Τον Απρίλιο του 2026 προβλέπεται να παραδοθεί το έργο «Ψηφιακός μετασχηματισμός του ΕΟΤ», το οποίο θα δώσει μια νέα προστιθέμενη αξία για το τουριστικό brand Ελλάδα, αλλά και ένα σημαντικό βήμα προβολής στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, ανέφερε ο γενικός γραμματέας του ΕΟΤ, κ. Ανδρέας Φιορεντίνος, από το βήμα του συνεδρίου κατά την πρώτη θεματική ενότητα με τίτλο «Θεσμικό Πλαίσιο & Στρατηγικές για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό στον Τουρισμό». Για το έργο έχουν δεσμευθεί 7,5 εκατ. ευρώ, τα οποία θα κατευθυνθούν στην ανάπτυξη ολοκληρωμένων υποέργων, όπως η δημιουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας που θα λειτουργεί ως ενιαία πύλη έμπνευσης, πληροφόρησης και εξυπηρέτησης του ταξιδιώτη σε όλα τα στάδια του ταξιδιού του. Η πλατφόρμα θα περιλαμβάνει καταγραφή όλων των τουριστικών δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων ανά προορισμό, παρουσίαση προϊόντων, υπηρεσιών, αξιοθέατων, παραλιών, μουσείων, προβολή θεματικών μορφών τουρισμού και ενοποίηση δεδομένων από όλη τη χώρα σε ένα ενιαίο οικοσύστημα πληροφοριών.
Ξεχωριστό έργο θα επικεντρώνεται στην ψηφιοποίηση του ιστορικού αρχείου του ΕΟΤ και στη δημιουργία ψηφιακών θεματικών διαδρομών και εμπειριών, ενώ θα αναπτυχθεί, μεταξύ άλλων, ένα ψηφιακό καινοτόμο σύστημα με τεχνολογία ΑΙ δεύτερης γενιάς που θα προσφέρει εξατομικευμένες υπηρεσίες σε κάθε ταξιδιώτη.
«Αυτή τη στιγμή στις ψηφιακές υπηρεσίες του δημοσίου σε επιχειρήσεις και πολίτες είμαστε πάνω από τον μέσο όρο της Ευρώπης, στον ψηφιακό μετασχηματισμό επιχειρήσεων όμως και στις ψηφιακές δεξιότητες των πολιτών είμαστε στις τελευταίες θέσεις. Εκεί πρέπει να γίνει δουλειά», ανέφερε από την πλευρά της η πρόεδρος του ΣΕΠΕ, κα Γιώτα Παπαρίδου, τονίζοντας πάντως πως, με δεδομένο ότι όλη αυτή η ψηφιακή προσαρμογή έχει κόστος για τις επιχειρήσεις και δεν φέρνει άμεσα έσοδα, πρέπει να υπάρξει στήριξή τους. Μεταξύ άλλων ανέφερε πως υπάρχει τεράστια έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού, όχι μόνο στον κλάδο πληροφορικής, αλλά σε όλες τις εταιρείες, ακόμα και στο ελληνικό δημόσιο, σημειώνοντας πως μέχρι το 2030 το έλλειμμα αυτό μεταφράζεται σε πάνω από 80.000 άτομα.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του ΣΕΤΠΕ, κ. Αναστάσιος Μάνος, σημείωσε πως οι υποδομές είναι μεν πολύ βασικές, υπάρχουν όμως ακόμα ελλείψεις στον τρόπο πρόσβασης στις ψηφιακές υπηρεσίες για επιχειρήσεις που είναι σε απομακρυσμένες και πολύ μικρές περιοχές, όπως για παράδειγμα τα νησιά και η ορεινή Ελλάδα. Τόνισε δε πως σε κάθε περίπτωση είναι πολύ σημαντικό να γίνει συζήτηση γύρω από την αξιοποίηση και την πολύ καλή χρήση των δεδομένων που μπορούν να συλλεχθούν από κάθε πηγή όπου έχουμε πρόσβαση.
Με δύο ταχύτητες τρέχουν σε επίπεδο ψηφιακού μετασχηματισμού οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις: οι μεγάλες έχουν μπει στο κομμάτι των αυτοματοποιημένων διαδικασιών, αλλά το ευρύτερο σύνολο, που απαρτίζεται από μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, έχει μια στοιχειώδη διαδικασία εκτέλεσης της ψηφιοποίησης, κυρίως στο μάρκετινγκ και στην εξάρτηση από κάποιες πλατφόρμες, ανέφερε ο εντεταλμένος σύμβουλος του ΣΕΤΕ, κ. Αλέξανδρος Θάνος, προσθέτοντας πως υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό. Μάλιστα, επικαλέστηκε έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ, που εκτιμά ότι, αν υπάρξει πλήρης αυτοματοποίηση και ψηφιακή μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων, θα αυξηθεί κατά 10% το ΑΕΠ του τουρισμού. Ο ίδιος εστίασε επίσης στην ανάγκη να περάσουμε από την εποχή της ψηφιακής προβολής στην εποχή της ψηφιακής διακυβέρνησης των προορισμών, αξιοποιώντας τα data.
«Στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας έχουν ψηφιοποιηθεί πάνω από 600 υπηρεσίες και η προσπάθεια επικεντρώνεται στη συμμετοχικότητα των πολιτών, όμως βλέπουμε πως κυρίως οι μεγαλύτεροι δυσκολεύονται», σημείωσε ο αντιπεριφερειάρχης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Περιφέρειας, κ. Νίκος Τζόλλας, τονίζοντας πως ένα από τα πιο βασικά βήματα είναι το χτίσιμο της ψηφιακής κουλτούρας. «Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας προσπαθεί με τα χρηματοδοτικά της εργαλεία να μετασχηματίσει ψηφιακά τις επιχειρήσεις» σημείωσε, τονίζοντας πως έχει διαθέσει την τελευταία διετία πάνω από 400 εκατ. ευρώ για τον ψηφιακό τους μετασχηματισμό.
«Η τεχνολογία προχωρά και μαζί η Κεντρική Μακεδονία, η οποία είναι πολύ μπροστά», όπως είπε η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας, κα Βίκυ Χατζηβασιλείου, στο πλαίσιο της δεύτερης θεματικής ενότητας του συνεδρίου της Philoxenia με τίτλο «Smart Hospitality and Travel-Ψηφιακή Εμπειρία στη Φιλοξενία και στο Ταξίδι». Σημείωσε δε πως πλέον η φιλοξενία, εκτός από το να είναι η τέχνη του να ανοίγεις την καρδιά σου στον τουρίστα, αποκτά και μια νέα μορφή, την ψηφιακή, στην οποία πρέπει να συνταχθούμε και να την αξιοποιήσουμε προς όφελός μας. Αναφέρθηκε μάλιστα σε μια σειρά ψηφιακών εργαλείων στα οποία έχει επενδύσει η Περιφέρεια, όπως την Olympus 3d, που ζωντανεύει τον μύθο και το μεγαλείο του Ολύμπου, την White Τower app, που αξιοποιεί την επαυξημένη πραγματικότητα για να αποκαλύψει την ιστορία του Λευκού Πύργου, το Digital Walk, μια ψηφιακή διαδρομή που συνδέει πολιτιστικά σημεία της περιοχής και την Gods app που είναι και το πιο πρόσφατο. «Αυτά τα εργαλεία δεν είναι απλά εφαρμογές, αλλά νέοι τρόποι αφήγησης, αυτό είναι το ζητούμενο.» σημείωσε.
«Η τεχνολογία είναι ο πυρήνας στην εταιρεία μας αυτή τη στιγμή, αλλά το αεροπορικό ταξίδι δεν ήταν πάντα έτσι», ανέφερε από την πλευρά του ο sales manager της Sky Express, κ. Αλέξανδρος Μιχαλόπουλος, εξηγώντας πως από μια εποχή συμβατικών μεθόδων, φτάσαμε στη σημερινή εποχή που είναι τεχνολογικά απέραντη και δεν τελειώνει, με συνεχώς καινούριες καινοτομίες για την εμπειρία του επιβάτη, οι οποίες τον βοηθούν να ζήσει το ταξίδι του με μεγάλη ευκολία. «Ο επιβάτης έχει πλέον τον έλεγχο του ταξιδιού του, άρα το ευχαριστιέται και πολύ περισσότερο από ότι στο παρελθόν» τόνισε.
Την προσπάθεια συμβολής της BrainBox στην εμπειρία του τουρίστα μέσα από μια σειρά δράσεων και εφαρμογών της, από τα μέσα μικροκινητικότητας μέχρι εφαρμογές που βοηθούν τον επισκέπτη υπογράμμισε ο ιδρυτής και CEO της εταιρείας, κ. Γιώργος Βουλγαρούδης.
Σε χαιρετισμό του ο πρόεδρος της ΔΕΘ-HELEXPO, κ. Τάσος Τζήκας, υπογράμμισε πως ο κλάδος της πληροφορικής και των νέων τεχνολογιών μπορεί να κάνει τον τουρισμό την ηγέτιδα δύναμη στην Ελλάδα με όρους βιωσιμότητας. Ο δε ειδικός σύμβουλος σε θέματα τουρισμού του δημάρχου Θεσσαλονίκης, κ. Αλέξανδρος Μανδρίνος, τόνισε πως η καινοτομία δεν είναι πια θεωρητική έννοια, αλλά στρατηγική στόχευση, σημειώνοντας πως το θέμα του ψηφιακού μετασχηματισμού συνδέεται απόλυτα με τη Philoxenia, που στήριξε και εξέλιξε την ταυτότητα του ελληνικού τουρισμού αυτές τις τέσσερις δεκαετίες.
Από την πλευρά του ο Provincial Secretary for Economy and Tourism της Αυτόνομης Επαρχίας της Βοϊβοντίνα, κ. Nenad Ivanišević, σημείωσε σε χαιρετισμό του πως «στην ψηφιακή εποχή που έρχεται και στη Σερβία, η Βοϊβοντίνα είναι η πιο προηγμένη στη χώρα», τονίζοντας πως ο τουρισμός είναι από τους πρώτους κλάδους που υιοθετεί τις νέες τεχνολογίες. «Είναι μονόδρομος ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Αν θέλουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί, πρέπει να εργαστούμε πολύ περισσότερο στα επίπεδα της ψηφιοποίησης, του ψηφιακού μάρκετινγκ και της προβολής του τουρισμού» ανέφερε.
To cybersecurity awareness που συνιστά την ανθρώπινη ασπίδα απέναντι στις ψηφιακές απειλές και ουσιαστικά αφορά στην καλλιέργεια γνώσης, συμπεριφορών και συνηθειών, που επιτρέπουν σε έναν πολίτη, σε μία επιχείρηση ή σε έναν φορέα να είναι λιγότερο ευάλωτος απέναντι στις κυβερνοεπιθέσεις, βρέθηκε στο επίκεντρο της τρίτης θεματικής ενότητας του συνεδρίου με θέμα: «Safe in a Digital World: Τεχνολογία, Ασφάλεια και Εμπειρία Ταξιδιού». Κοινή επισήμανση όλων των συμμετεχόντων αποτέλεσε η παραδοχή πως δεν απαιτείται να γίνουμε όλοι ειδικοί στο ζήτημα της κυβερνοασφάλειας, αλλά με την κατάλληλη εκπαίδευση και επαγρύπνηση να αναπτύξουμε αντανακλαστικά ανίχνευσης ενδεχόμενων απειλών.
Στο κομβικό ζήτημα της εμπιστοσύνης που έχει άμεση σχέση με την κυβερνοασφάλεια στάθηκε ο γενικός διευθυντής της εταιρείας Odyssey CyberSecurity, κ. Απόστολος Πανδρούλας, σημειώνοντας πως και τα τουριστικά ταξίδια εντάσσονται μέσα σε ένα πλαίσιο εμπιστοσύνης με τελικό αποδέκτη τον ταξιδιώτη. Μάλιστα, ο κ. Πανδρούλας αναφέρθηκε και στον όρο του cyber resilience, που μετά και την ανάπτυξη της Τεχνητής Νοημοσύνης, αποκτά επιπρόσθετο νόημα και είναι η ικανότητα μιας επιχείρησης ή ενός οργανισμού να αντέξει, να συνεχίσει να λειτουργεί και να επανέλθει γρήγορα μετά από μια κυβερνοεπίθεση, τεχνικό λάθος ή διαρροή δεδομένων.
Από την πλευρά του ο καθηγητής στο Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του ΑΠΘ, Δρ. Ανδρέας Λ. Συμεωνίδης, υπογράμμισε ότι δεν έχουμε κουλτούρα ασφάλειας και είμαστε εμποτισμένοι με την νοοτροπία πως το κακό δεν θα συμβεί σε εμάς. Στο πλαίσιο αυτό σημείωσε πως και η τουριστική βιομηχανία απαιτείται να ασχοληθεί πιο σοβαρά με την κυβερνοασφάλεια, φέρνοντας ως παράδειγμα τα ανοιχτά δίκτυα (χωρίς κωδικό πρόσβασης) ευρυζωνικής πρόσβασης στα ξενοδοχεία, όπου με σχετική ευχέρεια μπορούν να υπάρξουν κακόβουλες ενέργειες υποκλοπής προσωπικών και ευαίσθητων δεδομένων.
Τη συνολική εμπειρία που αποκομίζει ο ταξιδιώτης υπογράμμισε και ο δικηγόρος της εταιρείας NEXUS LAW, κ. Θάνος Χαριστός, επισημαίνοντας την ιλιγγιώδη ταχύτητα των εξελίξεων και αναδεικνύοντας τη σημασία της πρόληψης ως ενός απαραίτητου εργαλείου, προκειμένου να είναι εφικτή η μεγαλύτερη δυνατή διαχείριση των κυβερνο-απειλών.
Τον ρόλο της αυτοδιοίκησης και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ανέδειξε ο πρόεδρος Δ.Σ. του Αναπτυξιακού Οργανισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κ. Θάνος Μπέγκας, περιγράφοντας τις πρωτοβουλίες της ΠΚΜ προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των τουριστικών επιχειρήσεων και τονίζοντας πως ο ταξιδιώτης ζητά διαφάνεια και προστασία των προσωπικών του δεδομένων.
Οι προορισμοί με ψηφιακό όραμα αποτυπώθηκαν στην τέταρτη και τελευταία θεματική ενότητα του συνεδρίου, όπου συμμετείχαν η κα. Νικολέττα Διβάρη-Βαλάκου, πρόεδρος του ΟΔΑΠ, ο κ. Γιώργος Αγριμανάκης, Αντιδήμαρχος Οικονομικών & Ανάπτυξης της Τοπικής Οικονομίας του δήμου Ηρακλείου, η Δρ Κυριακή Ουδατζή, γενική διευθύντρια του Οργανισμού Τουρισμού Θεσσαλονίκης και ο κ. Νίκος Πάχτας, ιδρυτής της εταιρείας Digital Innovations.
Σε πλήρη εξέλιξη βρίσκονται στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο οι Philoxenia-Hotelia και FOOD & DRINKS by Detrop, με δυναμικό αποτύπωμα. Οι δύο εκθέσεις, που ολοκληρώνονται αύριο, ένωσαν φέτος τις δυνάμεις τους και δίνουν τον παλμό του τουρισμού και της γαστρονομίας στο Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο Θεσσαλονίκης, έχοντας συγκεντρώσει περισσότερους από 550 εκθέτες από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Το ωράριο λειτουργίας έχει ως εξής: Σάββατο 10:00 με 20:00, Κυριακή 10:00 με 18:00.





