Στο 5ο Thessaloniki Metropolitan Summit, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Δήμας παρουσίασε το σχέδιο της κυβέρνησης για νέες επενδύσεις που θα αλλάξουν τον χάρτη της χώρας, δίνοντας έμφαση στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, έθεσε στο τραπέζι την ανάγκη για βαθιές αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο σχεδιάζονται και εκτελούνται τα δημόσια έργα, επισημαίνοντας ότι χωρίς ώριμες μελέτες, εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις, δεν θα υπάρχει αναπτυξιακή δυναμική των κατασκευών.
«Η Ελλάδα πιο ελκυστική από ποτέ για επενδύσεις»
Ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου ανέδειξε την Ελλάδα ως μία από τις πιο ελκυστικές χώρες για επενδύσεις στον κατασκευαστικό κλάδο.
«Ζούμε τις καλύτερες εποχές για τον τομέα, ωστόσο αν θέλουμε βιώσιμη ανάπτυξη, πρέπει να αλλάξει ο τρόπος με τον οποίο το Δημόσιο αναθέτει και εκτελεί έργα», σημείωσε.
Επισήμανε την ανάγκη ύπαρξης ώριμων μελετών, εξασφαλισμένης χρηματοδότησης και ολοκληρωμένων απαλλοτριώσεων πριν από κάθε δημοπράτηση.
«Καλύτερα να καθυστερεί μια δημοπράτηση, παρά να ξεκινά ένα έργο χωρίς τα απαραίτητα προαπαιτούμενα», είπε χαρακτηριστικά.
Ο επικεφαλής του Ομίλου ΑΚΤΩΡ εξήγησε ότι τα έργα παραχωρήσεων παραδίδονται συνήθως έγκαιρα και εντός προϋπολογισμού ακριβώς επειδή έχουν αυτά τα στοιχεία ωριμότητας, σε αντίθεση με πολλά δημόσια έργα που ξεκινούν χωρίς τις απαραίτητες προϋποθέσεις και οδηγούνται σε παρατάσεις.
«Οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες δεν έχουν συμφέρον να καθυστερούν έργα καθώς φέρουν τεράστια οικονομική ζημιά. Αυτό που θέλουν είναι ξεκάθαρο πεδίο εργασιών, σωστή χρηματοδότηση και ώριμες μελέτες», πρόσθεσε.
Στρατηγικά έργα και η μάχη με τα χρονοδιαγράμματα
Ο κ. Εξάρχου αναφέρθηκε επίσης στις πρόσφατες προσπάθειες ολοκλήρωσης έργων, όπως το Πάτρα – Πύργος, αλλά και στα ανεπτυγμένα εργοτάξια στον ΒΟΑΚ. Ιδιαίτερη μνεία έκανε στο μετρό Θεσσαλονίκης, όπου όπως είπε ξεκίνησαν οι δοκιμές στο τμήμα της Καλαμαριάς.
«Το κρίσιμο βήμα ήταν η ηλεκτροδότηση ώστε να ξεκινήσουν οι δοκιμές των νέων συρμών. Σήμερα τρεις βάρδιες εργάζονται στο έργο, ώστε να πετύχουμε τον στόχο της παράδοσης τον Φεβρουάριο ή τον Μάρτιο του 2026», τόνισε προσθέτοντας ότι «Αν είναι 5-6 ημέρες αργότερα, δεν εξαρτάται από κατασκευαστικές εργασίες η έναρξη της λειτουργίας αλλά από μια σειρά εργασιών που δεν είναι του ελέγχου μας. Θεωρώ από πλευράς κατασκευής θα είμαστε έτοιμοι τον Φεβρουάριο για το μετρό της Καλαμαριάς».
Κατέληξε λέγοντας ότι το στοίχημα είναι κοινό για το Υπουργείο και τον Όμιλο: «Με την κατάλληλη οργάνωση, μπορούμε να παραδώσουμε εγκαίρως έργα που θα αλλάξουν τον χάρτη των υποδομών στην Ελλάδα».
Από την πλευρά του, ο Υπουργός Υποδομών ξεκίνησε την τοποθέτηση του τονίζοντας ότι η κυβέρνηση ετοιμάζει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τους υδάτινους πόρους της χώρας, δίνοντας έμφαση στην ορθολογική διαχείριση.
«Το 80% των πόρων καταναλώνεται στην άρδευση και μόλις το 20% στην ύδρευση», είπε χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας ότι τα αρδευτικά έργα αποκτούν καθοριστική σημασία σε μια περίοδο με έντονες συνθήκες ανομβρίας.
Όπως είπε, το τελευταίο πεντάμηνο υπογράφηκαν συμβάσεις με τον Όμιλο ΑΚΤΩΡ για φράγματα, καθώς η εταιρεία διαθέτει τη μεγαλύτερη εμπειρία στον τομέα.
Οδικά έργα και το στοίχημα του μετρό Θεσσαλονίκης
Η ατζέντα του Υπουργείου περιλαμβάνει και μεγάλα οδικά έργα, με πιο χαρακτηριστικά την επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, που προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026, καθώς και οδικούς άξονες στρατηγικής σημασίας.
«Υπάρχουν καθυστερήσεις στα έργα, συχνά με ευθύνη του Δημοσίου, όμως δεν είναι πάντοτε το κράτος υπεύθυνο. Υπάρχουν και κατασκευαστικά σφάλματα ή προβλήματα στις σχέσεις κοινοπραξιών», σημείωσε ο κ. Δήμας, φέρνοντας ως παράδειγμα τον σταθμό Βενιζέλου, όπου οι μεγάλες καθυστερήσεις τελικά οδήγησαν σε ένα ποιοτικό αποτέλεσμα.
Ο ίδιος διαβεβαίωσε ότι το έργο του μετρό Καλαμαριάς θα παραδοθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026, υπό αυστηρή τήρηση χρονοδιαγραμμάτων.
«Η Πολιτεία θέτει πλέον σαφείς προθεσμίες και απαιτεί να τηρούνται. Το ίδιο κατανοούμε και την ανάγκη των εργολάβων να πληρώνονται έγκαιρα, κάτι που το τελευταίο διάστημα πετυχαίνουμε σε όλο το φάσμα των δημοσίων έργων», πρόσθεσε.
Οι ΣΔΙΤ ως εργαλείο ανάπτυξης
Κομβικό ρόλο παίζουν οι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), τις οποίες ο υπουργός χαρακτήρισε «σημαντικό εργαλείο» για τα έργα των επόμενων ετών.
Στις 4 Σεπτεμβρίου υπογράφηκε η έγκριση τευχών για το έργο Δράμα – Αμφίπολη, ενώ άμεσα θα ακολουθήσει η προκήρυξη για τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα.
Στον υλοποίηση έργων περιλαμβάνονται επίσης το Ριζόμυλος – Καλαμάτα – Μεθώνη και φυσικά ο ΒΟΑΚ.
«Η αξιοποίηση των κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης και η αύξηση του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων μας δίνουν τη δυνατότητα να προχωρήσουμε τα έργα στον χρόνο τους», υπογράμμισε ο κ. Δήμας.
Η συζήτηση στο Thessaloniki Metropolitan Summit ανέδειξε δύο μεγάλες παραμέτρους: τη βούληση της Πολιτείας να επιταχύνει τα έργα και την ανάγκη του κλάδου να θωρακιστεί με ώριμες διαδικασίες και σταθερότητα. Η Θεσσαλονίκη, με το μετρό και τους νέους οδικούς άξονες, βρίσκεται στο κέντρο της στρατηγικής, ενώ η Ελλάδα επιχειρεί να μετατραπεί σε παράδειγμα αποτελεσματικής ανάπτυξης υποδομών σε όλη τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.