makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

«Xτίζεται» η Θεσσαλονίκη του αύριο - Έργα και αναπλάσεις που ανεβάζουν επίπεδο την πόλη

Ακούστε το άρθρο 8'
04.09.2025 | 16:00
Ενημερώθηκε 04.09.2025 | 16:19
Φωτογραφία Αρχείου
/Eurokinissi
Η κοινή διαπίστωση ετών ότι η Θεσσαλονίκη έχει μείνει πίσω σε υποδομές φαίνεται πως αποτελεί παρελθόν, καθώς αλλάζει και αναβαθμίζεται μέσα από σειρά έργων το προφίλ ολόκληρης της πόλης. Η Θεσσαλονίκη είχε και έχει ανάγκη από μεγάλα έργα που θα της προσδώσουν έναν άλλο, πιο δυνατό αναπτυξιακό αέρα και θα κλείσουν την ψαλίδα από τις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της Ευρώπης σε θέματα υποδομής, σε όλα τα επίπεδα και σε πολλούς τομείς.

Δεν είναι υπερβολή ότι η Θεσσαλονίκη «χτίζεται» με στόχο να ανέβει επίπεδο, οικονομικό και κοινωνικό, προσφέροντας μεγαλύτερες ευκαιρίες στο επιχειρείν και μια καλύτερη ποιότητα ζωής και πιο βελτιωμένη καθημερινότητα στους πολίτες.

Στο πλαίσιο αυτό η πολιτεία υλοποιεί και σχεδιάζει σειρά έργων και αναπλάσεων στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Στη λίστα περιλαμβάνονται έργα μεγάλα και υψίστης σημασίας, όπως και μικρότερα, του ίδιου όμως αποτυπώματος.

Τα σημαντικότερα μεταξύ άλλων είναι:

 

- Επέκταση της λιμενικής υποδομής του 6ου προβλήτα του Λιμένα Θεσσαλονίκης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 180 εκατ. ευρώ. Οι πρόδρομες εργασίες έχουν ξεκινήσει και αναμένεται πολύ σύντομα και η υπογραφή της σύβασης για την ανάθεσή του στον προσωρινό ανάδοχο, την ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ. Οι υποχρεωτικές επενδύσεις του λιμένα της Θεσσαλονίκης αποτελούν μέρος του Αναπτυξιακού Προγράμματος και Μελέτης Διαχείρισης Λιμένα (Master Plan). Στα έργα του Προβλήτα 6 περιλαμβάνονται η βυθοκόρηση - εκβάθυνση του διαύλου και της περιοχής ελιγμού των πλοίων, οι απαραίτητες υποδομές και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις και ο εξοπλισμός για την εξυπηρέτηση της διαδικασίας φοροεκφόρτωσης πλοίων, καθώς και η επέκταση των υποδομών του σιδηροδρομικού σταθμού.

- Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover). Με 462,7 εκατ. ευρώ το έργο αυτό αναμένεται να προσφέρει κυκλοφοριακή αναβάθμιση και αστικοποίηση της εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης στο τμήμα από τον Α/Κ K5 (Νοσοκομείο Παπαγεωργίου) έως τον Α/Κ Κ12 (σύνδεση με Ε.Ο. Θεσσαλονίκης – Μουδανιών) με την κατασκευή μιας Υπερυψωμένης Ταχείας Λεωφόρου μήκους 13 χλμ. η οποία αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τις κυκλοφοριακές συνθήκες της πόλης. Περιλαμβάνονται 9 ανισόπεδοι κόμβοι, 8 νέες γέφυρες και 3 νέες σήραγγες. Η ολοκλήρωσή του χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις έχει προγραμματιστεί για μετά τον 5ο μήνα του 2027.

- Αξιοποίηση του πρώην στρατοπέδου Γκόνου και δημιουργία κέντρου Logistics.

Το έργο αυτό με προϋπολογισμό 260 εκατ. ευρώ, έχει ανακοινωθεί, αλλά έχει καθυστερήσει πολύ η εξέλιξή του. Είναι κομβικής σημασίας για την αναβάθμιση των διασυνδεόμενων μεταφορών. Το πρώην στρατόπεδο Γκόνου καταλαμβάνει στρατηγική θέση στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, σε κοντινή απόσταση με σημαντικούς οδικούς, σιδηροδρομικούς και ακτοπλοϊκούς κόμβους. Η εγγύτητα του ακινήτου με τον λιμένα Θεσσαλονίκης, την Εγνατία οδό και την παρακείμενη σιδηροδρομική υποδομή, καθώς και η γειτνίασή του με τα Βαλκάνια, του προσδίδουν σημαντικά γεωστρατηγικά χαρακτηριστικά σε σχέση με τη σχεδιαζόμενη ανάπτυξη και τις προβλεπόμενες χρήσεις.

- Αξιοποίηση του ανενεργού από το 2006 στρατοπέδου Ζιάκα και χρήση της εκτάσεώς του για την ανέγερση πρότυπου οικισμού, στο πλαίσιο του Οικιστικού Προγράμματος για τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

- Επέκταση γραμμής Μετρό προς Καλαμαριά. Το έργο της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το οποίο ήδη βρίσκεται σε προχωρημένη φάση κατασκευής, περιλαμβάνει 5 νέους Σταθμούς (Νομαρχία, Καλαμαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα) με μήκος υπόγειας γραμμής 4,78 χλμ. Με την ολοκλήρωση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 63.000 επιβάτες, ενώ η απόσταση από τον Σταθμό της Μίκρας μέχρι το κέντρο της Θεσσαλονίκης αναμένεται να καλύπτεται σε μόλις 15 λεπτά. Ωστόσο η νέα ημερομηνία παράδοσής του σε λειτουργία, μεταφέρθηκε κατά τρεις μήνες, για τον Φεβρουάριο του 2026.

- Με 31 εκατ. ευρώ αναμένεται εντός του 2025 η κατασκευή αντιπλημμυρικών έργων στην ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς του Νομού Θεσσαλονίκης. Με την κλιματική κρίση να είναι πραγματικότητα και τα πλημμυρικά φαινόμενα να αυξάνονται με μεγάλη ταχύτητα, η θωράκιση της Θεσσαλονίκης αποτελεί προτεραιότητα.

Το έργο περιλαμβάνει κατασκευή κύριων και δευτερευόντων συλλεκτήρων (αγωγών, τάφρων) που είναι απαραίτητα για την αποχέτευση των όμβριων της περιοχής εκτέλεσης του έργου, στους πλησιέστερους αποδέκτες, καθώς και το σύνολο των τυπικών και ειδικών τεχνικών έργων που διευκολύνουν τη ροή στο δίκτυο και επιτρέπουν τη συντήρησή του. Στο αντικείμενο του έργου είναι ενταγμένη και η κατασκευή του αντλιοστασίου όμβριων υδάτων, το οποίο τοποθετείται πλησίον της θάλασσας, παραλαμβάνει το σύνολο των απορρεόντων όμβριων υδάτων και εν συνεχεία αυτά εξάγονται στη θάλασσα.

- Μουσείο Ολοκαυτώματος. Στα 43 εκατ. ευρώ ανέρχεται ο προϋπολογισμός του έργου το οποίο βρίσκεται σε φάση εργασιών με τη φιλοδοξία να αποτελέσει αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής μνήμης της πόλης και της ιστορίας των εβραϊκών κοινοτήτων της Ελλάδας. Σημείο ιστορικής και πολιτιστικής αναφοράς μαζί με τον Λευκό Πύργο. 

Το Μουσείο θα αποτελείται από έξι επίπεδα που θα καλύπτουν συνολική επιφάνεια 9.000 τ.μ. και θα περιλαμβάνει 3 επίπεδα μόνιμης έκθεσης, χώρο περιοδικών εκθέσεων, χώρους αρχείων, εκπαίδευσης και έρευνας, χώρους πολλαπλών χρήσεων, αναψυχής και διοίκησης.
Με την υλοποίηση και λειτουργία του θα συμβάλει στην συνολική αναβάθμιση της Δυτικής εισόδου της Θεσσαλονίκης.

- Ανάπλαση Διεθνούς Εκθεσιακού Κέντρου Θεσσαλονίκης. Εγκαταλείφθηκε σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εξαγγελίες το πολυδάπανο σχέδιο ανάπλασης προϋπολογισμού 300 εκατ. που προϋπέθετε τη συμμετοχή και ιδιωτών επενδυτών. Στο επικαιροποιημένο σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, που προτείνει η κυβέρνηση, δεν περιλαμβάνεται η κατασκευή κανενός ξενοδοχείου, καμιά συμμετοχή ιδιώτη και το έργο θα γίνει αποκλειστικά με εθνική χρηματοδότηση ύψους 120 εκατομμυρίων ευρώ. Θα προβλέπει την κατασκευή πάρκινγκ 600 θέσεων, την αναμόρφωση και ανακατασκευή του συνεδριακού κέντρου «Ιωάννης Βελλίδης» και επέκταση του χώρου πρασίνου.

- Ανάπλαση της πλατείας και του άξονα της Αριστοτέλους. Η ανάπλαση αυτή θα ενταχθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος «Κεντρική Μακεδονία» 2021-2027, με ενδεικτικό προϋπολογισμό 22,32 εκατ. ευρώ. Στο πλαίσιό του θα υλοποιηθεί ανάπλαση και αισθητική αναδιαμόρφωση της Πλατείας και της Οδού Αριστοτέλους από τη Λεωφόρο Νίκης έως την οδό Εγνατία, συμπεριλαμβανομένων και των επιφανειών των στοών που βρίσκονται κατά μήκος του άξονα.

Όσον αφορά την αναβάθμιση των υποδομών εκπαίδευσης στον Νομό Θεσσαλονίκης έχουν ολοκληρωθεί 13 νέες σχολικές μονάδες.

Έργα υπό σχεδιασμό

 

Η λίστα των έργων στην Θεσσαλονίκη περιλαμβάνει εκτός από αυτά που βρίσκονται σε εξέλιξη και σημαντικά έργα που είναι υπό σχεδιασμό. Μεταξύ άλλων σχεδιάζονται τα παρακάτω έργα:

- Μουσείο Μετρό Θεσσαλονίκης στη θέση Διασταύρωση «Σιντριβάνι» (Crossover). Προϋπολογισμός έργου 40 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή του θα συμβάλει στην αναβάθμιση της ιστορικής και πολιτιστικής εμπειρίας που προσφέρει η πόλη. Στο Μουσείο θα υπάρχει έκθεση αποσπασμένων αρχαιοτήτων. Με αυτό τον τρόπο τα ιστορικά αρχαιολογικά ευρήματα θα «βρουν» τον δρόμο τους προς το κοινό.

- Ανάπλαση Δυτικής Πύλης Θεσσαλονίκης. Η πρόταση περιλαμβάνει την αστική αναζωογόνηση της περιοχής γύρω από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ανταποκρινόμενη στο υπάρχον πολεοδομικό σχέδιο. 173 Συμμετοχές από 90 χώρες, ανέδειξαν την ανάγκη δημιουργίας ψηλών κτιρίων. Δημιουργία επιχειρηματικού κέντρου με κτίρια εμπορικής και οικιστικής χρήσης, βάσει προδιαγραφών αντίστοιχων εγχειρημάτων σε προηγμένες πόλεις του εξωτερικού. Θα συμβάλει στην αειφόρο ανάπτυξη.

- Μαρίνα Καλαμαριάς. Η μαρίνα που βρίσκεται στο στάδιο σχεδιασμού θα είναι δυναμικότητας 388 θέσεων με χερσαία ζώνη έκτασης 76 στρεμμάτων στην περιοχή της Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης.

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί την «ατμομηχανή» ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής Μακεδονίας. Τα έργα αυτά θα συμβάλουν στην αναβάθμιση ολόκληρης της Περιφέρειας προσφέροντας υπεραξία σε επιχειρηματικό, πολιτιστικό και κοινωνικό επίπεδο.

Γιώργος Νεοχωρίτης

Tελευταίες Ειδήσεις