makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Θεσσαλονίκη: Θετικό πρόσημο για τα ξενοδοχεία εν μέσω αβεβαιότητας στον τουριστικό χάρτη

Ακούστε το άρθρο 8'
05.08.2025 | 16:00
Shutterstock
Με θετικό ρυθμό κινείται ο ξενοδοχειακός τομέας της Θεσσαλονίκης το πρώτο εξάμηνο του 2025, καταγράφοντας αύξηση τόσο στην πληρότητα όσο και στις τιμές των δωματίων.

Σύμφωνα με την έκθεση της GBR Consulting για το δεύτερο τρίμηνο του 2025, η Θεσσαλονίκη παρουσίασε αύξηση της πληρότητας κατά 4,3% και αύξηση του μέσου ημερήσιου εσόδου ανά δωμάτιο (ADR) κατά 4,4%, συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2024. Τα δεδομένα αυτά καταδεικνύουν τη σταθερά ανοδική πορεία της πόλης ως αυτόνομου προορισμού city break, παρά το γεγονός ότι η χώρα συνολικά αντιμετωπίζει προκλήσεις σε επίπεδο στρατηγικής και υποδομών.

Η Θεσσαλονίκη, αν και απέχει από τα επίπεδα πληρότητας της Αθήνας ή νησιωτικών περιοχών, ενισχύει σταδιακά το τουριστικό της προφίλ, όπως σημειώνει στα Μακεδονικά Νέα ο Managing Consultant της GBR Consulting, Stefan Merkenhof. Η βελτίωση της συνδεσιμότητας μέσω του αεροδρομίου «Μακεδονία», η δυναμική που δημιουργεί το Μετρό Θεσσαλονίκης από το 2024 και η αύξηση των επενδύσεων σε αστικά ξενοδοχεία και συνεδριακούς χώρους ενισχύουν το τουριστικό momentum της πόλης. Παράλληλα, η αύξηση της διεθνούς επισκεψιμότητας αποτυπώνεται και στο ενδιαφέρον επενδυτικών σχημάτων που στρέφονται σε αναβαθμίσεις υφιστάμενων μονάδων ή νέες τουριστικές αναπτύξεις, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η περίοδος που διανύουμε βέβαια δεν χαρακτηρίζεται από υψηλές πληρότητες στη Θεσσαλονίκη, όπως λένε ξενοδόχοι στα Μακεδονικά Νέα καθώς οι τουρίστες, ιδίως οι Βαλκάνιοι στους οποίους στηρίζεται η πόλη, στρέφονται στα παραθαλάσσια και πιο «δροσερά» μέρη. Παρ’ όλα αυτά, ετοιμάζονται να υποδεχτούν δυναμικά τον Σεπτέμβριο, ένας μήνας με αυξημένες πληρότητες στην πόλη που φτάνουν άνω του 90%, λόγω της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, και των πολλών εκδηλώσεων που υλοποιούνται παράλληλα. 

Γενικότερα, όπως αποτυπώνεται στην έκθεση της GBR Consulting, ο ελληνικός τουρισμός συνέχισε να καταγράφει αύξηση στις διεθνείς αφίξεις κατά 6,3% στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2025, φθάνοντας τα 12 εκατομμύρια, με την Αθήνα να απορροφά το 46% της συνολικής κίνησης. Ωστόσο, το 31% αυτών των αφίξεων αφορά κατοίκους Ελλάδας, στοιχείο που μειώνει το καθαρά εισερχόμενο τουριστικό αποτέλεσμα.

Η Τράπεζα της Ελλάδος ανέφερε άνοδο των ταξιδιωτικών εισπράξεων κατά 12,7% σε ετήσια βάση για το διάστημα μέχρι και τον Μάιο, γεγονός που οφείλεται κυρίως στην ισχυρή πορεία του Απριλίου (+17,6%) και του Μαΐου (+17,9%). Η αύξηση αυτή σε εισπράξεις υπερκαλύπτει την πιο συγκρατημένη αύξηση των αφίξεων (+2,1%), γεγονός που αποδίδεται στην άνοδο των τιμών και στην αυξημένη κατά κεφαλήν δαπάνη.

Επιπτώσεις από φυσικά και γεωπολιτικά φαινόμενα

 

Η πορεία του τουρισμού για το 2025 καθορίστηκε επίσης από φυσικές και γεωπολιτικές αναταράξεις. Η Σαντορίνη είδε τις αφίξεις της να μειώνονται κατά 19,1% λόγω μιας σειράς σεισμικών δονήσεων, με σημαντικές απώλειες από την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου (-22,9%), της Γαλλίας (-37,6%) και της Γερμανίας (-11,6%). Αντίθετα, η Μύκονος κατέγραψε αύξηση 18,1% στις αφίξεις από τη Γερμανία.

Παράλληλα, η Ελλάδα επηρεάστηκε από τις συνέπειες των γεωπολιτικών κρίσεων στην Ουκρανία, τη Μέση Ανατολή και τη Συρία, καθώς και από την αβεβαιότητα στις διεθνείς αγορές λόγω των πολιτικών που σχετίζονται με την κυβέρνηση Τραμπ. 

Ωστόσο, τα ταξίδια παραμένουν προτεραιότητα για πολλούς και οι διεθνείς αφίξεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται παρά τις αντιξοότητες.

Ξενοδοχειακές επιδόσεις: Αθήνα, θέρετρα και βραχυχρόνια μίσθωση

 

Η Αθήνα, με βάση την έκθεση, εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης, με μείωση στην πληρότητα τον Ιούνιο (-2%) και στο ADR (-3,9%), ενώ η βραχυχρόνια μίσθωση στην Αττική αυξήθηκε κατά 17%, εντείνοντας τον ανταγωνισμό και πιέζοντας τις πληρότητες των ξενοδοχείων. Το τουριστικό προϊόν της πρωτεύουσας διατηρεί ισχυρά χαρακτηριστικά, ωστόσο απαιτείται στρατηγική διαχείριση της αυξημένης προσφοράς.

Αντίστοιχα, τα θέρετρα παρουσίασαν μείωση της πληρότητας (-1,1%) αλλά ενίσχυση στα έσοδα ανά κατειλημμένο δωμάτιο (+10,3%), με αποτέλεσμα θετική μεταβολή στο RevPAR (+9,1%). Οι επιδόσεις ποικίλλουν ανά περιοχή, ενώ η διαθεσιμότητα δωματίων αυξήθηκε κατά 27% τον Απρίλιο σε σχέση με το 2024.

Έλλειψη στρατηγικού οράματος για τον ελληνικό τουρισμό

 

Κρίσιμο ζήτημα παραμένει η απουσία εθνικού τουριστικού οράματος. Όπως υπογραμμίζεται στην έκθεση της GBR, η Ελλάδα εξακολουθεί να μην έχει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική για τον τουρισμό της, που να εστιάζει στην προστασία των φυσικών και πολιτιστικών πόρων, στη βιωσιμότητα και στις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών.

Η ανεξέλεγκτη βραχυχρόνια μίσθωση, η έλλειψη ολοκληρωμένων χωροταξικών σχεδίων, η απουσία φορολογικών μηχανισμών ενίσχυσης της προσαρμογής στην κλιματική αλλαγή, και οι ανεπαρκείς υποδομές, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη για επανακαθορισμό της κατεύθυνσης ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Επενδυτικό ενδιαφέρον και εξελίξεις

 

Παρά την αβεβαιότητα όμως, οι επενδύσεις συνεχίζονται δηλώνει ο κ. Merkenhof. Συγκεκριμένα, η Azora μια διεθνής κορυφαία πλατφόρμα εναλλακτικών επενδύσεων και ένας από τους σημαντικότερους επενδυτές στην Ευρώπη στον τομέα της φιλοξενίας και της αναψυχής, απέκτησε το 50,1% της Donkey Hotels, ιδιοκτησίας της οικογένειας Ιωάννου, που περιλαμβάνει το Athenaeum Intercontinental, το New Hotel και το Noūs Santorini. Στην Κω, η H.I.G. Capital ανέλαβε τον έλεγχο των πέντε ξενοδοχείων του Ομίλου Κυπριώτη, ενώ στην Εύβοια, η Zeus International απέκτησε το Eretria Hotel & Spa. Αντίστοιχες επενδύσεις είτε με εξαγορές, είτε με νέα ξενοδοχεία υπό διεθνή λειτουργία, προχωρούν και στη Θεσσαλονίκη με τις κινήσεις αυτές να δείχνουν ότι το διεθνές κεφάλαιο συνεχίζει να βλέπει μακροπρόθεσμη αξία στον ελληνικό τουρισμό, παρά τις δομικές αδυναμίες του.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις