makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Το Piandaemonium στο Αρχαιο Θεατρο Διου

«Άξιον Εστί» με έξι πιάνα και 12 πιανίστες

Ακούστε το άρθρο 8'
30.07.2025 | 08:00
Piandaemonium
Δώδεκα πιανίστες, έξι πιάνα και πάνω από 150 καλλιτέχνες ενώνονται επί σκηνής για να αποδώσουν με έναν διαφορετικό τρόπο ένα από τα διαχρονικά σύμβολα της ελληνικής μουσικής: το «Άξιον Εστί» των Μίκη Θεοδωράκη και Οδυσσέα Ελύτη.

Το Αρχαίο Θέατρο του Δίου φιλοξενεί σήμερα Τετάρτη 30 και την Πέμπτη 31 Ιουλίου, στις 20.30, στο πλαίσιο του 54ου Φεστιβάλ Ολύμπου και του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», μία ιδιότυπη, φιλόδοξη και τεχνικά απαιτητική εκδοχή του «Άξιον Εστί». Πρόκειται για μια νέα μεταγραφή του λαϊκού ορατορίου του Μίκη Θεοδωράκη για αφηγητή, βαρύτονο, λαϊκό τραγουδιστή, χορωδία και ορχήστρα.

Η μουσική διεύθυνση είναι του Διονύση Παντή, ενώ συμμετέχουν η Μικτή Χορωδία του Δημοτικού Ωδείου Λάρισας (διεύθυνση Δημήτρης Καρβούνης) και η Χορωδία Δωματίου Κοζάνης (διεύθυνση Έμη Τσιούρα-Δημοπούλου). Σολίστες: ο Γιώργος Γάλλος (αφηγητής), ο Γιάννης Σελητσανιώτης (βαρύτονος), και ο Γιάννης Διονυσίου (λαϊκός τραγουδιστής).

«Η ιδέα να μεταγραφεί το Άξιον Εστί είναι ιδέα που την καλλιεργούμε αρκετά χρόνια», λέει ο Κώστας Χάρδας, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ, ο οποίος συμμετέχει στο Piandaemonium από την ίδρυσή του το 1998. «Η πρώτη σκέψη γεννήθηκε μετά από συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής, όπου είχαμε μεταγράψει τέσσερα τραγούδια και είχαμε συμπράξει με τη Μικτή Χορωδία Λάρισας και τον Δημήτρη Καρβούνη. Τότε προέκυψε η ιδέα ότι μπορούμε να μεταγράψουμε για έξι πιάνα και δώδεκα πιανίστες ολόκληρο το έργο. Ο Μίκης Θεοδωράκης ήταν ακόμη εν ζωή, του είχε παρουσιάσει ένα απόσπασμα ο Δημήτρης Καρβούνης, που ήταν στενός συνεργάτης του και του άρεσε πολύ, είχε ενθουσιαστεί. Έτσι άρχισε να επωάζεται η ιδέα. Φέτος έχουμε το πρακτικό πλαίσιο να πραγματοποιηθεί».

Κώστας Χάρδας, αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΑΠΘ

Πέρα όμως από την ιδέα, το πρακτικό μέρος κάθε άλλο παρά απλό είναι. Ο κ. Χάρδας εξηγεί: «Είναι τεχνικά απαιτητικό το εγχείρημα του Piandaemonium. Είναι σχήμα που στηρίζεται σε μία σειρά από τεχνικά χαρακτηριστικά που πρέπει να έχουν λυθεί πριν κλείσουμε μία συναυλία: να έχουμε έξι πιάνα με ουρά, να έχουμε χορδιστή μαζί μας, να έχουμε χώρο πρόβας τουλάχιστον μία εβδομάδα πριν με έξι πιάνα διαθέσιμα. Επίσης, πρέπει να συντονιστούν οι άνθρωποι που συμμετέχουν στο σχήμα – άλλος ζει στη Γαλλία, άλλος στο Βερολίνο, άλλος στην Αθήνα, άλλος στη Θεσσαλονίκη. Ουσιαστικά αρχίζουμε να το σκεφτόμαστε πάνω από μισό χρόνο πριν».

Για τον Κώστα Χάρδα, το ίδιος το έργο και ο τόπος παρουσίασης έχουν ισχυρό συμβολισμό: «Ειδικά τώρα, η συναυλία του Άξιον Εστί είναι το πιο μεγαλεπήβολο πρότζεκτ που κάναμε ποτέ. Πέρα από εμάς τους 12 πιανίστες, εμπλέκονται τόσα άτομα στις χορωδίες, ο δικός μας μαέστρος ο Διονύσης Παντής που ήρθε ειδικά για το έργο, εμπλέκονται άνθρωποι για τα φώτα και τον ήχο. Όλοι οι σολίστες είναι καταπληκτικοί – από τη νεότερη γενιά λαϊκών τραγουδιστών ο Γιάννης Διονυσίου, ο εξαιρετικός βαρύτονος Γιάννης Σελητσανιώτης και ο ηθοποιός Γιώργος Γάλλος που ως αφηγητής ανέδειξε το κείμενο. Περιμένουμε να ζήσουμε τη μυσταγωγία αυτού του σπουδαίου έργου του Μίκη Θεοδωράκη».

Τι προσδοκία γεννά η εμφάνιση σε ένα αρχαίο θέατρο όπως αυτό του Δίου; «Όταν συμμετέχεις ως καλλιτέχνης σε οποιαδήποτε διαδικασία εμπλέκει το παρελθόν βιωματικά και ειδικά το αρχαίο ελληνικό παρελθόν με το παρόν είναι κάτι μοναδικό. Το έργο που παρουσιάζουμε, ο σπουδαίος λόγος του Ελύτη, εμπεριέχει πολλές τέτοιες αναφορές, όπως και η μουσική του Θεοδωράκη έχει έντονα χαρακτηριστικά ελληνικότητας».

Οδυσσέας Ελύτης- Μίκης Θεοδωράκης

Piandaemonium: Από το 1998 μέχρι σήμερα

 Χορωδία Δωματίου Κοζάνης 

Το Piandaemonium έχει βαθιά ιστορία και ρίζες που φτάνουν στο 1998 και στη δασκάλα που το ενέπνευσε: τη Δόμνα Ευνουχίδου. Το εγχείρημα ήταν πρωτόγνωρο τόσο για τα ελληνικά, όσο και για τα διεθνή δεδομένα.

«Η Δόμνα Ευνουχίδου είναι ο φάρος στην καλλιτεχνική πορεία όλων όσοι συμμετέχουμε, είναι ο άνθρωπος που μας έμαθε όχι μόνο πιάνο, αλλά τι σημαίνει τέχνη, ο άνθρωπος που οραματίστηκε κάτι τόσο μεγάλο το 1998», τονίζει ο Κώστας Χάρδας. «Εγώ συμμετείχα και στην πρώτη συναυλία στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ – ζήσαμε τότε κάτι μοναδικό, σαν να παίζαμε σε ροκ μπάντα, ήταν γεμάτο το θέατρο και ο κόσμος μάς επευφημούσε με ενθουσιασμό. Η Δόμνα συνεχίζει να είναι στο μυαλό μας όποτε δουλεύουμε. Είναι μία μουσικός που δίνει απλόχερα αλλά εμπιστεύεται τους νέους -πάντα άνοιγε καινούργιους δρόμους. Είναι αυτή που μας έδωσε τα φτερά να πάμε αυτό το μουσικό εγχείρημα εκεί που εμείς νομίζαμε».

Από την αρχή της πορείας του έως σήμερα το Piandaemonium δεν ακολούθησε ένα συγκεκριμένο αισθητικό μονοπάτι, όπως για παράδειγμα τον μινιμαλισμό που ακολουθούν ανάλογα σχήματα με πολλά πιάνα του εξωτερικού. Ο κ. Χάρδας επισημαίνει: «Ακριβώς η ποικιλία στα είδη μουσικής που θα μπορούσε να αγγίξει ένας τέτοιος συνδυασμός πιάνων ήταν αυτό που ενθουσίασε τα μέλη του Piandaemonium, δημιουργώντας μέσα στον χρόνο ένα ιδιαίτερα ευρύ ρεπερτόριο. Το μεγαλύτερο στοίχημα αυτή τη φορά στις συναυλίες μας στο Δίον είναι ότι τα μέλη της ομάδας δεν έχουν τόση εξοικείωση με τον Μίκη Θεοδωράκη όση για παράδειγμα με τον Λιστ και τον Σοπέν».

Το πιάνο είναι κατεξοχήν μοναχικό ως μουσικό όργανο. «Αυτό ήταν το μεγαλύτερο στοίχημα για εμάς στο Piandaemonium. Πώς θα μπορούσαμε 11 μαθητές που πήγαιναν μόνοι για μάθημα με τη Δόμνα να συνυπάρξουμε, να περάσουμε 15 μέρες κλεισμένοι για ώρες κάνοντας πρόβα. Αυτές τις μέρες με αφορμή τις συναυλίες στο Δίον βλέπαμε φωτογραφίες από το ξεκίνημά μας το 1998, θυμηθήκαμε πόσο νέοι ήμασταν τότε. Και όμως συνεχίζουμε μέχρι σήμερα. Αυτό κάτι λέει», παρατηρεί ο Κώστας Χάρδας.

Συντελεστές

Μικτή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Λάρισας

Σολίστ: Γιώργος Γάλλος (αφηγητής), Γιάννης Σελητσανιώτης (ψάλτης- βαρύτονος), Γιάννης Διονυσίου (λαϊκός τραγουδιστής)

Piandaemonium (Πιανδαιμόνιο)

Χαράλαμπος Αγγελόπουλος, Αντώνης Ανισέγκος, Ευτυχία Βενιωτά, Εύη Γιαμοπούλου, Νίκος Ζαφρανάς, Βικτωρία Κιαζίμη, Γιώργος Κωνσταντίνου, Χρήστος Λενούτσος, Μαρία Μυλαράκη, Στέφανος Νάσος, Θοδωρής Τζοβανάκης, Κώστας Χάρδας

Μουσική διεύθυνση Διονύσης Παντής

Μεταγραφή/διασκευή για 12 πιανίστες σε 6 πιάνα: Κώστας Χάρδας, Νίκος Πουλάκης

Συμμετέχουν: Η Μικτή Χορωδία Δημοτικού Ωδείου Λάρισας σε μουσική διεύθυνση του Δημήτρη Καρβούνη, καθώς επίσης η Χορωδία Δωματίου Κοζάνης σε μουσική διεύθυνση Έμης Τσιούρα-Δημοπούλου

 Η εκδήλωση προσφέρεται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού. Καταβάλλεται μόνο το αντίτιμο εισόδου στον ευρύτερο αρχαιολογικό χώρο.

Η προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική. Περισσότερα εδώ https://allofgreeceone.culture.gov.gr/event/to-aksion-esti/

Η παραγωγή πραγματοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος 2025 του θεσμού του Υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός».   

Χρύσα Νάνου

Tελευταίες Ειδήσεις