Στο επίκεντρο της στρατηγικής εξωστρέφειας της Περιφέρειας βρίσκονται η Εσθονία, η Λετονία και η Λιθουανία — χώρες μικρές σε πληθυσμό αλλά με ταξιδιώτες που επιζητούν αυθεντικές εμπειρίες, ήλιο, γαλάζια νερά και πολιτισμό. Το πρόσφατο Baltic Roadshow, που πραγματοποιήθηκε σε Ταλίν, Ρίγα και Βίλνιους, αποτέλεσε σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, φέρνοντας σε επαφή τουριστικούς φορείς της Κεντρικής Μακεδονίας με επαγγελματίες των Βαλτικών χωρών.
Νέα στρατηγική εξωστρέφειας και συνεργασιών
Η δράση διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, σε συνεργασία με τον Τουριστικό Οργανισμό Χαλκιδικής και τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, με στόχο την ενίσχυση της αναγνωρισιμότητας και τη δημιουργία νέων συνεργασιών σε αγορές που έως τώρα παρέμεναν σχετικά ανεξερεύνητες. Στο πλαίσιο του roadshow πραγματοποιήθηκαν δεκάδες B2B συναντήσεις με τουριστικά γραφεία, tour operators και ταξιδιωτικούς πράκτορες των τριών χωρών, οι οποίοι εξέφρασαν έντονο ενδιαφέρον για τη Χαλκιδική, τη Θεσσαλονίκη και άλλες παράκτιες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας.
Η Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Βίκυ Χατζηβασιλείου υπογράμμισε τη σημασία αυτών των πρωτοβουλιών, δηλώνοντας πως «με δράσεις όπως το Baltic Roadshow, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας συνεχίζει να χτίζει γέφυρες συνεργασίας και να αναδεικνύει το πολυδιάστατο τουριστικό της προϊόν σε νέες και δυναμικές αγορές. Οι επισκέπτες από τη Βαλτική προτιμούν να ταξιδεύουν εκτός υψηλής περιόδου και επιλέγουν εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Η περιοχή μας συνδυάζει ακριβώς όσα αναζητούν».
Οι προτιμήσεις των ταξιδιωτών από τον ευρωπαϊκό Βορρά
Οι τουρίστες από την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία αναζητούν προορισμούς με ζεστό κλίμα, καθαρές θάλασσες και ηρεμία, δείχνουν ενδιαφέρον για πολιτισμό, ευεξία και γαστρονομικές εμπειρίες και ταξιδεύουν κυρίως εκτός της υψηλής τουριστικής περιόδου. Η Κεντρική Μακεδονία, και ιδίως η Χαλκιδική η οποία προσέγγισε για πρώτη φορά τις χώρες αυτές, ανταποκρίνεται πλήρως σε αυτό το προφίλ, συνδυάζοντας ήλιο, φύση και αυθεντικότητα σε μια εύκολα προσβάσιμη μεσογειακή τοποθεσία.
«Οι αγορές της Βαλτικής είναι μικρές αλλά δυναμικές, με ταξιδιώτες που αναζητούν αυθεντικότητα, ζεστασιά και ήλιο. Η Χαλκιδική διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά για να γίνει μεσογειακό καταφύγιο των ταξιδιωτών του Βορρά», δήλωσε ο Πρόεδρος του Τουριστικού Οργανισμού Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος, σημειώνοντας ότι η συμμετοχή στο roadshow αποτέλεσε μια «σημαντική κίνηση εξωστρέφειας» και ένα πρώτο βήμα για τη μακροπρόθεσμη διείσδυση στις αγορές αυτές.
Η σημασία της απευθείας αεροπορικής σύνδεσης
Καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση τουριστών από τη Βαλτική παίζει η απευθείας αεροπορική σύνδεση Ρίγας–Θεσσαλονίκης που λειτουργεί μέσω της AirBaltic. Η γραμμή, η οποία επανεκκινήθηκε για την καλοκαιρινή περίοδο του 2025, επιβεβαιώνει τη στρατηγική σημασία της διασύνδεσης μεταξύ Βόρειας Ελλάδας και Βαλτικής. Το 2024, τη γραμμή χρησιμοποίησαν 12.348 επιβάτες, με τον αριθμό να παραμένει σταθερός λόγω της χωρητικότητας των αεροσκαφών Airbus A220-300.
Η ύπαρξη της σύνδεσης αυτής καθιστά τη Χαλκιδική και τη Θεσσαλονίκη πιο προσιτές για τους ταξιδιώτες της Βαλτικής, οι οποίοι μπορούν πλέον να οργανώνουν διακοπές μικρής διάρκειας (city break) ή θεματικές αποδράσεις, ενισχύοντας τη ροή επισκεπτών εκτός της κλασικής θερινής περιόδου.
Η πρέσβης της Λετονίας στην Ελλάδα, Ieva Briede, έχει τονίσει τη «μοναδική σχέση που έχει δημιουργηθεί ανάμεσα στους δύο λαούς μέσω του τουρισμού», προσθέτοντας ότι «η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη με ζωντανό πνεύμα και φιλοξενία· οι Λετονοί που επισκέπτονται την Ελλάδα ερωτεύονται τη χώρα και επιστρέφουν ξανά και ξανά».
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport Greece, οι αφίξεις από τις Βαλτικές χώρες στα αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία, συμπεριλαμβανομένου του «Μακεδονία», παραμένουν ακόμη σε χαμηλά επίπεδα, ωστόσο δείχνουν ανοδική τάση. Τον Αύγουστο καταγράφηκαν 5.927 αφίξεις από τη Λιθουανία, 3.685 από τη Λετονία και 1.219 από την Εσθονία. Παρότι οι αριθμοί είναι ακόμη μικροί, θεωρούνται σημαντικοί για νέες αγορές που μόλις τώρα αναπτύσσονται.
Η Λετονία παρουσιάζει τη μεγαλύτερη δυναμική, χάρη στην αεροπορική σύνδεση και τη συνεργασία με τουριστικούς πράκτορες που ήδη γνωρίζουν τη Χαλκιδική. Αντίστοιχα, οι Εσθονία και Λιθουανία αποτελούν στόχους μακροπρόθεσμης ανάπτυξης, με την Περιφέρεια να επιδιώκει τη δημιουργία των προϋποθέσεων για νέες πτήσεις και συνεργασίες.
Χαλκιδική και Θεσσαλονίκη στην «καρδιά» του ενδιαφέροντος
Η Χαλκιδική ξεχωρίζει για το φυσικό της κάλλος, τη γαστρονομία, τις παραθαλάσσιες εμπειρίες και την αίσθηση φιλοξενίας που προσφέρει στους επισκέπτες, ενώ η Θεσσαλονίκη αποτελεί ισχυρό πόλο για ταξίδια σύντομης διάρκειας, πολιτισμό και γαστρονομικό τουρισμό. Οι επαγγελματίες της Βαλτικής εξέφρασαν ενδιαφέρον για συνεργασίες σε θεματικές μορφές τουρισμού, όπως οινοτουρισμός, ευεξία, city break και πολιτιστικές διαδρομές, που μπορούν να επιμηκύνουν την τουριστική περίοδο.
Στο πλαίσιο του roadshow, ξενοδοχεία–μέλη του Οργανισμού Τουρισμού Χαλκιδικής προσέφεραν διανυκτερεύσεις για τους επαγγελματίες που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις, ενισχύοντας την εξοικείωση των πρακτόρων με τον προορισμό και δημιουργώντας ισχυρότερες σχέσεις εμπιστοσύνης.
Προοπτικές για το 2025 και μετά
Το στοίχημα για την Κεντρική Μακεδονία είναι η σταδιακή καθιέρωση στις αγορές της Βαλτικής ως προορισμός «ήλιου, αυθεντικότητας και εμπειριών». Η θετική ανταπόκριση των επαγγελματιών του τουρισμού και η συνέχιση της αεροπορικής σύνδεσης με τη Ρίγα αποτελούν ισχυρές βάσεις για τη μελλοντική ανάπτυξη.
Η Περιφέρεια και οι τουριστικοί φορείς σχεδιάζουν τη συνέχιση των δράσεων προβολής με στοχευμένα roadshows, workshops και φιλοξενία δημοσιογράφων και influencers από τις Βαλτικές χώρες.
Η εξωστρέφεια και η συνεργασία μεταξύ Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής και των υπόλοιπων περιοχών της Κεντρικής Μακεδονίας δημιουργούν, όπως όλα δείχνουν, ένα νέο πεδίο δυνατοτήτων για τον τουρισμό της περιοχής — με την ελπίδα ότι ο «παγωμένος» Βορράς θα βρίσκει ολοένα και πιο συχνά καταφύγιο στον ζεστό ήλιο του ελληνικού Νότου.