Με φυσική ομορφιά, θάλασσα, γαστρονομία, πολιτισμό και αγροτουρισμό, αλλά και επενδυτικά σχέδια που αναβαθμίζουν συνολικά την περιοχή, ο Θερμαϊκός εξελίσσεται σε προορισμό πολλών ταχυτήτων – από την απόδραση του Σαββατοκύριακου μέχρι το πολυήμερο θεματικό ταξίδι εμπειριών.
Στρατηγικά τοποθετημένος μόλις 10 χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και λίγα λεπτά από τη Θεσσαλονίκη, ο Δήμος Θερμαϊκού αναπτύσσει μια συνεκτική τουριστική ταυτότητα που συνδυάζει τη θάλασσα, τη φύση και τον πολιτισμό. Από την Περαία και τους Νέους Επιβάτες μέχρι τη Νέα Μηχανιώνα και την Επανομή, κάθε κοινότητα (συνολικά έχει οκτώ) διαθέτει το δικό της ιδιαίτερο χρώμα, δημιουργώντας ένα μωσαϊκό εμπειριών που εντυπωσιάζει τον επισκέπτη.

Επενδύσεις και αναπτυξιακά σχέδια
Η εγγύτητα στη Θεσσαλονίκη και οι φυσικές ομορφιές της περιοχής έχουν προσελκύσει έντονο επενδυτικό ενδιαφέρον, με έργα που αναμένεται να αλλάξουν ριζικά το τοπίο. Όπως επισήμανε ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Θεόδωρος Τζέκος στο πλαίσιο δημοσιογραφικού ταξιδιού που διοργανώθηκε από τη Wise Ram, η εταιρεία που έχει αναλάβει την τουριστική προβολή του προορισμού, «ο Δήμος Θερμαϊκού αναζητά το ποιοτικό άλμα στον τουρισμό. Είμαστε ένας τόπος ιδανικός για ποιοτικές επενδύσεις που θα φέρουν ανάπτυξη, νέες υποδομές και θέσεις εργασίας».
Κεντρικό ρόλο στο επενδυτικό μέλλον της περιοχής έχει το ακίνητο «Ακτή και Camping Αγίας Τριάδας» του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο πωλήθηκε στην εταιρεία MATENISA TRADING CO. LTD, συμφερόντων της οικογένειας Μελισσανίδη. Στο χώρο αυτόν θα αναπτυχθεί ένα πεντάστερο ξενοδοχείο, πολυτελείς κατοικίες και κοινόχρηστοι χώροι αναψυχής, με τις εργασίες να αναμένονται να ξεκινήσουν το 2026. «Η επένδυση αυτή θα φέρει νέο κόσμο και τουρισμό υψηλής ποιότητας», σημείωσε ο κ. Τζέκος.
Παράλληλα, προχωρά η μελέτη για τη δημιουργία μαρίνας στη Νέα Μηχανιώνα με χωρητικότητα 300 σκαφών αναψυχής και 2-3 θέσεις για mega yachts, συνοδευόμενη από χερσαίες υποδομές αναψυχής και εστίασης. Η μαρίνα, όπως τόνισε ο δήμαρχος, «θα αποτελέσει αφετηρία για μια νέα τουριστική ταυτότητα στην περιοχή και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με τις υπόλοιπες της Θεσσαλονίκης».
Ο Δήμος προωθεί επίσης τη νομιμοποίηση των προβλητών στην Αγία Τριάδα και την Περαία, ώστε να μπορούν να γίνουν ουσιαστικές παρεμβάσεις για την τουριστική αξιοποίησή τους. Στο τραπέζι βρίσκονται ακόμη πρότζεκτ glamping, πολυχώρων αναψυχής και αθλητικών εγκαταστάσεων, καθώς και σχέδια για αξιοποίηση του κάμπινγκ της Επανομής από την ΕΤΑΔ, σε μοντέλο αντίστοιχο με αυτό της Αγίας Τριάδας.
Πολυμορφικός προορισμός με τουρισμό 12 μηνών
Ο Θερμαϊκός δεν επενδύει μόνο στο τρίπτυχο «ήλιος και θάλασσα». Ο τουρισμός του αναπτύσσεται με πολλαπλές μορφές: αθλητικός, εκπαιδευτικός, οινικός, γαστρονομικός, αγροτουριστικός και θρησκευτικός. Ο δήμος διαθέτει καταλύματα που λειτουργούν όλο τον χρόνο, καθώς και πλήθος δραστηριοτήτων που προσελκύουν τόσο Έλληνες όσο και ξένους επισκέπτες.
Στη Νέα Μηχανιώνα, η εκκλησία της Παναγίας Φανερωμένης με τη θαυματουργή εικόνα της αποτελεί πόλο θρησκευτικού τουρισμού. Η ιχθυόσκαλα της πόλης, το εμπορικό κέντρο αλιείας της Βόρειας Ελλάδας, ζωντανεύει από τα ξημερώματα με τις ψαρόβαρκες να φέρνουν φρέσκα αλιεύματα και τους περίπου 50 εμπόρους να προμηθεύουν όλη τη Μακεδονία.

Παράλληλα, η παραλία του Αγγελοχωρίου αποτελεί πόλο έλξης για τους φίλους των θαλάσσιων σπορ ενώ ο θαλάσσιος τουρισμός ενισχύεται από επιχειρήσεις όπως το Active Sports Club, το οποίο ιδρύθηκε το 2017 από τον windsurfer Σίμο Ναλμπάντογλου και έχει εξελιχθεί σε ευρωπαϊκών προδιαγραφών surf club. Χάρη στο φυσικό φαινόμενο του θερμικού ανέμου, η περιοχή έχει γίνει διάσημη για windsurfing και kitesurfing, προσελκύοντας επισκέπτες από Ολλανδία, Νορβηγία, Σουηδία, Αγγλία, Βουλγαρία και Πολωνία. Το κέντρο λειτουργεί όλο τον χρόνο, προσφέροντας εμπειρίες που συνδυάζουν δράση, θάλασσα και τοπική φιλοξενία.

Η συμβολή της εκπαίδευσης στην τοπική οικονομία
Η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος του δήμου συνδέεται άμεσα με τις τρεις σχολές που λειτουργούν στην περιοχή, προσελκύοντας φοιτητές από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, ενισχύοντας την τοπική οικονομία.
Συγκεκριμένα, η Skies Aviation Academy, ιδιωτική σχολή πιλότων του επιχειρηματία Πασχάλη Σαμαρά με έδρα στην Περαία, λειτουργεί από το 2013 και προσφέρει επαγγελματικά διπλώματα υπό την αιγίδα της EASA. Το 80% των σπουδαστών προέρχεται από τρίτες χώρες και το 20% είναι Έλληνες. Με έδρα πτητικής εκπαίδευσης στην Αλεξανδρούπολη και 8 ιδιόκτητα αεροσκάφη, η σχολή αποτελεί κέντρο αεροπορικής εκπαίδευσης με διεθνή προσανατολισμό.

Η Πειραματική Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης Τουρισμού Μακεδονίας (ΣΑΕΚ) στην Περαία, δημόσια σχολή του Υπουργείου Τουρισμού, συμπληρώνει το 2026, 70 χρόνια λειτουργίας (1956–2026). Με 286 ενεργούς σπουδαστές, την Ξένη Γερνά στο τιμόνι της σχολής και διεθνείς συνεργασίες με χώρες όπως η Ισπανία, ακολουθεί το ελβετικό μοντέλο τουριστικής εκπαίδευσης, συμβάλλοντας καθοριστικά στην τοπική οικονομία. Η Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού της Νέας Μηχανιώνας, με 1.700 εγγεγραμμένους σπουδαστές (1.000 ενεργοί), ενισχύει σημαντικά τη ζήτηση στέγασης και υπηρεσιών στην περιοχή. Το 15% των φοιτητών είναι γυναίκες, ενώ το 80% διαμένει εντός του δήμου. Από το 2026 θα λειτουργεί και νέα σχολή ηλεκτρολόγων εμπορικού ναυτικού.

Οι τρεις αυτές σχολές αποτελούν ζωντανό κύτταρο εκπαίδευσης, εξωστρέφειας και οικονομικής δραστηριότητας, καθώς χιλιάδες νέοι άνθρωποι μένουν και καταναλώνουν στην περιοχή.
Από το κρασί και τη λεβάντα, έως τα microgreens
Η ταυτότητα του Θερμαϊκού ενισχύεται και από την αγροτική του παραγωγή, η οποία προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες στους επισκέπτες.
Σημείο αναφοράς για τον οινικό και πολιτιστικό τουρισμό αποτελεί το Κτήμα Γεροβασιλείου στην Επανομή. Με ιδιόκτητο αμπελώνα 1.000 στρεμμάτων και υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, το οινοποιείο συνδυάζει οινογευσία, τέχνη και εκπαίδευση. Παράγει κατά μέσο όρο 800.000 φιάλες ετησίως, με εξαγωγές σε 30 χώρες, και φιλοξενεί το Μουσείο Οίνου και υπαίθρια έκθεση με 35 γλυπτά ανάμεσα στα αμπέλια. Η ποικιλία Μαλαγουζιά, που αναβίωσε ο Βαγγέλης Γεροβασιλείου, αποτελεί το σήμα κατατεθέν του κτήματος. Το 70% της παραγωγής αφορά λευκά κρασιά, κυρίως μαλαγουζιά, ενώ το 30–35% εξάγεται. Το κτήμα λειτουργεί με 100% πράσινη ενέργεια και διαθέτει νέο χώρο για καφέ και φαγητό με τον επισκέπτη να συνδυάζει γευσιγνωσία, πολιτισμό και θέα στα αμπέλια.

Στο Μεσημέρι, το Alpha Lavender καλλιεργεί λεβάντα επί 27 χρόνια, παράγοντας αιθέρια έλαια, με το 95% να εξάγεται. Από το 2025, το αγρόκτημα λειτουργεί και ως πολυλειτουργικός επισκέψιμος χώρος, προσφέροντας στους επισκέπτες βιωματικές εμπειρίες γύρω από τα αρωματικά φυτά και τη χρήση των αιθέριων ελαίων. «Στόχος μας είναι να μεταδώσουμε στους επισκέπτες τη γνώση γύρω από την λεβάντα και τα αρωματικά φυτά», εξήγησε ο ιδιοκτήτης και γεωπόνος Χάρης Παυλίδης.

Λίγο πιο πέρα, στους Νέους Επιβάτες, το Chilli Factor Organic Farm των Λίλιαν και Νίκου παράγει βιολογικά λαχανικά, σάλτσες και microgreens σε ένα αγρόκτημα 7 στρεμμάτων. Οι επισκέπτες μπορούν να γνωρίσουν από κοντά τις καλλιέργειες, να δοκιμάσουν γεύσεις και να συμμετάσχουν σε βιωματικά προγράμματα. Το αγρόκτημα λειτουργεί με οικολογική φιλοσοφία, χωρίς φυτοφάρμακα και βαριά μηχανήματα, διατηρώντας τη βιοποικιλότητα και τη γεύση των προϊόντων του.

Πολιτισμός, δράσεις και ταυτότητα
Ο Δήμος Θερμαϊκού επενδύει και στην ανάδειξη της πολιτιστικής του κληρονομιάς και στην επέκταση της τουριστικής περιόδου. «Έχουμε περιοχές με αρχαιολογικό ενδιαφέρον, όπως το Μεσημέρι και το Αγγελοχώρι, που δεν έχουν ακόμη φωτιστεί. Θέλουμε δράσεις και δρώμενα πέρα από τους θερινούς μήνες, ώστε η περιοχή να έχει επισκεψιμότητα όλο τον χρόνο», δήλωσε ο δήμαρχος Θερμαϊκού.
Κάθε κοινότητα διαθέτει τις δικές της πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενώ ο δήμος ενισχύει και θεματικές μορφές τουρισμού όπως ο γαστρονομικός και ο θρησκευτικός. Η παραλιακή ταυτότητα συνδυάζεται πλέον με την εμπειρία, τη γνώση και την αυθεντικότητα, στοιχεία που επιδιώκει να προβάλλει η στρατηγική εξωστρέφειας του Δήμου.
Η νέα τουριστική ταυτότητα
Ο Θερμαϊκός στοχεύει να προσελκύει τουρίστες κυρίως από Ρουμανία, Πολωνία και από δυτικές χώρες, ανακαλύπτοντας έναν προορισμό κοντά στη Θεσσαλονίκη, με φυσική ομορφιά και αυθεντικότητα. Ο Δήμος προωθεί πλέον ένα ολοκληρωμένο πακέτο εμπειριών, που περιλαμβάνει τη θάλασσα, τη γαστρονομία, τον οίνο, τον αθλητισμό και την τοπική παραγωγή. Όπως τόνισε ο κ. Τζέκος, «θέλουμε έναν συστηματικό τουρισμό που να στηρίζεται στη βιωσιμότητα και στην ανάδειξη κάθε γειτονιάς. Δεν ποντάρουμε μόνο στις εκδηλώσεις, αλλά στο να προβληθούν περιοχές που δεν είναι ακόμη γνωστές».
Με τέτοιο υπόβαθρο, ο Θερμαϊκός διεκδικεί επάξια τον τίτλο της «Ριβιέρας της Θεσσαλονίκης», συνδυάζοντας επενδύσεις, εμπειρίες και ανθρώπινη φιλοξενία σε μια ακτίνα μόλις 20 χιλιομέτρων από το κέντρο της πόλης.






