Η έκθεση με αντικείμενα του Ντίνου Χριστιανόπουλου θα εγκαινιαστεί στις 7:30 το βράδυ και πραγματοποιείται με αφορμή την μεγάλη έκθεση «ΤΕΧΝΗ-ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε» που ήδη παρουσιάζεται από τον Οκτώβριο στο Τελλόγλειο.
Σύμφωνα με όσα σημειώνει η Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου και Ομ. Καθηγήτρια ΑΠΘ, Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, στον κατάλογο της έκθεσης, «τα “αρχαία” του Ντίνου όπως τα είδε ο φακός του Άρι Γεωργίου αποτυπώνουν το πιο αληθινό, τρυφερό και συγκινητικό πορτρέτο του Χριστιανόπουλου: μια συλλογή από ενθυμήματα λογής-λογής, όπου τα όστρακα, τα κεραμικά θραύσματα κάθε εποχής που συνάντησε στον δρόμο του, ή του τα χάρισαν φίλοι ακριβοί από Θεσσαλονίκη, φυλαγμένα ανάμεσα σε κουμπιά, πολύχρωμες χάντρες, φυλαχτά, κουρελάκια, δεκάρες, χαρτονομίσματα, είναι πραγματικά ψηφίδες από τα «μικρά και ταπεινά» που ήταν ο κόσμος του. Φυλαγμένα σε κουτιά από Κουραμπιέδες του Τερκενλή, ή Λουκούμια Σύρου του Πάσσαρη, ξεπροβάλλουν μέσα από νάυλον σακούλες, φακελάκια συχνά δεύτερης χρήσης, που συνοδεύονται από σημειώσεις με τη χαρακτηριστικά προσεγμένη γραφή του να δίνει το στίγμα τους: οδός Πειραιώς, οδός Λαγκαδά, οδός Ολυμπιάδος, Επταπύργιο, χάρισμα της Σούλας Πιτέρη, της Βάνας Χαραλαμπίδου, της Ελένης Λαζαρίδου κ.ο.κ. Η σχολαστική αναφορά του Χριστιανόπουλου στην προέλευσή τους, ποιος του το χάρισε, πού το βρήκε, με το συγκλονιστικό «από πού;» όταν δεν θυμάται, παίρνει άλλη διάσταση»,
Η ίδια προσθέτει πως «ο Γεωργίου, κι αυτός στενός φίλος και συνεργάτης του Ντίνου, διάλεξε με μεγάλη ευαισθησία να στήσει το υλικό φαινομενικά ουδέτερα στο εργαστήριο του φωτογράφου, με τον φακό οριζόντια πάνω ακριβώς από τα αντικείμενα, τοποθετημένα είτε στο αρχικό τους αμπαλάρισμα (κουτιά, φακέλους, σακούλες), αφήνοντάς τα συχνά να αναδύονται από το περιτύλιγμα, είτε στημένα σε κάποια «σύνθεση», πάντα σε αυστηρή μετωπικότητα, προσέχοντας τις εικαστικές τους ποιότητες, όπου «συμμετέχουν» τα σημειώματα του Ντίνου». Σύμφωνα με την κ. Γουλάκη-Βουτυρά, «οι φωτογραφίες για τα ‘αρχαία’ του Ντίνου του Άρι Γεωργίου διεισδύουν στην έκθεση του Τελλογλείου “Τέχνη-Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε” σαν μια εσωτερική εξομολόγηση του ποιητή και αφιέρωμα ξεχωριστό στην πόλη και τους ανθρώπους της».
Επίσης στον κατάλογο της έκθεσης ο Άρις Γεωργίου επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι «πέντε-έξι παλιά χαρτοκιβώτια, κάποια ευτελή πλαστικά κουτιά, random νάυλον σακκούλες, παλιές συσκευασίες ζαχαροπλαστείων, τσαλακωμένοι φάκελλοι αλληλογραφίας και λογαριασμών, χύμα ψιλόχαρτα ή σελίδες περιοδικών και εφημερίδων, δεματάκια συχνά σφιγμένα με σπάγγο ―πάντοτε επιμελημένος φιόγκος, ποτέ δυσεπίλυτος κόμπος― κάποτε υπό γηράσκοντα ανενεργά λαστιχάκια, όλα τους, ευτελώς, εκ του προχείρου, όχι πάντως άνευ κάποιας μεθόδου από μέρους του, στεγάζουν, αποθησαυρίζοντάς την, διά της δικής του χειρός, την «συλλογή αρχαιοτήτων» του Ντίνου Χριστιανόπουλου». Ο ίδιος τονίζει τα εξής: «Αυτό ακριβώς επιτελεί το εγχείρημα της φωτογραφικής καταγραφής των «πολύτιμων» λίθων και κεράμων, των ευλαβικώς παρά Ντίνου συλλεχθέντων και επιμελώς υπομνηματισθέντων. Η ουσιαστική αξία των “αρχαιοτήτων του Ντίνου” ανιχνεύεται στην “μουσειογραφική σύνταξη” του θησαυρού που συνιστούν».
Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 10 Φεβρουαρίου 2026 και την επιμέλειά της έχει ο Άρις Γεωργίου. Ο συντονισμός έγινε από τον Miguel Fernández Belmonte, Δρ. Ιστορίας Τέχνης.
O Άρις Γεωργίου (1951, Θεσσαλονίκη) σπούδασε αρχιτεκτονική στο Montpellier της Γαλλίας. Από το 1977 εκθέτει ζωγραφική και φωτογραφία σε πολυάριθμες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Eλλάδα και στο εξωτερικό. Είναι μέλος του Συλλόγου Kαλλιτεχνών Eικαστικών Tεχνών Bορείου Eλλάδος. Tο 1984 ήταν ιδρυτικό στέλεχος και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του PARALLAXIS και υπήρξε συνιδρυτής του Eλληνικού Mουσείου Φωτογραφίας (1987). Tον Φεβρουάριο του 1988 ήταν ο εμπνευστής και έκτοτε επί δεκαπενταετία διοργανωτής της Φωτογραφικής Συγκυρίας. Διετέλεσε διευθυντής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (1998-2002).
Η δεύτερη ημερίδα του Τελλογλείου
Την ίδια μέρα, Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, αλλά νωρίτερα, στις 4 το απόγευμα, θα πραγματοποιηθεί η δεύτερη ημερίδα του Τελλογλείου στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Τέχνη – Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε» και σε αυτήν θα παρουσιαστούν εννέα ειδικές εισηγήσεις υπό τον γενικό τίτλο «ΤΕΧΝΗ» & «ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: ζωντανές μαρτυρίες.
Αναλυτικότερα:
· Η Βάσω Τοκατλίδου-Παναγιωτίδου, Ομ. Καθηγήτρια Τμήματος Γαλλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ θα μιλήσει για την «”Τέχνη” Μακεδονική Καλλιτεχνική Εταιρεία: πρόσωπα και ιστορίες».
· Η Σαπφώ Ταμπάκη, Επ. Καθηγήτρια του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ θα εισηγηθεί το θέμα «”Τέχνη”, Θεσσαλονικείς, Πολιτισμός».
· Στη συνέχεια ο ζωγράφος, συγγραφέας, σκηνοθέτης και σκηνογράφος, Απόστολος Κιλεσσόπουλος, θα μιλήσει για τις «Μνήμες από τη σχέση μου με την “Τέχνη” και τη “Διαγώνιο”».
· Ο ιδιοκτήτης της Γκαλερί «Ειρμός», Γεράσιμος Τόλης, θα παρουσιάσει το θέμα «Ντίνος Χριστιανόπουλος: μια βιογραφία της Θεσσαλονίκης».
· Ο Ηλίας Κουτσούκος, δημοσιογράφος και συγγραφέας, θα αναφερθεί στα «Στιγμιότυπα από τη “Διαγώνιο”».
· Θωμάς Κοροβίνης, συγγραφέας και τραγουδοποιός, θα μιλήσει για την «Πορεία μου κοντά στον Ντίνο».
· Ο δημοσιογράφος, συγγραφέας και σεναριογράφος, Κώστας Μπλιάτκας, θα παρουσιάσει τις «Κουβεντούλες με τον Ντίνο».
· Ο Σάκης Παπαδημητρίου, μουσικός, συνθέτης και συγγραφέας θα θυμηθεί «Αναμνήσεις από τη “Διαγώνιο”».
· Άρις Γεωργίου, αρχιτέκτονας, φωτογράφος, ζωγράφος και συγγραφέας, θα μιλήσει για τις «Αρχαιότητες του Ντίνου».
Χαιρετισμό στην ημερίδα θα κάνει η Ομ. Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου, Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά.
Σημειώνεται πως μετά το τέλος της ημερίδας θα εγκαινιαστεί η έκθεση του Άρι Γεωργίου.
Η έκθεση «Τέχνη-Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε»
Υπενθυμίζεται πως η έκθεση «Τέχνη-Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε» -εγκαινιάστηκε στις 3/10 και θα διαρκέσει μέχρι τις 10/2/2026- πραγματοποιείται με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου και τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα.
Η έκθεση συνδιοργανώνεται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη & Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ.
Πρόκειται για ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά στην έκθεση φιλοξενούνται πάνω από 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς.





