makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Βαρόμετρο ΕΒΕΘ: Μικτές τάσεις στην επιχειρηματικότητα - Η αγορά της Θεσσαλονίκης «μετρά» Μετρό και Flyover

Ακούστε το άρθρο 8'
13.11.2025 | 13:29
Σταθερή αλλά ανησυχητική στασιμότητα στην καταναλωτική εμπιστοσύνη και ένα περιβάλλον πολλαπλών ταχυτήτων για τις επιχειρήσεις του Νομού Θεσσαλονίκης αποτυπώνει η έρευνα «Βαρόμετρο ΕΒΕΘ» για το δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Η επιμονή της ακρίβειας, οι φόροι, το υψηλό ενεργειακό κόστος και οι προκλήσεις που φέρνουν μεγάλα έργα υποδομής –όπως το Μετρό και το Flyover– διαμορφώνουν ένα σύνθετο σκηνικό για πολίτες και επιχειρήσεις. 

Ταυτόχρονα, το χαμηλό επίπεδο ενημέρωσης για την Τεχνητή Νοημοσύνη αναδεικνύεται σε σημαντικό ζήτημα στον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την Palmos Analysis σε δείγμα 800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών στο Νομό Θεσσαλονίκης, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη εικόνα του οικονομικού κλίματος στη μητρόπολη της Βόρειας Ελλάδας.

Καταναλωτική εμπιστοσύνη: Η απαισιοδοξία «παγιώνεται»

 

Ο Δείκτης Εμπιστοσύνης Καταναλωτών παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητος στις -32 μονάδες (από -31 τον Μάρτιο 2025), αποτυπώνοντας μια σταθερά αρνητική ψυχολογία.

Τρεις παράγοντες τροφοδοτούν αυτή τη στασιμότητα:

• Ακρίβεια και ανησυχία για τις τιμές: Ο δείκτης πρόβλεψης τιμών στο +36 καταδεικνύει πως τα νοικοκυριά αναμένουν εκ νέου αυξήσεις.

• Αρνητική εικόνα για το οικογενειακό εισόδημα: Η οικονομική κατάσταση του προηγούμενου εξαμήνου αξιολογείται αρνητικά, ενώ οι προβλέψεις για το επόμενο παραμένουν δυσμενείς.

• Κατακόρυφη πτώση στις προθέσεις για μεγάλες αγορές: Το 56% θεωρεί ότι δεν είναι κατάλληλη στιγμή για σημαντικές δαπάνες, ενώ το 63% αναμένει να ξοδέψει λιγότερα στο επόμενο 12μηνο.

Ο Διευθυντής της Palmos Analysis, Πασχάλης Τεμεκενίδης, σημείωσε ότι «η καταναλωτική εμπιστοσύνη μεταβάλλεται βίαια όταν υπάρχουν οικονομικά γεγονότα, θετικά ή αρνητικά, εκφράζοντας ανησυχία ή ελπίδα». Υπογράμμισε επίσης ότι «υπάρχει καταναλωτική απαισιοδοξία, χωρίς σημαντικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα», αν και, όπως τόνισε, «οι Θεσσαλονικείς εμφανίζονται οριακά πιο αισιόδοξοι». Παράλληλα, παρατήρησε ότι «τα μισά νοικοκυριά της Θεσσαλονίκης ίσα-ίσα τα βγάζουν πέρα με τον μισθό τους».

Ο Επίτιμος Πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Εμμανουήλ Βλαχογιάννης, πρόσθεσε ότι «δεν έχει μεταβληθεί κάτι ιδιαίτερα όσον αφορά τη στάση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων σε σχέση με το προηγούμενο Βαρόμετρο», επισημαίνοντας πως «ο πληθωρισμός στα νοικοκυριά επιμένει ενώ ο φόβος και η ανησυχία καθορίζουν τη συμπεριφορά τους».

Επιχειρηματικές προσδοκίες: Σταθερότητα αλλά και υφέρπουσα πίεση

 

Η εικόνα του επιχειρηματικού κλίματος παρουσιάζει σχετική σταθερότητα συνολικά, αλλά με σημαντικές διαφοροποιήσεις ανά κλάδο.

Στον κλάδο της βιομηχανίας, ο δείκτης παραμένει στις -5 μονάδες. Η εικόνα του προηγούμενου εξαμήνου κρίνεται κάπως καλύτερη, ωστόσο οι προσδοκίες για το επόμενο εξακολουθούν να κινούνται αρνητικά. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού (46%) και οι χαμηλότερες επενδύσεις αποτελούν τα βασικά βαρίδια.

Ο κλάδος των υπηρεσιών καταγράφει θετικό momentum με δείκτη απασχόλησης στο +14. Η ζήτηση διατηρείται υψηλή στο +21 (αν και από +32 στο προηγούμενο εξάμηνο).

Στο λιανικό εμπόριο, ο δείκτης παραμένει αρνητικός στο -7. Παρά την ανάκαμψη των πωλήσεων του προηγούμενου εξαμήνου (-10 από -32), οι προσδοκίες για τις μελλοντικές πωλήσεις και παραγγελίες επιδεινώνονται.

Στον κατασκευαστικό τομέα, για πρώτη φορά μετά από δύο χρόνια, ο δείκτης γίνεται αρνητικός, στις -2 μονάδες (από +6). Η μειωμένη δραστηριότητα και η πτώση των παραγγελιών καθορίζουν την τάση, με την έλλειψη εργατικού δυναμικού (57%) να αποτελεί τον ισχυρότερο περιορισμό.

Μετρό, Flyover, Προβλήματα Επιχειρήσεων και AI: Τα «ειδικά» σημεία πίεσης

 

Το 29% των κατοίκων χρησιμοποιούν το Μετρό, ενώ η ικανοποίηση αγγίζει το 78%, σημαντικά αυξημένη από 65%. Ωστόσο για το 59% δεν έχει αλλάξει ο τρόπος μετακίνησης, κυρίως επειδή δεν εξυπηρετεί τις περιοχές τους, το 28% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι το Μετρό ενίσχυσε το κέντρο αλλά αποδυνάμωσε τις περιφερειακές αγορές.

Σχετικά με το Flyover, το 45% των επιχειρήσεων εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες λόγω των εργασιών, αν και το ποσοστό δείχνει σταθεροποίηση, υποδηλώνοντας σταδιακή προσαρμογή στην κυκλοφοριακή επιβάρυνση.

Κορυφαία προβλήματα επιχειρήσεων είναι η υψηλή φορολογία (41%), το κόστος ενέργειας/καυσίμων (26%), το κόστος πρώτων υλών (22%) και η περιορισμένη ζήτηση (19%). 

Αναφορικά με την Τεχνητή Νοημοσύνη, η έρευνα αναδεικνύει την ανάγκη για επιμόρφωση:

• 56% των επιχειρήσεων δηλώνουν «Καθόλου» ή «Λίγο» ενημερωμένες για το AI.
• Παρ’ όλα αυτά, το 40% έχει ήδη χρησιμοποιήσει κάποια εφαρμογή, με 70% ικανοποιημένους χρήστες.

Η εικόνα αυτή δείχνει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης, υπό την προϋπόθεση στοχευμένης ενημέρωσης.

Το Βαρόμετρο ΕΒΕΘ επιβεβαιώνει ότι το οικονομικό περιβάλλον στη Θεσσαλονίκη παραμένει σύνθετο: οι καταναλωτές διατηρούν μια παγιωμένη απαισιοδοξία, οι επιχειρήσεις κινούνται ανομοιογενώς ανά κλάδο, ενώ μεγάλα έργα και τεχνολογικές εξελίξεις δημιουργούν νέες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες. 

Η επιμονή της ακρίβειας, ο πληθωρισμός και οι πιέσεις στο κόστος συνεχίζουν να επηρεάζουν καθοριστικά τόσο το επιχειρηματικό οικοσύστημα όσο και τα νοικοκυριά, με τον δρόμο προς μια πιο σταθερή οικονομική ανάκαμψη να απαιτεί στοχευμένες παρεμβάσεις και καλύτερη ενημέρωση για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Δήμητρα Τάγκα

Tελευταίες Ειδήσεις