Η πλατφόρμα Zenia-X, ένα AI εργαλείο σχεδιασμένο ειδικά για τον ξενοδοχειακό κλάδο, απέσπασε την πρωτιά στο Techstars Startup Weekend Thessaloniki, που πραγματοποιήθηκε στις 5 - 7 Δεκεμβρίου 2025 στη Θεσσαλονίκη, συγκεντρώνοντας περισσότερους από 160 συμμετέχοντες, δεκάδες μέντορες και επαγγελματίες της αγοράς.
Πίσω από την ιδέα βρίσκονται οι φοιτητές του Τμήματος Εφαρμοσμένης Πληροφορικής του ΠΑΜΑΚ Μάριος Σταυρόπουλος, Ελευθέριος Παγωνίδης και Αναστάσιος Παπαδόπουλος, οι οποίοι μέσα σε μόλις 50 ώρες διαμόρφωσαν, έχοντας πάντα στο πλευρό τους μέντορες του διαγωνισμού, ένα προϊόν που έχει στόχο να δώσει λύσει στον «εφιάλτη» των ξενοδόχων.

Εντοπίζοντας παράπονα προτού γίνουν κακές κριτικές
Όπως εξηγεί στα Μακεδονικά Νέα ο Μάριος Σταυρόπουλος, το Zenia-X λειτουργεί ως AI chatbot για ξενοδοχεία, με βασικό σκοπό τη δημιουργία προφίλ επισκεπτών και την έγκαιρη ανίχνευση δυσαρέσκειας πριν αυτή μετατραπεί σε δημόσια κακή κριτική.
«Το σύστημα, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, είναι ένα AI chatbot για ξενοδοχεία το οποίο φτιάχνει προφίλ επισκεπτών με βάση τα δεδομένα που δεχόμαστε από αυτό και έχουμε έναν συγκεκριμένο τρόπο που ελαχιστοποιούμε την πιθανότητα κακής κριτικής από τον επισκέπτη», σημειώνει αρχικά ο ίδιος.
Η φιλοσοφία της πλατφόρμας δεν απευθύνεται απευθείας στον τελικό χρήστη, αλλά στους ίδιους τους ξενοδόχους. «Η επαφή γίνεται ανάμεσα στον επισκέπτη και το bot, αλλά οι πελάτες μας είναι τα ξενοδοχεία. Έχουμε βρει τρόπο να εντοπίζουμε παράπονα και προβλήματα που μπορεί να έχει ένας πελάτης κατά τη διάρκεια της εξυπηρέτησής του σε ένα ξενοδοχείο πριν αυτά γίνουν κακές κριτικές από έναν πελάτη που θα κάνει check out, έτσι ώστε να αποτρέψουμε το κακό αυτό για κάθε ξενοδόχο», εξηγεί.
Από μια «μη υλοποιήσιμη ιδέα» σε νικητήρια λύση
Η αρχική σύλληψη, όπως παραδέχεται ο ίδιος, δεν ήταν εξαρχής ώριμη. «Ξεκινήσαμε με μια γενική ιδέα για AI chatbot σε ξενοδοχεία, αλλά δεν ήταν κάτι υλοποιήσιμο. Με τη βοήθεια των μεντόρων, που μας έδωσαν συμβουλές με βάση την εμπειρία τους καταφέραμε να δημιουργήσουμε την ιδέα που κέρδισε και τον διαγωνισμό», συνεχίζει, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη της ομάδας για την στήριξη και την καθοδήγηση που τους προσέφερε ο καθηγητής τους, Κωνσταντίνος Φούσκας.
Κομβικό ρόλο έπαιξε και η άμεση επαφή με την αγορά. Μέσα σε λίγες ώρες, η ομάδα κατάφερε να πραγματοποιήσει έρευνα σε 27 ξενοδοχεία και να καταγράψει τις πραγματικές ανάγκες του κλάδου.
«Τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας, ο Λευτέρης και ο Αναστάσης είναι μέσα στον τομέα του hospitality. Μέσω του Λευτέρη -ο οποίος έχει οικογενειακό τουριστικό γραφείο- κάναμε έρευνα μέσα σε μισή μέρα σε 27 ξενοδοχεία. Τους ρωτήσαμε πόσο τους “πονάει” το ότι δεν μπορούν να δουν μια κακή κριτική πριν αυτή γίνει δημόσια, αλλά και κατά πόσο θα ήταν δεκτικοί στο να χρησιμοποιήσουν ένα τέτοιο εργαλείο για να ξέρουν μια κακή κριτική πριν γίνει. Πήραμε παρά πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα, οπότε συνεχίσαμε ακάθεκτοι στην παρουσίασή μας», υπογραμμίζει. Παράλληλα, ο Αναστάσης -έχοντας αποκομίσει την εμπειρία της εποχιακής εργασίας σε ξενοδοχειακή μονάδα- διαπίστωσε ιδίοις όμμασι πώς μία κακή κριτική μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε παύση λειτουργίας ενός ξενοδοχείου.
«Γενικά είναι μεγάλο ζήτημα για τους ξενοδόχους το να έχουν καλή εικόνα στις σχετικές εφαρμογές. Οπότε η λύση που βρήκαμε ήταν να φτιάξουμε έναν τρόπο να αντλούμε δεδομένα, αλλά και να προλαβαίνουμε με ένα δικό μας συγκεκριμένο σύστημα τις κακές κριτικές, προωθώντας τα παράπονα πριν γίνουν κριτικές στους ξενοδόχους», εξηγεί.

Πρόσβαση αποκλειστικά σε πραγματικούς επισκέπτες
Όπως τονίζει ο Μάριος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται και στο ζήτημα της αξιοπιστίας των δεδομένων. «Ο κάθε πελάτης θα έχει πρόσβαση στο σύστημα μόνο όταν έχει κάνει κράτηση σε ένα ξενοδοχείο. Εάν δεν έχει κάνει κάποιος κράτηση δεν θα έχει πρόσβαση στο σύστημα. Δεν γίνεται ο κάθε ένας να λέει ό,τι θέλει και να μην μπορούμε να επαληθεύσουμε ότι όντως είναι μέρος του συστήματος. Αν είσαι επισκέπτης ή αν έχεις κάνει κράτηση σε ξενοδοχείο τότε και μόνο τότε θα επιτρέπεται η πρόσβαση στο σύστημα», εξηγεί.
Όπως προσθέτει, όσο αυξάνεται η χρήση του συστήματος, αυξάνονται και τα λειτουργικά κόστη, γεγονός που καθιστά αναγκαίο τον αυστηρό έλεγχο πρόσβασης.
Από την ιδέα στην αγορά
Μετά τη διάκριση, η ομάδα επικεντρώνεται πλέον στην εξέλιξη της Zenia-X και στην ανάπτυξη του προϊόντος. «Θέλουμε να εκμεταλλευτούμε τις εμπειρίες που πήραμε από την πολύ καλή διοργάνωση του TechStars. Σε συνδυασμό με τα έπαθλα που πήραμε τα οποία είναι πολύ σημαντικά για τα πρώτα μας βήματα κατά την ανάπτυξη αυτού του project και από τη βοήθεια που πήραμε από τους μέντορές μας να αρχίσουμε να εξελίσσουμε το προϊόν αυτό από ιδέα στην πράξη και να εκμεταλλευτούμε τα έπαθλα που μας δόθηκαν στο έπακρο ώστε να φτάσουμε στο μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα», σημειώνει ο Μάριος.
Μάλιστα, όπως τονίζει, η ιδέα για το AI chatbot διαμορφώθηκε μόλις μέσα στις 50 ώρες του διαγωνισμού. «Δεν υπήρχε από πριν και μέσα σε δύο ημέρες φτιάξαμε κάτι πολύ όμορφο το οποίο πιστεύω ότι έχει την προοπτική να φτάσει πολύ ψηλά. Σίγουρα μπορούμε να δείξουμε ότι αυτές οι τεχνολογίες δεν έχουν χρησιμοποιηθεί αρκετά και μπορούν να κάνουν πολύ καλό στον κλάδο», καταλήγει.





