Παρά την πίεση που εξακολουθεί να ασκεί η ακρίβεια στο πορτοφόλι των νοικοκυριών, η συγκεκριμένη περίοδος εμφανίζεται ως ευκαιρία για τις μικρομεσαίες λιανικές επιχειρήσεις της πόλης.
Οι εκπτώσεις, που φτάνουν έως και το 60%-70% σε ένδυση, υπόδηση και τεχνολογικά προϊόντα, σε συνδυασμό με την προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 30 Νοεμβρίου, δημιουργούν θετικό momentum για την αγορά. Ταυτόχρονα, η έρευνα EY Future Consumer Index, που υλοποίησε η ΕΥ Ελλάδος σε συνεργασία με την MRB και την Choose δείχνει ξεκάθαρα αυξημένη πρόθεση αγορών από τους καταναλωτές, με τη Θεσσαλονίκη να κατατάσσεται στο Top 4 πανελλαδικά ως προς την κίνηση σε καταστήματα τεχνολογίας, με βάση την έρευνα του Pucblic.
Η αγορά της πόλης σε θέση μάχης
Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, αλλά και στις συνοικίες, τα περισσότερα καταστήματα έχουν ήδη φορέσει τα γιορτινά τους, με τις βιτρίνες να προβάλλουν τις πρώτες μεγάλες προσφορές. Οι έμποροι δηλώνουν στα Μακεδονικά Νέα ότι προετοιμάζονται για μια από τις πιο έντονες περιόδους του έτους, με εκπτώσεις που κυμαίνονται από 20% έως και 70%, ανάλογα με την κατηγορία προϊόντων.
Όπως αναφέρουν έμποροι του κέντρου, «οι καταναλωτές θα συναντήσουν γενναιόδωρες προσφορές των μικρών επιχειρήσεων σε ένδυση και υπόδηση, αποτελώντας ταυτόχρονα μια ευκαιρία για τους επιχειρηματίες να δουν γεμάτα τα ταμεία τους». Παρά τις δυσκολίες της χρονιάς, η εμπορική κοινότητα της Θεσσαλονίκης προσδοκά ότι η Black Friday θα δώσει σημαντική ανάσα στον τζίρο.
Ωστόσο, η εικόνα δεν είναι ενιαία. Αν και οι αισιόδοξοι εκτιμούν ότι η κατανάλωση θα κινηθεί ανοδικά, μια δεύτερη κατηγορία εμπόρων εμφανίζεται επιφυλακτική, καθώς σε προηγούμενες εκπτωτικές περιόδους δεν καταγράφηκε η αναμενόμενη ανταπόκριση από το κοινό. Όπως σημειώνουν, η ακρίβεια στις καθημερινές ανάγκες συνεχίζει να περιορίζει το διαθέσιμο εισόδημα, κάτι που επιβεβαιώνεται και από την πρόσφατη κάμψη στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το λιανεμπόριο στη Θεσσαλονίκη: στο τρίτο τρίμηνο του 2025, εν μέσω εκπτωτικής περιόδου, ο τζίρος υποχώρησε κατά -1,1%, φτάνοντας τα 466.940 ευρώ.
Οι μεγάλες αλυσίδες και η πρόκληση για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Παρά τις γενικότερες δυσκολίες, η κινητικότητα αναμένεται έντονη στις μεγάλες αλυσίδες ενδυμάτων, υπόδησης και τεχνολογίας, που με καμπάνιες προσέλκυσης πελατών έχουν ήδη ξεκινήσει τις προσφορές μετατρέποντας τη Black Friday σε μια άτυπη «Black Week».
Το μεγάλο στοίχημα, όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου, είναι να υπάρξει αντίστοιχο ενδιαφέρον και για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τόσο στο κέντρο όσο και στις εμπορικές γειτονιές της Θεσσαλονίκης. Η συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρηματιών περιμένει με μεγάλο ενδιαφέρον τις ημέρες αυτές, που αποτελούν μια ευκαιρία τόνωσης του τζίρου ενόψει της εορταστικής περιόδου.
Για τη διευκόλυνση δε της αγοράς, ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΕΣΘ) ανακοίνωσε ότι, βάσει του Ν. 5157/15-11-2024, επιτρέπεται η προαιρετική λειτουργία των καταστημάτων την Κυριακή 30 Νοεμβρίου 2025, από τις 11:00 έως τις 18:00. Η απόφαση αυτή στοχεύει στην περαιτέρω τόνωση της ζήτησης, επιτρέποντας στους καταναλωτές να επισκεφθούν τα καταστήματα μια ημέρα μετά την Black Friday, αξιοποιώντας τη δυναμική του Σαββατοκύριακου.
Ο πρόεδρος του ΕΣΘ, Παντελής Φιλιππίδης, υπογράμμισε στα Μακεδονικά Νέα ότι «οι προσφορές είναι μεγάλες, όπως κάθε χρόνο. Οι έμποροι περιμένουν ανάκαμψη του τζίρου και ελπίζουμε ότι φέτος θα το δούμε». Τόνισε επίσης ότι η προσπάθεια των καταστημάτων να μπουν νωρίς σε εορταστικό κλίμα δεν είναι τυχαία, καθώς «η ψυχολογία παίζει καθοριστικό ρόλο στη συμπεριφορά των καταναλωτών».
Ωστόσο, επισήμανε ότι η Black Friday έχει χάσει μέρος της δυναμικής της εξαιτίας της επέκτασής της σε πολυήμερες προσφορές. «Οι εκπτώσεις θα έπρεπε να είναι μια και μόνο ημέρα. Αν ίσχυε αυτό, θα ήταν η καλύτερη μέρα του χρόνου. Τις πρώτες χρονιές που εφαρμόστηκε το μοντέλο αυτό, η επισκεψιμότητα και οι πωλήσεις ήταν εντυπωσιακές», είπε χαρακτηριστικά.
Σε ό,τι αφορά τη Cyber Monday, ο κ. Φιλιππίδης εκτιμά ότι στη Θεσσαλονίκη θα κινηθεί στα ίδια επίπεδα με την Black Friday, ενώ τονίζει ότι «την επόμενη εβδομάδα ανοίγουμε το χριστουγεννιάτικο πάρτι και ελπίζουμε να κατεβάσουμε κόσμο μέσα στην αγορά».
Η εικόνα στην Καλαμαριά: Συμμετοχή σχεδόν στο σύνολο των επιχειρήσεων
Αντίστοιχα θετικό είναι το κλίμα και στην αγορά της Καλαμαριάς, όπου σχεδόν όλοι οι επαγγελματίες έχουν δηλώσει συμμετοχή στη Black Friday. Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμαριάς «Ερμής» που αριθμεί 415 μέλη, Σταύρος Κριτσιάνης, ανέφερε μιλώντας στα Μακεδονικά Νέα ότι οι επιχειρήσεις της περιοχής έχουν ήδη ξεκινήσει αναρτήσεις, έχουν τοποθετήσει αφίσες και μπαίνουν ενεργά στη διαδικασία των προσφορών.
Όπως σημείωσε, «το κλίμα είναι συμμετοχικό. Οι εκπτώσεις αυτού του τύπου δουλεύουν συγκεκριμένα σε κατηγορίες προϊόντων, κυρίως σε ηλεκτρικά και τεχνολογικά είδη, αλλά το μήνυμα έχει περάσει στο κοινό και πολλοί καταναλωτές περιμένουν αυτές τις μέρες για να δουν καλύτερες τιμές». Ωστόσο, ο ίδιος υποστήριξε ότι η ακρίβεια και οι πιεσμένοι οικογενειακοί προϋπολογισμοί αποτελούν ανασταλτικό παράγοντα.
Η τάση των καταναλωτών: Αυξημένη πρόθεση για αγορές
Τη διαφαινόμενη αύξηση της κατανάλωσης επιβεβαιώνει και η έρευνα EY Future Consumer Index 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το 63% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνει ότι σκοπεύει να πραγματοποιήσει αγορές την περίοδο της Black Friday και της Cyber Monday — ποσοστό σαφώς υψηλότερο από το 50% της προηγούμενης χρονιάς.
Η πιο ισχυρή πρόθεση αγορών καταγράφεται στην ηλικιακή ομάδα 30-39, με ποσοστό 76%. Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη ζήτηση αφορούν τεχνολογία και ηλεκτρικές συσκευές (68% στο σύνολο, 77% στους άνδρες), καθώς και ρούχα και αξεσουάρ (61% συνολικά, 68% στις γυναίκες). Ακολουθούν προϊόντα προσωπικής φροντίδας (32%), είδη σπιτιού (26%), τρόφιμα (11%) και εμπειρίες (9%).
Στον τομέα της τεχνολογίας, η Θεσσαλονίκη καταγράφεται στο Top 4 των περιοχών με τη μεγαλύτερη αγοραστική κινητικότητα, σύμφωνα με έρευνα του Public.
Εκπτώσεις από νωρίς: η Black Friday έγινε… Black Week
Χαρακτηριστικό της συγκυρίας είναι ότι πολλές επιχειρήσεις ξεκίνησαν τις προσφορές τους ήδη μία εβδομάδα πριν από τη Black Friday, δημιουργώντας μια διευρυμένη περίοδο εκπτώσεων που πλέον ονομάζεται ανεπίσημα «Black Week». Το γεγονός αυτό έχει διπλή ανάγνωση: από τη μία παρατείνει το ενδιαφέρον του καταναλωτικού κοινού, από την άλλη όμως μειώνει την ένταση της κινητικότητας την κεντρική ημέρα των εκπτώσεων.
Το στοίχημα της αγοράς της Θεσσαλονίκης
Η φετινή Black Friday λειτουργεί ως βαρόμετρο για το λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης, που προσδοκά ότι θα αντιστραφεί η αρνητική τάση του τρίτου τριμήνου. Η επέκταση του ωραρίου, η υψηλή πρόθεση αγορών από τους καταναλωτές και το εορταστικό κλίμα που ξεκινά άμεσα δημιουργούν συνθήκες για μια δυνατή εμπορική περίοδο. Το μεγάλο ερώτημα είναι αν οι καταναλωτές θα μετατρέψουν την πρόθεση σε πράξη και αν το λιανεμπόριο της Θεσσαλονίκης θα καταφέρει να κεφαλαιοποιήσει τη δυναμική των ημερών.
Η αγορά, πάντως, είναι έτοιμη. Και οι έμποροι αισιοδοξούν ότι η Black Friday του 2025 θα αποτελέσει την αρχή μιας καλύτερης εμπορικής σεζόν.





