μιας σύγχρονης, αναπτυσσόμενης, βιώσιμης και ταυτόχρονα ανθρώπινης και φιλικής μεγαλούπολης. 

Παρακολουθούμε στενά τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και θέτουμε νέες διεκδικήσεις, προκειμένου ο Δυτικός Προαστιακός να επεκταθεί και πέραν των ορίων της Θεσσαλονίκης, σε περιοχές της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

*Ο Κώστας Γιουτίκας είναι Αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης

Κώστας Γιουτίκας

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Προαστιακός Σιδηρόδρομος: 11 λεπτά... 11 χρόνια - Η αποκάλυψη Γιουτίκα, ο στόχος των επεκτάσεων και ο... σύμμαχος
Πολιτική24.11.25 | 12:45
Προαστιακός Σιδηρόδρομος: 11 λεπτά... 11 χρόνια - Η αποκάλυψη Γιουτίκα, ο στόχος των επεκτάσεων και ο... σύμμαχος