Ανακοινώθηκε πρόσφατα από το Υπουργείο Παιδείας η ένταξη ενός εισαγωγικού μαθήματος στην Οικονομική στη Γ΄ Γυμνασίου. Η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική για την αντιμετώπιση του οικονομικού αναλφαβητισμού στη χώρα μας, δηλ. τον κατά τον ΟΟΣΑ «συνδυασμό συνειδητότητας, γνώσης, δεξιότητας, νοοτροπίας και συμπεριφοράς, απαραίτητα στοιχεία για τη σωστή λήψη χρηματοοικονομικών αποφάσεων με στόχο την επίτευξη της ατομικής χρηματοοικονομικής ευημερίας».
Το μάθημα αυτό αναμένεται ότι θα εισαγάγει τους μαθητές στον μαγικό κόσμο της οικονομικής δραστηριότητας και θα τους βοηθήσει να εξοικειωθούν με έννοιες όπως:
-προϋπολογισμός,
-ορθολογική διαχείριση,
-φορολογία,
-πληθωρισμός,
-επενδύσεις,
-αποταμίευση κ.α.
Η εκπαίδευση σε οικονομικά ζητήματα μπορεί να συνδράμει την ανάδειξη χρηματοοικονομικά συνειδητοποιημένων και υπεύθυνων πολιτών, οι οποίοι θα αντιλαμβάνονται την έννοια της οικονομικής επιλογής και του κινδύνου, ενώ θα μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις χρηματοοικονομικουύ χαρακτήρα, που θα βοηθά την αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος, την αποφυγή της φτωχοποίησης, την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού.
Αντίθετα η έλλειψη βασικής οικονομικής εκπαίδευσης διογκώνει τον κίνδυνο εσφαλμένων αποφάσεων και συμπεριφορών (υπερβολικός δανεισμός, ανάληψη δυσανάλογου επενδυτικού κινδύνου, λανθασμένες αποφάσεις για την ασφάλιση και τη σύνταξη κ.α.).
Επιπλέον, η απόκτηση θεμελιωδών οικονομικών δεξιοτήτων φαίνεται πως επηρεάζει θετικά τις αμοιβές και την καριέρα των εργαζόμενων, το επίπεδο διαβίωσης και διαφάνειας στη χώρα αλλά και την κοινωνική συνοχή.
Για αυτόν τον λόγο καλωσορίζουμε την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να εντάξει ένα ανάλογο μάθημα στο Γυμνάσιο και ευχόμαστε να οργανωθεί με τρόπο που θα παρέχει μεγάλη προστιθέμενη αξία στην εκπαίδευση των νέων μας.
*Ο Θεόδωρος Α. Κουτρούκης είναι Καθηγητής και Αντιπρόεδρος του τμήματος Οικονομικών Επιστημών ΔΠΘ (Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης)