makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

«Τεχνη-Διαγωνιος και το Μουσειο που δεν εγινε»

Η «ΤΕΧΝΗ» και η «Διαγώνιος» συναντώνται για πρώτη φορά  σε μια έκθεση-σταθμό στο Τελλόγλειο 

Ακούστε το άρθρο 8'
01.10.2025 | 21:04
Δύο διαφορετικές ομάδες πολιτισμού, η «Τέχνη» και η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου που άφησαν το συγκλονιστικό αποτύπωμά τους στην πολιτιστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα συναντώνται για πρώτη φορά κάτω από την ίδια στέγη, κι αυτή είναι του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών ΑΠΘ.

Η έκθεση που εγκαινιάζεται μεθαύριο με τίτλο «Τέχνη-Διαγώνιος και το Μουσείο που δεν έγινε» πραγματοποιείται με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυση του ΑΠΘ και τα 25 χρόνια του Τελλογλείου και τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Κωνσταντίνου Αν. Τασούλα.

 

 

Η έκθεση που εντάσσεται στα φετινά 60ά Δημήτρια -με αυτήν ξεκινούν οι εικαστικές εκδηλώσεις στις 3 Οκτωβρίου- αποτελεί ένα βλέμμα προς το πρόσφατο παρελθόν της Θεσσαλονίκης με κύριο άξονα δύο εικαστικές συλλογές που διαμορφώνουν στο παρόν έναν πυρήνα πολιτισμού στην καρδιά της πανεπιστημιούπολης και συνολικά ξεπερνούν τα 600 έργα και τεκμήρια από περισσότερους από 200 δημιουργούς. Το Τελλόγλειο συνδιοργανώνει την έκθεση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα 60ά Δημήτρια και την Κεντρική Βιβλιοθήκη / Κέντρο Πληροφόρησης του ΑΠΘ. Την γενική ευθύνη  της έκθεσης έχει η Ομοτ. Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Αλεξάνδρα Γουλάκη-Βουτυρά, ενώ την συνεπιμέλεια έχουν οι Μιγκέλ Φ. Μπελμόντε καιΑνναρέτα Τουλουμτζίδου με την υποστήριξη των επιμελητών Ραφαέλας Νίκα και του Νίκου Βιάνα.

«Γιορτάζουμε τα 100 χρόνια του ΑΠΘ και τα 25 του Τελλογλείου. Καταφέραμε να φέρουμε μαζί με τις δυνάμεις του Δήμου Θεσσαλονίκης, των “60ών” Δημητρίων, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου, για να αναδείξουμε την τέχνη στο Τελλόγλειο. Στόχος μας και για το μέλλον είναι να πραγματοποιήσουμε τέτοιες δραστηριότητες και προς την περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και όλης της Ελλάδας, αλλά και σε άλλα σημεία του δήμου Θεσσαλονίκης», τόνισε σήμερα στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο Τελλόγλειο, ο Ανέστης Κάλφας, Πρόεδρος ΔΣ Τελλογλείου Ιδρύματος και Καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής του ΑΠΘ.

 

 

O Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης, Βασίλης Γάκης, σημείωσε πως «η σπουδαία έκθεση που διοργανώνει το Τελλόγλειο με αφορμή των διπλών εορτασμών, είναι πράγματι πάρα πολύ σπουδαία και η ανάδειξη για πρώτη φορά και σε αυτή την έκθεση των συλλογών της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας “Τέχνη” και της “Διαγωνίου” συμβάλλει με καθοριστικό τρόπο την αποτίμηση του έργου των δύο αυτών σωματείων και του ρόλου που διαδραμάτισαν στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα και στη διαμόρφωση του πολιτισμού της πόλης». Ο κ. Γάκης συμπλήρωσε πως η συγκεκριμένη έκθεση είναι «παρακαταθήκη μνήμης και κληρονομιάς για τις παρούσες και τις επόμενες γενιές. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης στηρίζει την έκθεση και την εντάσσει στα φετινά επετειακά “Δημήτρια” και χαίρομαι πραγματικά που ο κύκλος των εικαστικών εκδηλώσεων τους ξεκινούν με την έκθεση του Τελλογλείου».

 

 

 

Ο Χρήστος Μήττας, Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, υπογράμμισε ότι «η Περιφέρεια τιμά αυτονόητα κι έμπρακτα την διπλή επέτειο των 100 χρόνων του ΑΠΘ και των 25 του Τελλόγλειο. Εδώ μιλάμε αντικειμενικά για μια έκθεση σταθμό στην Κεντρική Μακεδονία. Την μοναδική συνάντηση δύο ομάδων, της «Τέχνης» και της «Διαγωνίου» του Ντίνου Χριστιανόπουλου». Ο ίδιος σημείωσε πως «το Τελλόγλειο πρωτοπορώντας κυριολεκτικά για άλλη μια φορά, δίνει τόσο στους Θεσσαλονικείς όσο και σε όλους και τους επισκέπτες να θυμηθούν, να γνωρίσουν, να ζήσουν το πολιτιστικό γίγνεσθαι που χάραξαν οι δύο ομάδες στο διάβα της πόλης». 

Ο Ιάκωβος Μιχαηλίδης, Καθηγητής ΑΠΘ και Αντιπρύτανης Διεθνών Σχέσεων, Εξωστρέφειας, Δια Βίου Μάθησης και Φοιτητικής Μέριμνας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, τόνισε ότι «με τη σπουδαιότερη δωρεά τέχνης σε ελληνικό πανεπιστήμιο, το Τελλόγλειο έχει καταξιωθεί όλα αυτά τα χρόνια ως σημείο αναφοράς για τον πολιτισμό. Μέσα από διεθνείς συνεργασίες, εκθέσεις υψηλού επιπέδου και κοινωνικά προσανατολισμένες δράσεις, άνοιξε νέους δρόμους και κατόρθωσε να συνδέσει την τέχνη με την παιδεία, την έρευνα και την κοινωνία. Την ίδια στιγμή, τιμούμε τα 100 χρόνια από την ίδρυση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, ενός σταθερού πυλώνα γνώσης και πολιτισμού, καθώς και τα 60ά Δημήτρια, τον μακροβιότερο πολιτιστικό θεσμό της πόλης. Οι τρεις αυτοί επετειακοί σταθμοί αναδεικνύουν τη σημασία της σύμπραξης ανάμεσα στην τέχνη, την εκπαίδευση και τον πολιτισμό προς όφελος της κοινωνίας. Η σημερινή έκθεση αποτελεί καρπό πολύτιμων συνεργασιών με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τον Δήμο Θεσσαλονίκης, τα Δημήτρια, την Κεντρική Βιβλιοθήκη ΑΠΘ, μουσεία της πόλης και ιδιώτες συλλέκτες, οι οποίοι  συμβάλλουν στη διατήρηση της μνήμης και την καλλιέργεια της δημιουργικότητας. Με αυτόν τον τρόπο υλοποιείται το όραμα των ιδρυτών, Νέστορα και Αλίκης Τέλλογλου: να υπηρετείται η παιδεία, να ενισχύεται η δημιουργικότητα των νέων και να καλλιεργείται η ελπίδα ενός καλύτερου μέλλοντος». Ο κ. Ιακωβίδης επισήμανε πως «εμείς, ως  νέες πρυτανικές αρχές, όχι μόνο θα υποστηρίξουμε τέτοιες προσπάθειες, αλλά θα αναλάβουμε πρωτοβουλίες το επόμενο διάστημα για να αναδείξουμε ακόμη περισσότερο την λειτουργία και την παρουσία του Τελλογλείου Ιδρύματος Τεχνών, η οποία είναι ήδη μεγάλη, όχι μόνο στην ευρύτερη κοινότητα της Θεσσαλονίκης, αλλά να φύγει και να συνταιριάξει αυτή η πολύ δυναμική του παρουσία με το ευρύτερο όνομα των πρυτανικών αρχών σε μια παγκοσμιοποιημένη κοινότητα και στη μετατροπή του Αριστοτελείου και της πόλης της Θεσσαλονίκης και της κεντρικής Μακεδονίας, όπως τα λέγαμε, σε ένα εκπαιδευτικό και πολιτισμικό κόμβο και σταυροδρόμι ώσμωσης πολιτισμών, ιδεολογιών και πανανθρώπινων αξιών».

Ο Γιάννης Χρυσάφης, βετεράνος δημοσιογράφος της «Καθημερινής» και πρωτεργάτης της ίδρυσης του Συλλόγου Φίλων του Τελλογλείου, ανέφερε πως «οι δωρητές είναι περί τους 130, αριθμό που κρίνω ιδιαίτερα εντυπωσιακό. Αλλά και κολακευτικό για το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών. Διότι άνθρωποι και θεσμοί έκριναν ότι μπορούσαν να δωρίσουν τις συλλογές που σίγουρα με μεράκι συγκέντρωσαν και αποφάσισαν κάποια στιγμή να δωρίσουν έχοντας τη βεβαιότητα ότι αυτές θα εκτιμηθούν, θα προβληθούν και θα τιμηθούν και οι ίδιοι οι δωρητές, δυναμώνοντας έναν καταξιωμένο πια θεσμό. Έχοντας και εγώ αυτή τη βεβαιότητα αλλά και ζηλότυπα αντιδρώντας αποφάσισα να δωρίσω τα φωτογραφικά άλμπουμ της παρουσίας της Γαλλικής Στρατιάς στη Θεσσαλονίκη που έχω στην κατοχή μου εξασφαλίζοντας την 131η θέση στον κατάλογο των δωρητών».

Η Ομότ. Καθηγήτρια ΑΠΘ και Γενική Διευθύντρια του Τελλογλείου Ιδρύματος, Αλεξάνδρα Γουλάκη– Βουτυρά, η οποία έχει και την γενική ευθύνη της έκθεσης τόνισε «πως δεν έχει ξαναγίνει ποτέ οι δύο ομάδες της Θεσσαλονίκης που σημάδεψαν τον πολιτισμό της πόλης να συνυπάρξουν με τα έργα τους στον ίδιο χώρο. Αυτό γίνεται με μοναδικό τρόπο με την έκθεση που εγκαινιάζουμε την Παρασκευή».  Η ίδια σημείωσε πως «στο πλαίσιο του εορτασμού 25 χρόνων λειτουργείας του το Τελλόγλειο Ίδρυμα οργανώνει την έκθεση «ΤΕΧΝΗ-ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ και το Μουσείο που δεν έγινε», ένα μεγάλο αφιέρωμα στην εικαστική Θεσσαλονίκη (και όχι μόνο) στο δεύτερο μισό του 20ού αι. και τη σύνδεσή της με το σήμερα. Δύο μεγάλες συλλογές, αυτή της Μακεδονικής Καλλιτεχνικής Εταιρείας ΤΕΧΝΗ και της Διαγωνίου (Ντίνος Χριστιανόπουλος) που έχουν περάσει πλέον στο Τελλόγλειο και ΑΠΘ, η μια εξωστρεφής, η δεύτερη εσωστρεφής, ενώνονται και χαρτογραφούν τη σχέση επαρχίας-κέντρου, εντοπιότητας-διεθνισμού. Αξιοποιείται ολόκληρος ο εκθεσιακός χώρος του Ιδρύματος και προγραμματίζονται ημερίδες, ζωντανές αφηγήσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και άλλες εκδηλώσεις εντός και εκτός Τελλογλείου». 

Τον συντονισμό της συνέντευξης Τύπου είχε ο Λάζαρος Θεοδωρακίδης, δημοσιογράφος και Υπεύθυνος Τύπου του Τελλογλείου Ιδρύματος.

Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου, στις 19:00 στο Τελλόγλειο. 

Tελευταίες Ειδήσεις