makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Εκπνέει η προθεσμία απογραφής για τα ασανσέρ – Πρόστιμα και παύση μετά τις 30 Νοεμβρίου

Ακούστε το άρθρο 8'
09.10.2025 | 08:00
Ανελκυστήρας
/Μακεδονικά Νέα
Μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025 έχουν διορία ιδιοκτήτες, διαχειριστές και δημόσιοι φορείς να δηλώσουν όλους ανεξαιρέτως τους ανελκυστήρες που λειτουργούν (ή και παραμένουν ανενεργοί) στη νέα ψηφιακή πλατφόρμα απογραφής του Υπουργείου Ανάπτυξης. Η προθεσμία είναι τελική και αφορά κάθε τύπο ανελκυστήρα — από εκείνους των πολυκατοικιών έως και τους ανελκυστήρες δημοσίων κτιρίων, ξενοδοχείων, καταστημάτων ή μονοκατοικιών. Τι δηλώνει για το θέμα στα Μακεδονικά Νέα, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων, Γιώργος Βλασόπουλος.

Η διαδικασία προβλέπεται από την Κοινή Υπουργική Απόφαση 59210/2025 και έχει στόχο τη δημιουργία, για πρώτη φορά, ενός ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων για όλη τη χώρα. Μέσα από την πλατφόρμα elevator.mindev.gov.gr, καταγράφονται όλα τα τεχνικά και λειτουργικά στοιχεία κάθε ανελκυστήρα — από το έτος κατασκευής και τις στάσεις, έως τα στοιχεία του συντηρητή και του υπευθύνου λειτουργίας.

Σκοπός της διαδικασίας είναι η πλήρης «χαρτογράφηση» όλων ανεξαιρέτως των ανελκυστήρων, ακόμη και των μη ενεργών, με εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις, πολλές από τις οποίες λειτουργούν χωρίς σύγχρονες πιστοποιήσεις ασφαλείας.

Όπως δηλώνει στα Μακεδονικά Νέα ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Εγκαταστατών Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ), Γιώργος Βλασόπουλος, λίγο πριν την εκπνοή της προθεσμίας υπάρχει μια σχετική κινητικότητα για την απογραφή, ωστόσο το ενδιαφέρον «δεν είναι στον καλύτερο βαθμό» γιατί όπως τονίζει, ακόμα πολύς κόσμος δεν έχει ενημερωθεί, δεν έχει αντιληφθεί το τι σημαίνει απογραφή και πρέπει να γίνει μια ακόμα εκστρατεία ενημέρωσης.

Σύμφωνα με τον κ. Βλασόπουλο, για την ενημέρωση του κόσμου έχει κινητοποιηθεί τόσο η Ομοσπονδία, όσο και οι σύνδεσμοι μέλη της και στην ιστοσελίδα povesa.gr υπάρχουν αναλυτικά τα βήματα, «που σε τρία λεπτά μπορούν να κάνουν την απογραφή». Ο χρόνος επαρκεί όπως εξηγεί, καθώς απομένει ο υπόλοιπος Οκτώβριος και ολόκληρος ο Νοέμβριος προκειμένου να περαστούν στην πλατφόρμα ελάχιστα στοιχεία και να λάβει ο κάθε ανελκυστήρας τον μοναδικό κωδικό αριθμό αναγνώρισης (UUID).

Ο ίδιος προειδοποιεί πως αν κάποιος σκεφτεί να μην απογράψει τον ανελκυστήρα του, πχ σε μια μεζονέτα ή ενδεχομένως για κάποιον ακινητοποιημένο σε μια μονοκατοικία, τότε το σύστημα ελέγχων που είναι διαλειτουργικό και συλλέγει στοιχεία από όλες τις εμπλεκόμενες αρμόδιες υπηρεσίες, ενδεχομένως να τον εντοπίσει και σε αυτές τις περιπτώσεις τα πρόστιμα θα είναι μεγαλύτερα.

Εκτός όμως από τις οικονομικές κυρώσεις σύμφωνα με τον ίδιο, οι ανελκυστήρες που δεν θα δηλωθούν, θα σφραγιστούν, θα γίνει η υποχρεωτική αναβάθμισή τους, η πιστοποίηση τους, η καταχώρηση στο μητρώο και μετά θα μπορέσουν να επαναλειτουργήσουν.

Από το νέο έτος ο ορισμός καταληκτικής ημερομηνίας για τις αναβαθμίσεις

 

Το περασμένο καλοκαίρι το υπουργείο Ανάπτυξης είχε ανακοινώσει ότι παύει να ισχύει η προθεσμία της 30ης Ιουνίου 2025 για την υποχρεωτική πιστοποίηση που περιελάμβανε και τις αναβαθμίσεις των ανελκυστήρων, κάνοντας γνωστή παράλληλα τη νέα προθεσμία για την υποχρεωτική δήλωση απογραφής στην πλατφόρμα του Μητρώου Ανελκυστήρων, έως τις 30 Νοεμβρίου 2025.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της ΠΟΒΕΣΑ οι πιστοποιήσεις προχωράνε κανονικά, χωρίς μέχρι στιγμής να υπάρχει καταληκτική ημερομηνία, ούτε κυρώσεις. Όμως, όπως εξηγεί, «μετά την 30η Νοεμβρίου θα συγκεντρωθούν όλα τα στοιχεία της απογραφής, με τα έτη εγκατάστασης των ανελκυστήρων - ώστε να αποσαφηνιστεί σε ποια από τις 4-5 νομοθεσίες που υπάρχουν υπάγονται - ενώ στη συνέχεια, από το νέο έτος και κατ` εκτίμηση από τα μέσα του 2026 θα οριστούν οι νέες καταληκτικές ημερομηνίες για την αναβάθμιση ασφαλιστικών διατάξεων, την περαιτέρω πιστοποίηση των ανελκυστήρων και την τελική καταχώρησή τους.

Για το συγκεκριμένο στάδιο το οποίο είναι και το πλέον κοστοβόρο για τους ιδιοκτήτες των ακινήτων, υπάρχουν έντονες διαμαρτυρίες καθώς τα ποσά μπορούν να φτάσουν ή και να ξεπεράσουν και τις 10.000 ευρώ, ανάλογα με την κατάσταση του εκάστοτε ανελκυστήρα και τις παρεμβάσεις που θα πρέπει να γίνουν.

Ο κ. Βλασόπουλος αναφέρει ότι κατανοεί τη δυσκολία του κόσμου να ανταποκριθεί, επισημαίνει όμως πως η αναβάθμιση ασφαλιστικών διατάξεων εκκρεμεί από το 2010 και δεν προέκυψε σήμερα και πως όλο αυτό το διάστημα οι ιδιοκτήτες θα έπρεπε να είχαν προγραμματίσει τις συγκεκριμένες εργασίες. 

«Όλα αυτά τα χρόνια, έχουν γίνει κάποιες αναβαθμίσεις ασφαλιστικών διατάξεων. Αλλά και πάλι θα πρέπει να ξέρουμε ότι σύμφωνα με το παράρτημα 3 της ισχύουσας υπουργικής απόφασης, είναι τέσσερα τα βασικά συστήματα ασφαλείας που πρέπει να αντικατασταθούν. Οι κλειδαριές ασφάλισης και απασφάλισης των θηρών, ο περιοριστήρας ταχύτητας που ενεργοποιεί τη διάταξη αρπάγης εάν η καμπίνα υπερβεί την ονομαστική της ταχύτητα, ακινητοποιώντας τον θάλαμο για την προστασία των επιβαινόντων, ο φωτισμός ασφαλείας εντός του θαλάμου σε περίπτωση blackout και το σήμα κινδύνου, το κουδούνι, που πρέπει να λειτουργεί επίσης σε περίπτωση blackout. Από εκεί και πέρα, μπορεί οι παλαιότεροι ανελκυστήρες να έχουν και άλλα λειτουργικά θέματα, πχ να χρειάζονται νέες συρματώσεις, να χρειάζεται επισκευή ή αντικατάσταση ο κινητήρας, μπορεί να υπάρχουν απώλειες λαδιών κτλ» λέει χαρακτηριστικά.

Ο κ. Βλασόπουλος καταλήγοντας, τονίζει ότι η αναβάθμιση των ανελκυστήρων δεν είναι θέμα της υποχρεωτικής νομοθεσίας, αλλά αφορά πρωτίστως την εξασφάλιση της σωματικής ακεραιότητας των επιβατών.

Πως γίνεται η διαδικασία της απογραφής:

Οδηγίες για τους πολίτες

  • Μπείτε στην πλατφόρμα elevator.mindev.gov.gr
  • Συνδεθείτε με κωδικούς Taxisnet
  • Επιλέξτε “Νέα Καταχώριση Ανελκυστήρα”
  • Συμπληρώστε τα πεδία με τη βοήθεια του συντηρητή σας
  • Υποβάλετε τη δήλωση και κρατήστε το αποδεικτικό

 

Τι πρέπει να δηλωθεί

 

Η φόρμα απογραφής ζητά:

  • Βασικά στοιχεία ιδιοκτησίας και διεύθυνσης εγκατάστασης
  • Έτος τοποθέτησης και αριθμό στάσεων
  • Τεχνικά χαρακτηριστικά (τύπος μηχανισμού, ωφέλιμο φορτίο κ.ά.)
  • Πληροφορίες συντηρητή και υπεύθυνου λειτουργίας
  • Τυχόν πιστοποιήσεις, άδειες ή ιστορικό συντήρησης

 

Μετά την καταχώριση, ο κάθε ανελκυστήρας λαμβάνει μοναδικό κωδικό αναγνώρισης (UUID), ο οποίος θα χρησιμοποιείται εφεξής σε κάθε συναλλαγή ή έλεγχο.

Η προθεσμία και οι συνέπειες

 

Η προθεσμία λήγει οριστικά στις 30 Νοεμβρίου 2025.

Όσοι δεν απογράψουν εγκαίρως, κινδυνεύουν με διοικητικά πρόστιμα:

  • έως 1.000 € για ανελκυστήρες σε κατοικίες,
  • έως 2.500 € για επαγγελματικά κτίρια,
  • έως 5.000 € για ανελκυστήρες σε κτίρια που εξυπηρετούν κοινό.

 

Επιπλέον, ένας μη απογεγραμμένος ανελκυστήρας δεν θα μπορεί να συντηρηθεί νόμιμα ούτε να λάβει πιστοποίηση λειτουργίας, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε υποχρεωτική παύση λειτουργίας.

Αλέξανδρος Αλεξιάδης

Tελευταίες Ειδήσεις
Διαβάστε Περισσότερα
Σε λειτουργία η πλατφόρμα για την απογραφή όλων των ανελκυστήρων - Προθεσμία έως 30 Νοεμβρίου
Ελλάδα04.08.25 | 03:00
Σε λειτουργία η πλατφόρμα για την απογραφή όλων των ανελκυστήρων - Προθεσμία έως 30 Νοεμβρίου