makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Εγνατία Οδός ΑΕ: Να παραμείνει ο πυλώνας υποδομών της Βόρειας Ελλάδας - Ανησυχία μηχανικών και φορέων για το ενδεχόμενο κλείσιμο

Ακούστε το άρθρο 8'
22.10.2025 | 19:19
Η συζήτηση για το μέλλον της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» με έδρα τη Θεσσαλονίκη επανέρχεται δυναμικά, καθώς μηχανικοί, εργαζόμενοι και εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το ενδεχόμενο κλείσιμο της εταιρείας.

Σε εκδήλωση με τίτλο «Εγνατία Οδός Α.Ε. – Πυλώνας Υποδομών Βορείου Ελλάδος – Παρόν και Μέλλον», που συνδιοργάνωσαν το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος / Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας (ΤΕΕ/ΤΚΜ) και ο Σύλλογος Εργαζομένων της εταιρείας, αναδείχθηκε η ανάγκη να διατηρηθεί ζωντανός ο φορέας που επί δεκαετίες στηρίζει τις δημόσιες υποδομές και την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας.

Η Εγνατία ως τεχνικό κεφάλαιο για τη χώρα

 

Η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» ιδρύθηκε ως δημόσια εταιρεία για τη μελέτη, κατασκευή και διαχείριση του ομώνυμου αυτοκινητοδρόμου, ωστόσο η δραστηριότητά της επεκτάθηκε πολύ πέρα από αυτό. 

Με εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό και παρουσία σε πέντε κρίσιμα σημεία της Βόρειας Ελλάδας, έχει συμβάλει καθοριστικά στη μελέτη και υλοποίηση έργων εθνικής σημασίας.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε κλίμα έντονης ανησυχίας, καθώς η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου σε ιδιώτη επενδυτή φαίνεται να οδηγεί σε σταδιακή αποδυνάμωση της εταιρείας.

Οι συμμετέχοντες τόνισαν πως το Δημόσιο κινδυνεύει να απολέσει ένα κρίσιμο εργαλείο σχεδιασμού, εποπτείας και εκτέλεσης έργων, σε μια περίοδο όπου οι υποδομές της Βόρειας Ελλάδας βρίσκονται στο επίκεντρο της αναπτυξιακής πολιτικής.

Περτζινίδης: «Ακατανόητο να χαθεί μια τέτοια τεχνογνωσία» 

 

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Ηλίας Περτζινίδης, εξέφρασε τη βαθιά ανησυχία του τεχνικού κόσμου για την προοπτική διάλυσης της εταιρείας.

«Τεράστια απώλεια θα είναι για τον τεχνικό κόσμο το να χαθεί η Εγνατία Οδός. Είναι μια εταιρεία με τεράστια τεχνογνωσία, ικανή να αναλαμβάνει μεγάλες συμβάσεις μελετών και κατασκευής έργων. Για εμάς είναι ακατανόητο ποιος είναι ο λόγος που οδηγούμαστε στο κλείσιμό της»., είπε χαρακτηριστικά .

Ο ίδιος τόνισε ότι το ΤΕΕ, ως θεσμικός φορέας, θα επιδιώξει να στείλει ξεκάθαρο μήνυμα προς το αρμόδιο Υπουργείο για τη διατήρηση της Εγνατίας, επισημαίνοντας ότι η εταιρεία μπορούσε να συμβάλει σε έργα όπως το Fly Over ή το Μετρό Θεσσαλονίκης. 

«Η Εγνατία Οδός δεν έχει υλοποιήσει μόνο τον αυτοκινητόδρομο. Έχει κατασκευάσει και πολλά άλλα σημαντικά έργα. Αυτή η εμπειρία πρέπει να παραμείνει στη Βόρεια Ελλάδα», σημείωσε. 

Γοδέβενος: «Η Εγνατία μπορεί να σχεδιάζει, να κατασκευάζει και να εποπτεύει έργα»

 

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων της εταιρείας Γιώργος Γοδέβενος υπογράμμισε ότι στόχος της εκδήλωσης ήταν να ενημερωθεί η κοινωνία της Βόρειας Ελλάδας για το επικείμενο κλείσιμο του φορέα.

«Η Εγνατία Οδός είναι ένας σοβαρός πυλώνας δημοσίων υποδομών που μπορεί να βοηθήσει όλη τη Βόρεια Ελλάδα υπό δημόσιο έλεγχο. Διαθέτει τη δομή και την τεχνογνωσία για να σχεδιάζει, να βρίσκει χρηματοδοτήσεις, να κατασκευάζει και να συντηρεί έργα», ανέφερε.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στον ρόλο της εταιρείας ως εποπτεύουσας αρχής της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου: «Για τα επόμενα 35 χρόνια, η Εγνατία θα διαχειρίζεται από ιδιώτη, ωστόσο απαιτείται δημόσια τεχνική εποπτεία. Η εταιρεία θα μπορούσε να αναλάβει αυτόν τον ρόλο, χρηματοδοτούμενη από το 7% των εσόδων που αποδίδονται στο Δημόσιο».

Ο κ. Γοδέβενος σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι απορρίπτουν τη λογική των ατομικών μετατάξεων και επιδιώκουν να παραμείνουν ενιαίος φορέας υπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον: «Η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε δεν πρέπει να διαλυθεί. Θέλουμε να συνεχίσουμε συλλογικά να εξυπηρετούμε τα δημόσια έργα της χώρας».

Μπίλλιας: «Η τεχνογνωσία δεν πρέπει να χαθεί»

 

Την ανάγκη διασφάλισης του προσωπικού και της τεχνογνωσίας της εταιρείας τόνισε και ο Πάρης Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

«Η Εγνατία Οδός απέδειξε στην πράξη ότι μπορεί να φέρει εις πέρας μεγάλα έργα. Από αυτήν οι μηχανικοί έμαθαν να κατασκευάζουν και να μελετούν σήραγγες και γέφυρες, τεχνικά απαιτητικά έργα που ανέβασαν το επίπεδο του κλάδου. Αυτή η τεχνογνωσία είναι ανεκτίμητη και δεν πρέπει να χαθεί», δήλωσε. 

Ο ίδιος πρότεινε δύο εναλλακτικές: είτε να παραμείνει ενεργή η Εγνατία και να συνεχίσει να υλοποιεί έργα υποδομών, είτε οι εργαζόμενοι της να μεταφερθούν συλλογικά σε έναν κρατικό φορέα ή σε δομή του Υπουργείου Υποδομών που θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τις ανάγκες της Βόρειας Ελλάδας.

Σιμόπουλος: «Η Εγνατία είναι όπλο για την ελληνική πολιτεία»

 

Την ίδια γραμμή υποστήριξε και ο βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας Στράτος Σιμόπουλος, εκφράζοντας τον φόβο ότι η εταιρεία κινδυνεύει να απαξιωθεί.

«Τώρα που ο δρόμος παραχωρείται, μπορεί να βρεθούμε ξανά μπροστά στο ίδιο πρόβλημα. Η Θεσσαλονίκη και η Βόρεια Ελλάδα δεν μπορούν να δεχτούν να πάψει να λειτουργεί ένα τόσο ισχυρό όπλο της ελληνικής πολιτείας. Αντί να διαλυθεί, η Εγνατία πρέπει να προικοδοτηθεί με νέα έργα – ενεργειακά, τεχνολογικά, αναπτυξιακά – και να συνεχίσει τη δράση της», τόνισε.

Ένα στρατηγικό εργαλείο που δεν πρέπει να χαθεί

 

Όπως επισημάνθηκε στην εκδήλωση, η διατήρηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» είναι προς το συμφέρον του Δημοσίου.

Η στρατηγική της θέση στη Θεσσαλονίκη, η αποκεντρωμένη παρουσία σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα και το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό της, τη μετατρέπουν σε πολύτιμο τεχνικό κεφάλαιο για τη χώρα.

Η διάλυση ενός τέτοιου φορέα, τη στιγμή που η Βόρεια Ελλάδα προετοιμάζεται για νέα μεγάλα έργα υποδομών – ενεργειακά, συγκοινωνιακά και τεχνολογικά – θα αποτελούσε, όπως ειπώθηκε χαρακτηριστικά, «τεράστια απώλεια για τον τεχνικό κόσμο και την ανάπτυξη της περιοχής». 

Η συζήτηση, επομένως, δεν αφορά μόνο την τύχη μιας εταιρείας, αλλά τη διατήρηση της τεχνογνωσίας και της ικανότητας του Δημοσίου να σχεδιάζει και να υλοποιεί έργα στρατηγικής σημασίας για το μέλλον της Βόρειας Ελλάδας και ολόκληρης της χώρας.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις