Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» σημείωσε άνοδο 10% στις διεθνείς αφίξεις τον Σεπτέμβριο, στοιχείο που αποτυπώνει τον αυξανόμενο ρόλο της πόλης ως τουριστικού και εμπορικού κόμβου, σύμφωνα με την Cushman & Wakefield. Η Τσιμισκή, ως ο κορυφαίος εμπορικός δρόμος της πόλης, παραμένει ισχυρό σημείο αναφοράς για διεθνείς και ελληνικές αλυσίδες, με νέες μισθώσεις που επιβεβαιώνουν εν μέρει τη συνέχιση της θετικής πορείας της αγοράς.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Marketbeat, η αγορά της Θεσσαλονίκης ενισχύθηκε μέσα στο τρίμηνο μέσα από νέα μισθωτήρια συμβόλαια, με παράδειγμα τη Michael Kors, η οποία σε συνεργασία με τον Όμιλο Fais, άνοιξε δεύτερο κατάστημα στη Θεσσαλονίκη αλλά και τη μίσθωση της H&M Group, η οποία δεσμεύει χώρο 528 τ.μ. στη διεύθυνση Τσιμισκή 37, επιβεβαιώνοντας τη στρατηγική αξία του κεντρικού εμπορικού άξονα της πόλης.
Η παρουσία διεθνών brands στον συγκεκριμένο δρόμο συνδέεται με τη σταθερά υψηλή εμπορικότητα της περιοχής, αλλά και με το προφίλ του καταναλωτικού κοινού, το οποίο τοποθετείται στην κατηγορία mass market & tourists, δηλαδή συνδυάζει την τοπική ζήτηση με έντονη τουριστική κινητικότητα.
Ενοίκια και αποδόσεις: Σταθερότητα στην αγορά της πόλης
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Cushman & Wakefield η Θεσσαλονίκη παρουσιάζει σταθερότητα τόσο στα prime rents με 160 ευρώ/τ.μ. τον μήνα όσο και στις αποδόσεις με 5,90%.
Οι τιμές αυτές κατατάσσουν τη Θεσσαλονίκη στο ίδιο επίπεδο με κορυφαίες εμπορικές ζώνες της Αθήνας (π.χ. Κολωνάκι και Γλυφάδα στα 115 ευρώ–160 ευρώ/τ.μ.), επιβεβαιώνοντας ότι η πόλη αποτελεί έναν από τους ισχυρότερους περιφερειακούς πόλους λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα.
Ωστόσο, αν και σταθερή στις τιμές των ενοικίων, η περιοχή εμφανίζει και κλειστά καταστήματα τα οποία λόγω των υψηλών μισθωμάτων και των αυξημένων λειτουργικών εξόδων, δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν και οδηγούνται σε οριστικό λουκέτο ή αλλαγή σε πιο προσιτή οικονομικά τοποθεσία. Ελκυστικό σημείο παραμένει, όπως λένε εκπρόσωποι της κτηματαγοράς στα Μακεδονικά Νέα, κυρίως για μεγάλες αλυσίδες και πολυεθνικές ενώ οι μικρότερες λιανικές επιχειρήσεις δεν μπορούν πλέον να επιβιώσουν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το κλείσιμο της εταιρείας υποδημάτων nak shoes πριν από μερικούς μήνες στη συμβολή των οδών Τσιμισκή με Αριστοτέλους με το ακίνητο να παραμένει ακόμη κενό. Αντίστοιχα καταστήματα στον ίδιο εμπορικό δρόμο έχουν κλείσει ανακοινώνοντας ότι μεταφέρονται σε διαφορετική τοποθεσία.
Αποθέματα εμπορικών χώρων: Σταθερότητας συνέχεια, χωρίς νέες αναπτύξεις
Η Θεσσαλονίκη εμφανίζει 99.800 τ.μ. υφιστάμενου εμπορικού αποθέματος σε shopping centers, χωρίς νέο χώρο σε pipeline, σύμφωνα με τα στοιχεία της Cushman & Wakefield. Σε αντίθεση με την Αθήνα, όπου εντός του έτους αναμένεται pipeline 120.000 τ.μ., η Θεσσαλονίκη παραμένει σταθερή, με το υπάρχον απόθεμα να απορροφάται χωρίς σημαντικές πιέσεις στην αγορά. Η απουσία νέων μεγάλων εμπορικών αναπτύξεων δημιουργεί περιβάλλον χαμηλής προσφοράς, το οποίο σε συνδυασμό με την αυξανόμενη ζήτηση διατηρεί υψηλή τη ζήτηση για ποιοτικούς χώρους σε prime τοποθεσίες.
Η συμβολή του τουρισμού στη ζήτηση λιανικής
Ο τουρισμός συνεχίζει να αποτελεί καταλυτικό παράγοντα. Η Θεσσαλονίκη καταγράφει 10% αύξηση διεθνών αφίξεων τον Σεπτέμβριο σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ, τάση που στηρίζει άμεσα το λιανεμπόριο της πόλης, με βάση πάντα την έρευνα. Η αύξηση αυτή συνδέεται τόσο με την ενίσχυση των city-break ταξιδιών όσο και με την ανάπτυξη νέων αγορών που τροφοδοτούν τον προορισμό. Η παρουσία διεθνών brands, η αυξανόμενη τουριστική κίνηση και η σταθερή ζήτηση για καταστήματα ενισχύουν την εικόνα της πόλης ως δυναμικού εμπορικού κόμβου.
Επενδυτική εικόνα: Σταθερή με περιορισμένες συναλλαγές
Παρότι η συνολική επενδυτική δραστηριότητα λιανικής στην Ελλάδα το τρίμηνο διαμορφώθηκε στα 17 εκατ. ευρώ, δεν καταγράφονται μεγάλες αγοραπωλησίες στη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, η σταθερή ζήτηση για μισθώσεις και η απουσία νέας προσφοράς καθιστούν την αγορά ώριμη για μελλοντικές επενδύσεις σε prime τοποθεσίες, ειδικά σε δρόμους όπως η Τσιμισκή, η Μητροπόλεως και η Εγνατία.
Θετική πορεία με προοπτικές περαιτέρω ενίσχυσης
Η Θεσσαλονίκη, με ισχυρή ζήτηση, υψηλές πληρότητες στον κεντρικό εμπορικό ιστό και σταθερά μισθώματα, διαμορφώνει ένα περιβάλλον που στηρίζει την ανάπτυξη της λιανικής αγοράς. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η πόλη διατηρεί τη θέση της ως δεύτερο ισχυρότερο εμπορικό κέντρο της χώρας, με ιδιαίτερη δυναμική σε διεθνείς αλυσίδες, τουρισμό και urban retail.





