Τα τελευταία χρόνια η Θεσσαλονίκη έχει μπει δυναμικά στον παγκόσμιο τουριστικό και τον συνεδριακό χάρτη και εξελίσσεται σε έναν από τους ανερχόμενους τουριστικούς προορισμούς στην Ευρώπη. Με «όπλα» την πλούσια ιστορία, τη ζωντανή πολιτιστική σκηνή και, κυρίως, τη γεωγραφική της θέση, έχει γίνει πόλος έλξης για τουρίστες από όλο τον κόσμο.
Βρίσκεται σε στρατηγικό, κομβικό σημείο και αποτελεί αγαπημένο προορισμό και για τους Έλληνες και για τους Βαλκάνιους. Η εγγύτητα με Σερβία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία την τοποθετεί στις πρώτες θέσεις των επιλογών των γειτόνων μας, ενώ η πόλη εδραιώνεται μεταξύ των 30 πρώτων κορυφαίων προορισμών στην Ευρώπη και των 50 πρώτων παγκοσμίως.
Οι προοπτικές για την επόμενη μέρα της Θεσσαλονίκης ως τουριστικού και συνεδριακού κόμβου είναι ακόμη πιο ευοίωνες, καθώς όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο πρωθυπουργός, η ΔΕΘ θα μείνει στο κέντρο και η πόλη θα αποκτήσει ένα μοντέρνο εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο.
Η νέα Έκθεση θα αποτελέσει ακόμη ένα δυνατό χαρτί για τη Θεσσαλονίκη με πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για το εκθεσιακό και επιχειρηματικό της προφίλ αλλά και για το πολιτιστικό της γίγνεσθαι, καθώς οι νέες εγκαταστάσεις θα μπορούν να φιλοξενήσουν σημαντικά πολιτιστικά γεγονότα και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις.
Με ικανοποίηση ακούσαμε τις ανακοινώσεις, καθώς ό,τι σχεδιάζεται για το καλό της πόλης εμείς το επικροτούμε. Άλλωστε όλοι είμαστε οι αποδέκτες των θετικών επιπτώσεων που προκύπτουν από τέτοια έργα. Η προσέλκυση τουριστών και η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων θεωρούνται δεδομένες, ενώ ανάσα στο κέντρο θα δώσουν και οι 660 υπόγειες θέσεις στάθμευσης που σχεδιάζονται στη νέα ΔΕΘ και δώσουν λύσεις στο κυκλοφοριακό πρόβλημα όχι μόνο στη διάρκεια της Έκθεσης του Σεπτεμβρίου και των κλαδικών εκθέσεων αλλά σε καθημερινή βάση.
Η αναβάθμιση των υποδομών της πόλης ευνοεί και τη βραχυχρόνια μίσθωση που ήρθε για να μείνει. Το αποτύπωμα των έργων στον τζίρο είναι θετικό παρότι τα τελευταία χρόνια το επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο δραστηριοποιούνται οι επιχειρήσεις του κλάδου έχει δυσκολέψει κυρίως λόγω της φορολόγησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εταιρίες διαχείρισης ακινήτων στη βραχυχρόνια μίσθωση πληρώνουν τέλος διανυκτέρευσης όπως ένα δωμάτιο τετράστερου ξενοδοχείου.
Παρά τις επιβαρύνσεις η βραχυχρόνια μίσθωση εξελίσσεται και θα μεγαλώνει όσο θα «μεγαλώνει»η πόλη και αναβαθμίζονται οι υποδομές της. Είναι ο κλάδος που θα υποστηρίξει την αύξηση του τουριστικού ρεύματος, καθώς δεν υπάρχουν ελεύθεροι χώροι για την ανέγερση τετράστερων και πεντάστερων ξενοδοχειακών μονάδων.
Όπως ήδη διαπιστώνουμε τα όποια καινούρια ξενοδοχεία δημιουργούνται στο κέντρο αφορούν -με εξαίρεση αυτό που κατασκευάζεται στην Εθνικής Αμύνης- επενδύσεις (ανακαίνιση ή και αλλαγή χρήσης) σε υφιστάμενα κτίρια.
Την ίδια στιγμή στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, στο τμήμα από την Αγγελάκη μέχρι την Αγίου Δημητρίου, τον Βαρδάρη και τη Δωδεκανήσου, εκτιμάται πως είναι ενταγμένα στο σύστημα βραχυχρόνιας μίσθωσης περίπου 2.500 με 3.000 διαμερίσματα.Ο αριθμός τους θα αυξηθεί όσο αυξάνεται η επισκεψιμότητα της πόλης και τα ακίνητα θα αναβαθμίζονται συνεχώς όσο η Θεσσαλονίκη υποδέχεται τουρίστες υψηλών εισοδημάτων από την Ευρώπη οι οποίοι αποτελούν για μας αγορά -στόχο. Αυτούς τους τουρίστες θέλουμε, καθώς ο διερχόμενος τουρισμός δεν αφήνει χρήματα στην πόλη. Αντίθετα την επιβαρύνει.
Και καθώς βρισκόμαστε λίγα 24ωρα πριν από τις οικονομικές εξαγγελίες του πρωθυπουργού από το βήμα της 89ης ΔΕΘ, οι προσδοκίες μας επικεντρώνονται στη μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων, στην καθιέρωση ενός καθεστώτος πιο δίκαιου για τη βραχυχρόνια μίσθωση και στην ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίοι βιώνουν τις συνέπειες της οικονομικής δυσπαραγίας των πολιτών.
Κυρίως, όμως, θέλουμε να συνεχιστεί η αναβάθμιση των υποδομών της πόλης και να γίνουν νέοι χώροι στάθμευσης που θα βελτιώσουν τη ζωή των πολιτών και την εμπειρία του επισκέπτη.
*Ο Πασχάλης Καραγιάννης είναι μέλος του Δ.Σ. του STAMA Greece (Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων), μέλος του Δ.Σ. του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Ελλάδας και πρόεδρος της Επιτροπής Κτηματαγοράς.