makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Η Καλαμαριά αποκτά Δημοτική Αστική Συγκοινωνία - Εγκρίθηκε η μελέτη, ποια τα επόμενα βήματα

Ακούστε το άρθρο 8'
03.09.2025 | 08:00
Καλαμαριά/ Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Τη δική της Δημοτική Αστική Συγκοινωνία αποκτά η Καλαμαριά, μετά την έγκριση από το δημοτικό συμβούλιο, στη συνεδρίαση της Δευτέρας (1/9), της μελέτης που προβλέπει τη δημιουργία και λειτουργία δύο κυκλικών γραμμών.

Η πρόταση θα υποβληθεί στον ΟΣΕΘ ώστε να δρομολογηθεί η εφαρμογή συγκοινωνιακού έργου, προϋπόθεση για την κυκλοφορία των δύο νέων ηλεκτρικών λεωφορείων που έχει ήδη προμηθευτεί ο δήμος μέσω του προγράμματος «Αντώνης Τρίτσης».

Στόχος είναι η καλύτερη εξυπηρέτηση των κατοίκων και επισκεπτών, η σύνδεση με το Μετρό -που αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2026- και τον ΟΑΣΘ και η μείωση της χρήσης Ι.Χ., με ένα δωρεάν και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς.

Ιστορικό και βάση της μελέτης - Σκοπιμότητα δημιουργίας Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας

 

Η μελέτη συντάχθηκε στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) Καλαμαριάς και στηρίχθηκε:

  • στην ανάλυση της υφιστάμενης κατάστασης,
  • στις έρευνες Προέλευσης – Προορισμού,
  • στα δεδομένα του ΟΣΕΘ για τις λεωφορειακές γραμμές,
  • στις διαβουλεύσεις με φορείς και πολίτες.

 

Η έρευνα έδειξε ότι, αν και σχεδόν το 100% των κατοίκων ζει σε απόσταση μικρότερη των 400 μέτρων από στάση αστικών συγκοινωνιών, μόλις το 7% των μετακινήσεων γίνεται με ΜΜΜ. Οι λόγοι: χαμηλή συχνότητα (κάποιες τοπικές γραμμές εξυπηρετούν κάθε 60’), μη βολικές διαδρομές, γηρασμένος στόλος, αλλά και χαμηλή «κουλτούρα» χρήσης.

Η ίδρυση Δημοτικής Αστικής Συγκοινωνίας (ΔΑΣ) στην Καλαμαριά στοχεύει:

  • να συνδέσει όλες τις πολεοδομικές ενότητες με το εμπορικό κέντρο,
  • να εξυπηρετήσει περιοχές που δεν καλύπτονται επαρκώς από τον ΟΑΣΘ,
  • να προσφέρει ταχύτερες ενδοδημοτικές μετακινήσεις,
  • να εξυπηρετήσει ηλικιωμένους, μαθητές, ΑμεΑ,
  • να περιορίσει τη χρήση Ι.Χ. και να μειώσει στάθμευση, ρύπους και ηχορύπανση,
  • να συνδεθεί με μετρό και, μελλοντικά, με τη θαλάσσια συγκοινωνία.

 

Δίκτυο και διαδρομές

 

Στην παρούσα φάση η ΔΑΣ θα λειτουργήσει με δύο κυκλικές γραμμές (Κ1 και Κ2), με μελλοντική προοπτική τεσσάρων.

Γραμμή Κ1 – Καραμπουρνάκι – Κηφισιά – Βότση – Αγ. Παντελεήμονας – Εμπορικό κέντρο

  • Μήκος: 8,5 χλμ.
  • Χρόνος διαδρομής: 36 λεπτά.
  • Στάσεις: 28 (οι περισσότερες ταυτίζονται με του ΟΑΣΘ, δύο είναι νέες).
  • Αναλυτική διαδρομή: Μητρ. Καλλίδου (αφετηρία) – Κερασούντος – Τ. Οικονομίδη – Κ. Γκώνη – Πόντου – Αιγαίου – Κηφισίας – Ιπποκράτους – Ικονίου – Αγ. Βασιλείου – Ζηργάνου – Μ. Αλεξάνδρου – Καυκάσου – Πόντου – Αγ. Νικολάου – Α. Κοραή – Μαρμαρά – Ι. Πασαλίδη – Μεταμορφώσεως – Κερασούντος – Μητρ. Καλλίδου (τέρμα).
  • Εξυπηρετούμενα σημεία: παραλιακή Καραμπουρνάκι, Στρατόπεδο Κόδρα, Θέατρο «Σοφούλη», σχολικά συγκροτήματα Βότση, πλατεία Σκρά, Δημοτικό Θέατρο «Μελίνα Μερκούρη», Δημοτικό Ωδείο, ΚΑΠΗ, ιατρεία, εμπορικούς δρόμους Ι. Πασαλίδη & Μεταμορφώσεως.
    Σύνδεση με μετρό: «Καλαμαριά» (στάσεις Αιγαίου & Δημαρχείο), «Νομαρχία» (στάση Θερμαϊκού, 350 μ.), «Αρετσού» (στάση Γήπεδο).

 

Γραμμή Κ2 – Αρετσού – Ν. Κρήνη – Αγ. Ιωάννης – Αγ. Γεώργιος – Μίκρα – Φοίνικας – Κοιμητήρια – Αριστοτέλης – Εμπορικό κέντρο

  • Μήκος: 12,5 χλμ.
  • Χρόνος διαδρομής: 54 λεπτά.
  • Στάσεις: 39 (οι περισσότερες ταυτίζονται με του ΟΑΣΘ, 7 είναι νέες).
  • Αναλυτική διαδρομή: Μητρ. Καλλίδου – Κερασούντος – Χηλής – Ν. Πλαστήρα – Μιαούλη – Κουντουριώτου – Καποδιστρίου – Πολυβίου – Ησιόδου – Γυμνασιάρχου Μίκρας – Πόντου – Ικάρων – Δημοκρίτου – Νικ. Μουσχουντή – Δήμητρας – Μυστρά – Μουσών – Δημοκρίτου – Κ. Καραμανλή – Βρυούλων – Α. Παπανδρέου – Μ. Ιωσήφ – Α. Παύλου – Καυκάσου – Πόντου – Αγ. Νικολάου – Α. Κοραή – Μαρμαρά – Χηλής – Κερασούντος – Μητρ. Καλλίδου.
  • Εξυπηρετούμενα σημεία: Γήπεδο Απόλλωνα, ΔΑΚ, Κολυμβητήριο, Μαρίνα Καλαμαριάς, παραλιακό μέτωπο, Στρατόπεδο Κόδρα, κινηματογράφος «Αύρα», ΕΑΚ Μίκρας, Εθνική Σχολή Δικαστών, Φοίνικας, Κοιμητήρια, Πάρκο Χαμένων Πατρίδων, σχολικά συγκροτήματα Παπανδρέου.
  • Σύνδεση με μετρό: «Νέα Κρήνη» (στάση Αγ. Παρασκευή, 290 μ.), «Αρετσού» (στάση Γήπεδο), «Μίκρα» (τερματικός σταθμός, σε μικρή απόσταση).

Κοινό τμήμα: Καυκάσου – Πόντου – Αγ. Νικολάου, που επιτρέπει μετεπιβίβαση μεταξύ των δύο γραμμών.

Τεχνικές προδιαγραφές - Λειτουργία και σενάρια δρομολόγησης - Κόστος

 

Τα οχήματα θα είναι ηλεκτρικά λεωφορεία (mini bus) με μεγάλη ευελιξία για στενούς δρόμους. Ο προϋπολογισμός για την προμήθεια δύο οχημάτων και των σταθμών φόρτισης ανέρχεται σε 1.376.400 ευρώ, ενώ οι στάσεις θα σημαίνονται με κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση, ώστε να αποτρέπεται παράνομη στάθμευση. Σε περίπτωση δυσκολιών διέλευσης λόγω στενών δρόμων ή στάθμευσης, προβλέπεται τοποθέτηση απαγορευτικών πινακίδων.
 
Α’ φάση (παρούσα)

  • Δευτέρα – Παρασκευή: 08:00 – 14:00.
  • Συχνότητα: ανά 60 λεπτά.
  • Δρομολόγια: 20 ημερησίως ανά γραμμή.

 

Μελλοντική φάση (ΣΒΑΚ)

  • Δευτέρα – Σάββατο: 07:00 – 23:00.
  • Κυριακή: 09:00 – 23:00.
  • Σενάρια συχνότητας: ανά 30’, 40’ ή 60’ (πιο συχνά στις ώρες αιχμής).

 

Το ετήσιο κόστος λειτουργίας αναμένεται στα 109.280,80 ευρώ, ενώ η υπηρεσία θα είναι δωρεάν για το κοινό, με πλήρη κάλυψη από τον δημοτικό προϋπολογισμό.
 
Σημειώνεται πως μετά την έγκριση από το Δημοτικό Συμβούλιο, η μελέτη διαβιβάζεται στον ΟΣΕΘ. Αυτός απευθύνεται στον ΟΑΣΘ για το αν προτίθεται να εκτελέσει το έργο. Εάν αρνηθεί ή δεν απαντήσει σε ένα μήνα, το έργο μπορεί να υλοποιηθεί από τον Δήμο Καλαμαριάς.

Παραδείγματα άλλων δήμων

 

Η μελέτη υπενθυμίζει ότι ΔΑΣ λειτουργεί ήδη σε πολλούς δήμους της Αττικής (Αγ. Δημητρίου, Αιγάλεω, Ζωγράφου, Γλυφάδα, κ.ά.), της Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Κορδελιού - Ευόσμου, Βόλβης, Θέρμης) αλλά και σε δήμους όπως Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή, Καλαμάτα, Καρπενήσι. Σχεδόν παντού η υπηρεσία παρέχεται δωρεάν και με συχνότητα ανά 60 λεπτά.

Κοινωνικά και οικονομικά οφέλη

 

Η λειτουργία ΔΑΣ στην Καλαμαριά αναμένεται να:

  • βελτιώσει την πρόσβαση σε εμπορικά κέντρα, υπηρεσίες, σχολεία και χώρους πολιτισμού,
  • τονώσει την τοπική οικονομία και να αυξήσει τα δημοτικά έσοδα,
  • μειώσει κοινωνικό και χωρικό αποκλεισμό,
  • αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής,
  • προστατεύσει το περιβάλλον με λιγότερα Ι.Χ. και ηλεκτροκίνηση.

Δημήτρης Ευαγγελίδης

Tελευταίες Ειδήσεις