Είναι τα «καλλιγραφικά ή καλλιγραφένια» υφαντά τα οποία προέρχονται από το Παλαιοχώρι και την Ουρανούπολη και παρουσιάζονται αυτές τις μέρες σε έναν πολύ ωραίο εκθεσιακό χώρο του ξενοδοχείου Eangles Palace, στην Ουρανούπολη Χαλκιδικής.
Ο Μητροπολίτης Θεόκλητος επισκέφθηκε την έκθεση συνοδευόμενος από τον αχριμανδρίτη π. Νικόδημο Κωτινούδη, τον εφημέριο της Ουρανούπολης π. Γεώργιο Κυριάκου και τον αντιδήμαρχο Αριστοτέλη, Νικόλαο Αυγερινό. Τον υποδέχθηκαν και τον ξενάγησαν η Μηχανικός Περιβάλλοντος, ενεργό μέλος της κοινότητας του Παλαιοχωρίου και υπεύθυνη εκθέσεων και πολιτιστικών εκδόσεων, Φωτεινή Μιχαλέου, η πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Ουρανούπολης, Ευσταθία Αδαμοπούλου, καθώς και ο διευθυντής του ξενοδοχείου, Βασίλειος Καπετάνος.
Η αρχοντιά της Χαλκιδικής
Ο Σεβασμιώτατος εντυπωσιάστηκε από τα κιλίμια, τα χαλιά και τις μπάντες που κοσμούν την περιοχή -και προέρχονται από αργαλειούς των χωριών ης Χαλκιδικής- και τα οποία εκτίθενται στον συγκεκριμένο χώρο, «αποτελώντας μεγάλη κληρονομιά, περιγράφοντας με τον καλύτερο τρόπο την αρχοντιά της Χαλκιδικής».
Τόσο οι κυρίες Φ. Μιχαλέου και Ευ. Αδαμοπούλου όσο και ο διευθυντής του ξενοδοχείου πρότειναν στον Μητροπολότη, κ. Θεόκλητο, «να προβληθεί αυτός ο θησαυρός της Χαλκιδκής και έξω από τα όριά της». Εκείνος άκουσε με πολλή προσοχή τις προτάσεις, ενώ επισήμανε ότι κατά την υποδοχή που του επιφύλαξε η Αρναία στην ενθρόνισή του το 2012, όλα τα μπαλκόνια της Έδρας της Μητρόπολης Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου ήταν στολισμένα με τα περίφημα «καλλιγραφένια» χαλιά, «προερχόμενα από τα χέρια αρχοντισσών - νοικοκυράδων Αρνιωτισσών». Επίσης παρατήρησε ότι τέτοιου είδους κειμήλια στολίζουν τους Ιερούς Ναούς και τα Μοναστήρια της περιοχής στα πανηγύρια τους και ότι «πέραν του Παλαιοχωρίου και της Ουρανουπόλεως (ταπητουργία), θησαυρίζονται και στην Αρναία, στη Μεγάλη Παναγία, στον Στανό, στη Βαρβάρα, στο Νεοχώρι, στην Ιερισσό και σε άλλες τοπικές κοινωνίες της Μητροπόλεώς μας».
Προβολή σε όλη την Ευρώπη και ενημέρωση της υπουργού Πολιτισμού
Μάλιστα στην ανάρτησή της στα social media η Μητρόπολη Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου επισημαίνει: «Εάν λοιπόν επιθυμούμε ο θησαυρός αυτός να γίνει γνωστός σε Πανελλαδική και όχι μόνο κλίμακα και να προβληθεί, τότε απαιτείται ενότητα και όχι τοπικιστικός ανταγωνισμός και αντεγκλήσεις, ώστε όλοι μαζί μονιασμένοι να προβάλλουμε τον θησαυρό αυτό και μέσω του Υπουργείου Πολιτισμού της Χώρας μας.
Μια καλή κίνηση για την πραγμάτωση αυτού του σκοπού θα ήταν όλο αυτό το πολιτιστικό προϊόν να τεθεί υπό την Αιγίδα του Δήμου μας και της Ιεράς Μητροπόλεως, ώστε από κοινού να το γνωστοποιήσουμε στην κα Λίνα Μενδώνη και να προβληθεί και στην Πρωτεύουσα και γιατί όχι και Πανευρωπαϊκώς.
Όμως απαιτείται ενότητα και αμοιβαίος σεβασμός από όλους στις εκφράσεις και στις απαιτήσεις μας…
Υπό αυτήν την προϋπόθεση και ο Δήμος μας και η Ιερά Μητρόπολις προτίθενται να πρωτοστατήσουν, ώστε ο κοινός αυτός σκοπός να πραγματωθεί»
Δεν είναι απλώς υφαντά
«Τα καλλιγραφένια δεν είναι απλώς υφαντά. Είναι οι μνήμες και τα βιώματα των γυναικών που τα δημιούργησαν – ζωντανές αποτυπώσεις της ιστορίας, πολιτιστικά σύμβολα του Παλαιοχωρίου και κομμάτι της συλλογικής μνήμης των κατοίκων του. Κάποιος τα χαρακτήρισε “ποπ” εκδοχή της υφαντικής»,είχε πει σε συνέντευξή της στα Μακεδονικά Νέα η Φωτεινή Μιχαλέου, Μηχανικός Περιβάλλοντος και ενεργό μέλος της κοινότητας του Παλαιοχωρίου. Όπως είχε τονίσει σε συνέντευξλη της στη Χρύσα Νάνου, «τα υφαντά αποτελούσαν επίσης αναπόσπαστο μέρος της οικιακής οικονομίας της περιοχής, μέχρι και τις αρχές της δεκαετίας του 1980. «Δύο ήταν τα βασικά θέματα που απασχολούσαν τους ανθρώπους εκείνη την εποχή. Να έχουν λεφτά για τα καθημερινά στο σπίτι για να φτιάξουν τις προίκες τα κορίτσια τους. Αυτό συμπυκνώνει την ουσία της ζωής των ανθρώπων τότε» (διαβάστε ΕΔΩ το ρεπορτάζ για τα καλλιγραφένια)
(Οι φωτογραφίες είναι από τη σελίδα της Ιεράς Μητρόπολης Ιερισσού ,Αγίου Όρους και Αρδαμερίου στο Facebook)