makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Θεσσαλονίκη: Το αποτύπωμα της ΜΕΤΚΑ από την εκπαίδευση έως τις μεταφορές και τα νέα έργα που διεκδικεί στη Β. Ελλάδα

Ακούστε το άρθρο 8'
16.09.2025 | 08:00
Eurokinissi
Καίριο ρόλο στην αναμόρφωση της Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει η ΜΕΤΚΑ, η κατασκευαστική εταιρεία του Ομίλου Metlen, συμμετέχοντας σε μερικά από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής και ανάπτυξης της πόλης και της Βόρειας Ελλάδας.

Από την κατασκευή 17 βιοκλιματικών σχολείων μέσω ΣΔΙΤ στην Κεντρική Μακεδονία, μέχρι το Fly Over της Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης, την επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμανιού και σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, η εταιρεία δίνει δυναμικά το «παρών» σε έργα που αλλάζουν το αστικό, εκπαιδευτικό και αναπτυξιακό τοπίο.

Ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ, Ντίνος Μπενρουμπή, μιλώντας για το έργο και τις προοπτικές της εταιρείας, υπογράμμισε ότι το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων φτάνει τα 1,6 δισ. ευρώ, γεγονός που εγγυάται σταθερά αυξητική πορεία στην κερδοφορία της. Παράλληλα, ανέδειξε τη σημασία του Ταμείου Ανάκαμψης για την υλοποίηση έργων-ορόσημο, καθώς και τον στρατηγικό προσανατολισμό της ΜΕΤΚΑ σε ΣΔΙΤ και σιδηροδρομικά έργα.

Τα 17 σχολεία ΣΔΙΤ: Μια επένδυση για το μέλλον της εκπαίδευσης

 

Ένα από τα πιο σημαντικά έργα που υλοποιεί σήμερα η ΜΕΤΚΑ είναι η κατασκευή 17 νέων σχολικών μονάδων σε εννέα δήμους της Θεσσαλονίκης, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Η καθαρή παρούσα αξία της σύμβασης ανέρχεται σε περίπου 123 εκατ. ευρώ, ενώ τα σχολεία σχεδιάζονται με βιοκλιματικά πρότυπα, εξασφαλίζοντας υψηλή ενεργειακή απόδοση.

Το έργο αυτό δεν αφορά μόνο την κατασκευή, αλλά και τη μακροχρόνια λειτουργία και συντήρηση των σχολείων για 25 χρόνια μετά την ολοκλήρωσή τους. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους σχολικές υποδομές που θα παραμένουν σε άριστη κατάσταση, αποφεύγοντας το φαινόμενο της υποβάθμισης που συχνά παρατηρείται σε δημόσια κτίρια μετά από 15-20 χρόνια χρήσης.

«Είναι ένα έργο που θα κάνει τη διαφορά για την παιδεία στη Θεσσαλονίκη», τόνισε ο κ. Μπενρουμπή στα Μακεδονικά Νέα, υπογραμμίζοντας και το έντονο ενδιαφέρον των δημάρχων των εμπλεκόμενων δήμων.

Fly Over: Το μεγαλύτερο οδικό έργο της πόλης

 

Στην καρδιά της αναβάθμισης των υποδομών της Θεσσαλονίκης βρίσκεται το Fly Over, η υπερυψωμένη Περιφερειακή Οδός, που κατασκευάζουν από κοινού η ΜΕΤΚΑ και η ΑΒΑΞ. Το έργο, προϋπολογισμού άνω του 370 εκατ. ευρώ, έχει ήδη φτάσει στο 32% της υλοποίησής του και αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2027.

Πρόκειται για ένα έργο υψηλής τεχνικής δυσκολίας, το οποίο θα ανακουφίσει σημαντικά την κυκλοφοριακή συμφόρηση, προσφέροντας νέες δυνατότητες μετακίνησης στην Ανατολική Θεσσαλονίκη. Όπως τόνισε ο κ. Μπενρουμπή, το έργο έχει πλέον «ορατή παρουσία» στο πεδίο, με τους πολίτες να βλέπουν την πρόοδο και να αλλάζει η εικόνα από αρνητική σε θετική.

Η ΜΕΤΚΑ έχει καταφέρει να ενισχύσει το στελεχιακό της δυναμικό, ανεβάζοντας τον αριθμό των μηχανικών της από 223 το 2023 σε 850 σήμερα, γεγονός που αποδεικνύει την ικανότητά της να ανταποκρίνεται σε μεγάλα και απαιτητικά έργα.

Επέκταση 6ου προβλήτα: Το λιμάνι αλλάζει μορφή

 

Ένα ακόμη έργο-σταθμός είναι η επέκταση του 6ου προβλήτα του λιμανιού Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η ΜΕΤΚΑ έχει ήδη ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες, οι οποίες προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, ενώ εντός των επόμενων εβδομάδων αναμένονται οι τελικές υπογραφές για την έναρξη του κυρίως έργου μαζί με την ΤΕΚΑΛ.

Η επένδυση αυτή, που αποτελεί υποχρέωση στο πλαίσιο της παραχώρησης του ΟΛΘ, θα αλλάξει ριζικά τις δυνατότητες του λιμανιού, καθιστώντας το πιο ανταγωνιστικό στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Με την ολοκλήρωσή του, το λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετεί μεγαλύτερα πλοία και αυξημένο όγκο φορτίου, ενισχύοντας τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως διαμετακομιστικού κόμβου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Σιδηροδρομικά έργα: Νέα στρατηγική κατεύθυνση

 

Η ΜΕΤΚΑ στρέφει το ενδιαφέρον της και στον σιδηρόδρομο, συμμετέχοντας ήδη σε έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία. Η εταιρεία έχει αναλάβει την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Θεσσαλονίκης στο τμήμα Δομοκός – Κρανώνας, έργο που θα παραδοθεί εντός του 2026, σύμφωνα με τις προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης.

Παράλληλα, διεκδικεί τρία μεγάλα έργα προτεραιότητας: την αναβάθμιση της γραμμής ΣΚΑ – Οινόη, την αναβάθμιση του τμήματος Πύθιο – Ορμένιο στον Έβρο και την ηλεκτροκίνηση στη γραμμή Θεσσαλονίκης – Προμαχώνας.

Για τα δύο πρώτα έργα, η ΜΕΤΚΑ συμμετέχει στον ανταγωνιστικό διάλογο σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ. Η στρατηγική αυτή κατεύθυνση ενισχύεται και από την προμήθεια νέου εξοπλισμού ειδικά για σιδηροδρομικά έργα, με τον κ. Μπενρουμπή να δηλώνει: «Έχουμε εξελιχθεί σε αρκετά ισχυρή σιδηροδρομική δύναμη».

Νέα έργα και προοπτικές

 

Πέρα από τα υλοποιούμενα έργα, η ΜΕΤΚΑ ενδιαφέρεται για μελλοντικά μεγάλα ΣΔΙΤ, όπως το νέο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο στη Θεσσαλονίκη «Θεαγένειο», που θεωρείται έργο κομβικής σημασίας για την υγεία στην πόλη. Ιδιαίτερη συναισθηματική αξία έχει για τον κ. Μπενρουμπή το Μουσείο Ολοκαυτώματος, στο οποίο η εταιρεία σκοπεύει να συμμετάσχει ενεργά, δεδομένων και των προσωπικών του οικογενειακών δεσμών με την ιστορική μνήμη.

Επίσης, η ΜΕΤΚΑ συμμετέχει σε κοινοπραξία με την ΑΚΤΩΡ για δύο μεγάλα οδικά έργα στη Βόρεια Ελλάδα: τον οδικό άξονα Δράμα – Αμφίπολη (248,5 εκατ. ευρώ) και τη σύνδεση Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (400 εκατ. ευρώ).

Οι διαδικασίες για τα έργα αυτά αναμένεται να ολοκληρωθούν εντός Σεπτεμβρίου, ανοίγοντας τον δρόμο για νέες υποδομές που θα ενισχύσουν τη συνδεσιμότητα της Κεντρικής Μακεδονίας.

Ο ρόλος του Ταμείου Ανάκαμψης

 

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Μπενρουμπή στη σημασία του Ταμείου Ανάκαμψης (RRF), το οποίο, όπως είπε, έχει λειτουργήσει ως καταλύτης για την υλοποίηση έργων που για χρόνια έμεναν σε εκκρεμότητα. «Η λέξη παράταση δεν υπάρχει. Όταν λέμε Σεπτέμβριο του 2026, εννοούμε Σεπτέμβριο του 2026», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι οι μηχανισμοί που επί δεκαετίες λειτουργούσαν με καθυστερήσεις, τώρα αναγκάζονται να δουλεύουν με νέους ρυθμούς. Αυτό, κατά τον ίδιο, αποτελεί μια πολύτιμη «κληρονομιά» για τη χώρα, πέρα από τη χρηματοδότηση.

Η στρατηγική κατεύθυνση της ΜΕΤΚΑ

 

Το ανεκτέλεστο της εταιρείας, ύψους 1,6 δισ. ευρώ, κατανέμεται ισομερώς σε τρεις κατηγορίες: ιδιωτικά έργα, ΣΔΙΤ και δημόσια έργα. Όπως εκτίμησε καταλήγοντας ο κ. Μπενρουμπή, τα δημόσια έργα θα περιορίζονται σταδιακά λόγω χρηματοδοτικών περιορισμών, ενώ θα ενισχυθεί η δυναμική των ΣΔΙΤ και των ιδιωτικών έργων.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις