Με αύξηση 10% στις διεθνείς αφίξεις στο εννεάμηνο του έτους (Ιανουάριος–Σεπτέμβριος), η πόλη αναδεικνύεται ως η πρωταθλήτρια ανάπτυξης μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων ελληνικών αεροδρομίων, ξεπερνώντας ακόμη και την Αθήνα (+8,7%) και την Κέρκυρα (+5,6%). Παράλληλα, τα ξενοδοχεία της πόλης παρουσίασαν αύξηση 6,7% στα έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR), με βασικό μοχλό την άνοδο των τιμών δωματίων (ADR +3,8%), αποδεικνύοντας ότι η Θεσσαλονίκη συνδυάζει ποσότητα και ποιότητα τουριστικής ζήτησης.
Ενισχυμένη διεθνής ζήτηση και ανοδική κίνηση στο αεροδρόμιο «Μακεδονία»
Η αύξηση των αφίξεων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» υπό τη διαχείριση της Fraport Greece αντανακλά την αναβάθμιση της συνδεσιμότητας της πόλης και τη στροφή διεθνών ταξιδιωτών προς αστικά κέντρα με αυθεντικές εμπειρίες. Οι πτήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Πολωνία και την Ιταλία σημείωσαν τις υψηλότερες επιδόσεις, ενώ η αγορά του Ισραήλ κατέγραψε εκρηκτική άνοδο +32%, στοιχείο που επιβεβαιώνει την ισχυρή παρουσία Ισραηλινών επισκεπτών στη Βόρεια Ελλάδα.
Η συμμετοχή της Θεσσαλονίκης σε διεθνείς εκθέσεις και η δυναμική των νέων ξενοδοχειακών projects συμβάλλουν στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου προορισμού τεσσάρων εποχών, που ξεπερνά το παραδοσιακό τουριστικό δίμηνο του καλοκαιριού.
Ισχυρή ξενοδοχειακή απόδοση παρά τις προκλήσεις
Σύμφωνα με την GBR, τα ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης παρουσίασαν αύξηση RevPAR 6,7% στο διάστημα Ιανουαρίου–Σεπτεμβρίου 2025 σε σύγκριση με το 2024, κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών και της διατήρησης υψηλής πληρότητας (+2,4%). Παρά τη μικρή πτώση 1,3% στην πληρότητα του τρίτου τριμήνου, τα έσοδα ενισχύθηκαν σημαντικά, αποδεικνύοντας ανθεκτικότητα και αποτελεσματική διαχείριση εσόδων.
Η άνοδος των τιμών δωματίων υποδηλώνει αναβάθμιση της αγοράς και στροφή προς τουρίστες υψηλότερης δαπάνης, ενισχυόμενη από νέα 4* και 5* καταλύματα, αλλά και boutique ξενοδοχεία στο ιστορικό κέντρο, την Άνω Πόλη και την παραλία.
Πόλη συνεδρίων και πολιτισμού: Η στρατηγική της διαφοροποίησης
Η Θεσσαλονίκη εδραιώνει τη θέση της ως προορισμός MICE (Meetings, Incentives, Conferences, Exhibitions), με αυξημένη ζήτηση για επαγγελματικά ταξίδια και θεματικά events. Οι εκθέσεις και τα συνέδρια που φιλοξενούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, συμβάλλουν στην επέκταση της τουριστικής περιόδου και στην πολυδιάστατη τουριστική οικονομία της πόλης.
Παράλληλα, η πολιτιστική ταυτότητα της Θεσσαλονίκης, με τα μουσεία, τα φεστιβάλ κινηματογράφου και μουσικής, αλλά και τη γαστρονομία της για την οποία έχει αναγνωριστεί από την UNESCO ως «Creative City of Gastronomy», ενισχύουν τη σύνδεση της τουριστικής εμπειρίας με τη γαστρονομία, την ιστορία και τη σύγχρονη δημιουργία.
Ο ρόλος των διεθνών αλυσίδων και η νέα ξενοδοχειακή σκηνή
Η έκθεση της GBR καταγράφει ραγδαία διείσδυση διεθνών brands στην ελληνική αγορά. Περίπου 8% των ξενοδοχείων και 22% των δωματίων ανήκουν πλέον σε αλυσίδες, με τη Marriott (16%), τη Hyatt (15%), τη Hilton (8%) και τον Όμιλο Sani/Ikos (7%) να κατέχουν ηγετική θέση. Η Θεσσαλονίκη ωφελείται ιδιαίτερα από αυτήν τη δυναμική, καθώς προσελκύει μεγάλες αλυσίδες που επενδύουν σε ανακαινίσεις και σύγχρονα city hotels, μεταμορφώνοντας το προφίλ φιλοξενίας της πόλης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί μεταξύ άλλων η πρόσφατη είσοδος του ξενοδοχείου NYX της Leonardo Hotels & Resorts Mediterranean στην «καρδιά» Θεσσαλονίκης, η οποία από το 2017 διαχειρίζεται την ανάπτυξη του ισραηλινού Ομίλου Fattal Hotels σε Ελλάδα και Κύπρο.
Τα επόμενα χρόνια δε αναμένεται περαιτέρω επενδυτική κινητικότητα, καθώς η βελτίωση των υποδομών (λιμάνι, επέκταση μετρό, flyover, αναπλάσεις) και η αυξανόμενη αεροπορική συνδεσιμότητα ενισχύουν τη βιωσιμότητα νέων ξενοδοχειακών projects.
Στο δυναμικό τουριστικό προϊόν που διαθέτει η Θεσσαλονίκη με ικανοποιημένους επισκέπτες αναφέρθηκε μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ο Stefan Merkenhof της GBR Consulting υπογραμμίζοντας ότι η πόλη χρειάζεται επιπλέον παρεμβάσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη της ζήτησης όπως οι καλύτερες αεροπορικές συνδέσεις, οι περισσότεροι πράσινοι χώροι, η επιτάχυνση της ανάπλασης της ΔΕΘ και του ΦΙΞ.
Η Θεσσαλονίκη έχει καταφέρει να επαναπροσδιορίσει το τουριστικό της αφήγημα, προβάλλοντας την αυθεντικότητα, την ανθρώπινη κλίμακα και το πολυπολιτισμικό της παρελθόν. Με το λιμάνι να εξελίσσεται σε κόμβο κρουαζιέρας και την ενδοχώρα να εμπλουτίζει το συνολικό προϊόν, η περιοχή δημιουργεί ένα δίκτυο τουριστικών εμπειριών που λειτουργούν συμπληρωματικά.
Η επιμονή στη βιώσιμη ανάπτυξη, στην ποιοτική αναβάθμιση και στην εξωστρέφεια των τοπικών επιχειρήσεων είναι τα στοιχεία που καθορίζουν την επόμενη φάση ανάπτυξης. Η Θεσσαλονίκη δείχνει ότι είναι ένας αυτόνομος, ώριμος ευρωπαϊκός προορισμός, με διεθνή δυναμική και ξεκάθαρη στρατηγική.
Το 2025 επιβεβαιώνει ότι η Θεσσαλονίκη έχει περάσει σε μια νέα εποχή τουριστικής ανάπτυξης, όπου η ποιότητα, οι επενδύσεις και η συνδεσιμότητα συνδυάζονται με πολιτισμό, γαστρονομία και επιχειρηματικότητα. Με βάση τα στοιχεία της GBR Consulting, η πόλη βρίσκεται στην κορυφή της ανάκαμψης του ελληνικού τουρισμού, προσφέροντας το πιο ισορροπημένο μείγμα αστικού, συνεδριακού και εμπειρικού τουρισμού.





