Έχουμε μιλήσει ξανά, για το πολύ χρήσιμο μέτρο – κίνητρο του Άρθρου 22Α το οποίο οι επιχειρήσεις μπορούν να κάνουν χρήση και να έχουν φοροαπαλλαγή (extra) για δαπάνες Έρευνας & Ανάπτυξης.
Μάλιστα ο Γενικός Γραμματέας Έρευνας και Καινοτομίας κ. Τάσος Γαιτάνης, έδωσε μεγάλο αγώνα ώστε και φέτος ώστε πολλές αιτήσεις να κατατεθούν από τις εταιρείες για να καρπωθούν αυτό το κίνητρο.
Σε ανακοίνωσή του, μας ενημέρωσε, ότι σχετικά με τις παλαιότερες αιτήσεις, σε μόλις 10 μήνες, οι υπηρεσίες της ΓΓΕΚ, αξιολόγησαν 436 αιτήματα επιχειρήσεων για φορολογικές απαλλαγές που αφορούσαν δαπάνες για την υλοποίηση έργων Έρευνας και Ανάπτυξης. Τα αιτήματα κάλυπταν προηγούμενες φορολογικές περιόδους με συνολική αιτούμενη δαπάνη 573.825.214 ευρώ και πιστοποιημένη δαπάνη 411.090.600 ευρώ.
Οι επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως μεγέθους (πολύ μικρές, μικρές, μεσαίες και μεγάλες), αιτήθηκαν απαλλαγές για έργα Επιστημονικής και Τεχνολογικής Έρευνας που περιλαμβάνουν την ανάπτυξη νέων προϊόντων, υπηρεσιών και διαδικασιών. Οι επιλέξιμες δαπάνες σχετίζονται με αποσβέσεις εξοπλισμού, αμοιβές προσωπικού, λειτουργικά έξοδα, μετακινήσεις, κ.α.
Όπως έχουμε πει από το 2020 η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας αύξησε το ποσοστό έκπτωσης των δαπανών από 30% σε 100%.
Από το οικονομικό έτος 2025, η έκπτωση ξεκινά πλέον από το 200%, φτάνοντας έως και 250% όταν οι επιχειρήσεις συνεργάζονται με Πανεπιστήμια, Ερευνητικά Κέντρα ή startups. Με το νέο Ν. 5162/2024, το ποσοστό φοροαπαλλαγής ενισχύεται ακόμη περισσότερο και ανάλογα το μέγεθος της επιχείρησης μπορεί να φθάσει έως και 315%.
Καλά όλα αυτά. Αλλά χωρίς την ταχύτητα έγκρισης, κάθε μέτρο αυτό αναιρείται. Χάνει την αξιοπιστία του.
Για αυτό ο Γενικός Γραμματέας τόνισε το «σε 10 μήνες».
Διότι, οι εταιρίες από φέτος έχουν δικαίωμα να περάσουν στους Ισολογισμούς τους το κίνητρο. Φανταστείτε όμως, να μην έχουν το αποτέλεσμα της αίτησής τους επί του Φυσικού και κυρίως Οικονομικού Αντικειμένου μέχρι του χρόνου, στον επόμενο Ισολογισμό δηλαδή. Και εάν στο τέλος εγκριθούν, έχει καλώς, εάν όμως, στην απευκταία περίπτωση απορριφθούν, θα πρέπει να γίνουν διορθωτικές εγγραφές και να πληρώσουν τη διαφορά. Ευτυχώς χωρίς πρόστιμό ή προσαυξήσεις…
Όμως, με αυτό το θετικό προηγούμενο, ήδη, είμαστε σίγουροι, ότι υπάρχουν πλέον οι διαδικασίες και οι δομές εντός της ΓΓΕΚ για να έχουμε αποτελέσματα εμπρόθεσμα.
Έτσι το μέτρο – κίνητρο θα έχει αποτέλεσμα, θα δουν και άλλες επιχειρήσεις ότι έχει νόημα η όλη διαδικασία και θα ετοιμάσουν και αυτές φάκελο για την τρέχουσα χρήση την οποία θα υποβάλουν το επόμενο έτος.
Έτσι λοιπόν, η αξιοπιστία ενός μέτρου, μιας εξαγγελίας, κρίνεται από τον επιχειρηματικό κόσμο και από την τήρηση από το ίδιο το Κράτος, των χρονοδιαγραμμάτων που το ίδιο θέτει.
*Ο κ. Ιωάννης Γ. Ρουκάς είναι Οικονομολόγος