Το νέο σχολείο: Το πρώτο κουδούνι της χρονιάς χτύπησε σε ένα σχολείο που δεν θυμίζει πια το χθες. Νέα κτήρια, ανακαινισμένες αίθουσες, 10.000 επιπλέον μόνιμοι εκπαιδευτικοί και η είσοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης στη μαθησιακή διαδικασία δίνουν τον τόνο μιας νέας εποχής.
Από την Ψέριμο, όπου ξαναλειτούργησε το δημοτικό σχολείο, μέχρι τα νέα Ωνάσεια Σχολεία, η εκπαίδευση αλλάζει πρόσωπο. Καινοτομίες όπως οι διαδραστικοί πίνακες, τα σετ ρομποτικής και τα ψηφιακά φροντιστήρια έρχονται να μεταμορφώσουν τη μαθησιακή εμπειρία.
Ιδιαίτερη σημασία έχει και το πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου», που αναβάθμισε ήδη 431 σχολικές μονάδες και συνεχίζει με χιλιάδες ακόμη. Δεν πρόκειται μόνο για αισθητικές παρεμβάσεις, αλλά για ουσιαστική βελτίωση των συνθηκών μάθησης, με ράμπες ΑμεΑ, ανακαινισμένους χώρους υγιεινής και σύγχρονες αθλητικές υποδομές. Ένα έργο που αποτυπώνει το όραμα της αείμνηστης πολιτικού για ένα σχολείο ανοιχτό και ισότιμο για όλα τα παιδιά.
Η τριτοβάθμια εκπαίδευση: Στην ανώτατη εκπαίδευση, η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων ανοίγει νέους ορίζοντες. Η συζήτηση δεν αφορά μόνο την προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό, αλλά και τη μη φυγή των δικών μας παιδιών που αναζητούν σπουδές εκτός Ελλάδας. Η χώρα μπορεί να κερδίσει σε ανταγωνιστικότητα και διεθνή παρουσία, αρκεί να διασφαλιστεί η ποιότητα και η ισότιμη πρόσβαση ώστε να μη δημιουργηθούν πανεπιστήμια δύο ταχυτήτων.
Η απάντηση στη βία: Την ίδια στιγμή, ένα άλλο ζήτημα βαραίνει την κοινωνία: η αύξηση των περιστατικών βίας ανηλίκων. Η πρόληψη είναι καθοριστική. Ήδη από το 2012, εμείς στην Κεντρική Μακεδονία κάναμε το πρώτο βήμα με τη δημιουργία του Παρατηρητηρίου Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού. Η πρωτοβουλία αυτή αγκαλιάστηκε από την εκπαιδευτική κοινότητα, έδωσε μετρήσιμα αποτελέσματα και αποτέλεσε πρότυπο για δράσεις που επεκτάθηκαν αργότερα σε πανελλαδικό επίπεδο. Σήμερα, νέα προγράμματα συνεχίζουν την προσπάθεια, με έμφαση στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης, τον ειδησεογραφικό γραμματισμό και τη σωστή χρήση των ψηφιακών μέσων.
Το στοίχημα: Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο κτήρια, εξοπλισμός ή θεσμικές αλλαγές. Είναι –και πρέπει να είναι– ασπίδα απέναντι στις κοινωνικές προκλήσεις. Η επένδυση στην Παιδεία είναι η μόνη ουσιαστική απάντηση στην κρίση αξιών και στη βία που βλέπουμε γύρω μας. Η νέα εποχή για το ελληνικό σχολείο και πανεπιστήμιο είναι εδώ· τώρα μένει να την κάνουμε νέα εποχή και για την κοινωνία μας.
*Ο Δρ. Γεώργιος Καρατάσιος είναι πρώην Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Μαθηματικός-Επίτιμος Σχολικός Σύμβουλος, Διδάκτωρ Πολυτεχνικής Σχολής ΑΠΘ, π. Διδάσκων στα Πανεπιστήμια: Μακεδονίας - ΑΠΘ - Δυτικής Μακεδονίας - Νεάπολις Πάφου