Σε μια χρονική συγκυρία όπου το σινεμά παγκοσμίως δοκιμάζει νέα σχήματα, αναμετράται με ταχύτητες, ψηφιακές καινοτομίες και φορμά, το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας ετοιμάζεται να σηκώσει αυλαία για 48η χρονιά, από τις 8 έως τις 14 Σεπτεμβρίου 2025. Με 223 ταινίες από κάθε γωνιά του πλανήτη και ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που απλώνεται από τη μετα-οικολογική αλληγορία ως τη νεανική ματιά και το animation, το Φεστιβάλ δεν μένει πλέον στη σκιά της μεγάλου μήκους δημιουργίας — αντιθέτως, διεκδικεί και βρίσκει χώρο στο διεθνές κινηματογραφικό τοπίο.
Σε αυτό το νέο κεφάλαιο της διοργάνωσης, την καλλιτεχνική διεύθυνση ανέλαβε την περασμένη άνοιξη ο Γιώργος Αγγελόπουλος. Κινηματογραφικός δημιουργός ο ίδιος, με βαθιά γνώση της παραγωγής και της πολιτισμικής διαχείρισης, καλείται να κρατήσει ισορροπία ανάμεσα στο κύρος ενός θεσμού που πλησιάζει τα 50 του χρόνια και την ανάγκη ανανέωσης του περιεχομένου και της ταυτότητάς του.
Στη συνέντευξή του στα Μακεδονικά Νέα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Δράμας μιλά για τις προκλήσεις, τη σχέση τής μικρού μήκους ταινίας με τη νέα εποχή και τις θεσμικές ευθύνες μιας διοργάνωσης που εξελίσσεται παράλληλα με την τέχνη που υπηρετεί.
Συνέντευξη στη Χρύσα Νάνου
-Αναλάβατε φέτος την καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Δράμας. Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς;
Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν ο εξαιρετικά περιορισμένος χρόνος προετοιμασίας. Παραδοσιακά, η καλλιτεχνική προετοιμασία του Φεστιβάλ απαιτεί ένα πλήρες έτος. Φέτος, ξεκινήσαμε τον Μάρτιο, μόλις έξι μήνες πριν την έναρξη της διοργάνωσης. Παρά τις χρονικές πιέσεις, με τη συνεργασία μιας αφοσιωμένης ομάδας καταφέραμε να σχεδιάσουμε μια διοργάνωση που ήδη δίνει τα πρώτα δείγματα της κατεύθυνσης που επιθυμούμε. Προτεραιότητά μας είναι ο δημιουργός και το έργο του. Στόχος μας είναι η υποστήριξη της μικρού μήκους ταινίας μέσα από πρακτικά εργαλεία, εκπαιδευτικές δράσεις, ακόμη και πρωτοβουλίες οικονομικού χαρακτήρα που θα επιτρέψουν στους νέους κινηματογραφιστές να ανταποκριθούν στις δημιουργικές απαιτήσεις.
-Το animation και η νεανική ταινία έχουν φέτος ισχυρότερη παρουσία. Πώς το ερμηνεύετε;
Είναι κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα. Η μικρού μήκους ταινία, συχνά περιορισμένη σε φεστιβαλικά ή σινεφιλικά πλαίσια, έχει ανάγκη να επικοινωνήσει με ένα νεότερο κοινό. Όσο νωρίτερα φέρουμε τα παιδιά στη σκοτεινή αίθουσα, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να αναπτύξουν ουσιαστική σχέση με το σινεμά. Μέσω της ενότητας KIDDO απευθυνόμαστε ειδικά στους νέους. Η άνθηση του νεανικού κινηματογράφου δείχνει πως οι δημιουργοί πλέον στοχεύουν σε ένα κοινό που για χρόνια έμενε στο περιθώριο της κινηματογραφικής παραγωγής στην Ελλάδα. Πρόκειται για μια θετική εξέλιξη που πρέπει να ενισχυθεί.
Pirateland, Σταύρος Πετρόπουλος
-Φέτος καταγράφηκε ρεκόρ υποβολής συμμετοχών, με 3.714 αιτήσεις από όλο τον κόσμο. Τι σημαίνει αυτό για το Φεστιβάλ;
Αποτυπώνει τη δυναμική του θεσμού, ο οποίος έχει κερδίσει αναγνώριση διεθνώς. Η πορεία αυτή χτίστηκε σταδιακά. Πλέον, το Φεστιβάλ Δράμας είναι όχι μόνο το σημαντικότερο φεστιβάλ μικρού μήκους στην Ελλάδα, αλλά και ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Το γεγονός ότι είναι αναγνωρισμένο από την Ακαδημία των Όσκαρ, αυξάνει περαιτέρω το ενδιαφέρον των δημιουργών. Επιπλέον, οι νέες τεχνολογίες καθιστούν πιο προσβάσιμη την παραγωγή, οπότε έχουμε και μεγαλύτερη προσφορά ταινιών μικρού μήκους από νέους δημιουργούς, διεθνώς.
-Πόσο δύσκολο είναι να κρατηθεί η ισορροπία ανάμεσα στο διεθνές κύρος και τη στήριξη της τοπικής/εθνικής δημιουργίας;
Είναι αλληλένδετα, καθώς η στήριξη της τοπικής δημιουργίας τροφοδοτεί το διεθνές κύρος. Το εθνικό πρόγραμμα παραμένει ο πυρήνας της διοργάνωσης, καθώς αφορά την ντόπια καλλιτεχνική κοινότητα και έχουμε θεσμικό ρόλο να τη στηρίξουμε. Είναι σε άνθιση το ελληνικό σινεμά και το αποδεικνύουν οι επιτυχίες διεθνώς. Το γεγονός ότι με λίγα μέσα και μικρά μπάτζετ καταφέρνουμε να συγκρινόμαστε με χώρες-μεγαθήρια κινηματογραφικής παραγωγής, σημαίνει ότι υπάρχει πολύ ταλέντο στην Ελλάδα. Παράλληλα, με την ποικιλία των διαγωνιστικών τμημάτων και τις θεματικές ενότητες –όπως το SHORT & GREEN, το KIDDO, το ANIMATION, τα STUDENT– προσφέρουμε πεδίο έκφρασης για κάθε κατεύθυνση σε ελληνικές και ξένες παραγωγές. Φέτος γιορτάζουμε και τα 30 χρόνια του διεθνούς διαγωνιστικού, το οποίο συνέβαλε στο να γνωρίσει το κοινό αναγνωρισμένους πλέον δημιουργούς που ξεκίνησαν από τη μικρού μήκους. Και ξένους όπως ο Βιλνέβ αλλά και Έλληνες όπως ο Λάνθιμος. Μπορεί και φέτος στη Δράμα λοιπόν, να δούμε τον επόμενο σκηνοθέτη που θα βρεθεί μελλοντικά στα Όσκαρ, κι αυτή η πιθανότητα κάνει πιο συναρπαστική την εμπειρία του φεστιβάλ.
Noi, Νεριτάν Ζιντζιρία
Mother and Ulysses, Mushi Cai
-Πώς είναι τα πράγματα στον χώρο της ταινίας μικρού μήκους γενικότερα;
Η ταινία μικρού μήκους δεν έχει πάρει ακόμη τη θέση που της αξίζει. Η διανομή της παραμένει περιορισμένη σε σύγκριση με τη μεγάλου μήκους. Η εποχή μας ευνοεί τη μικρή φόρμα, θεωρώ ότι έχει τη δυναμική να γίνει είδος για ευρεία κατανάλωση. Από μόνη της μία ταινία μικρού μήκους είναι ένα έργο τέχνης, έχει συμπύκνωση πιο απαιτητική και δύσκολη από ό,τι η μεγάλου μήκους ταινία. Θέλουμε να πειραματιστούμε και να βρούμε τρόπους ώστε να φτάνει πιο μαζικά στο κοινό, είτε στις αίθουσες είτε online. Η διαδικτυακή πλατφόρμα δωρεάν προβολών που θα λειτουργεί 8-14 Σεπτέμβρη είναι ένας τέτοιος τρόπος. Επίσης, σχεδιάζουμε κατά τη διάρκεια του 48ου Φεστιβάλ ένα πάνελ που θα αφορά τη «δεύτερη ζωή» της μικρού μήκους, με τη συμμετοχή ανθρώπων από τον χώρο των κινηματογραφικών αιθουσών, των πλατφορμών streaming, ακόμα και των μουσείων. Η μικρού μήκους μπορεί να υπάρξει πέρα από το φεστιβάλ, και αυτή είναι μία από τις μεγάλες μας επιδιώξεις.
THE T3ST, Αλέξανδρος Τσιλιφώνης
Common Pear, Gregor Bozic - Florian Fernandez
-Το 2027 το Φεστιβάλ θα κλείσει 50 χρόνια. Ποιο είναι το μεγάλο στοίχημα για αυτή την ιστορική συγκυρία;
Είναι τεράστια τιμή που, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα βρίσκομαι στο τιμόνι του φεστιβάλ την ιστορική αυτή χρονιά. Το Φεστιβάλ Δράμας είναι ένα από τα παλαιότερα φεστιβάλ μικρού μήκους παγκοσμίως. Θέλουμε να τιμήσουμε την ιστορία του με αναδρομικά αφιερώματα και ψηφιοποιήσεις ταινιών ώστε να ξανασυστήσουμε στο κοινό την πλούσια κληρονομιά του και να αναδείξουμε το αποτύπωμα που έχει αφήσει στη μικρού μήκους ταινία. Θέλω να ανακαλύψουμε μαζί την ιστορία της μικρού μήκους στην Ελλάδα, να τη θαυμάσουμε και να τη γιορτάσουμε.
Because of (U), Tohé Commaret
-Τι ρόλο παίζει η πόλη της Δράμας στη διοργάνωση;
Η σχέση είναι άρρηκτη. Το Φεστιβάλ ξεκίνησε από την Κινηματογραφική Λέσχη της πόλης και, στη συνέχεια, «υιοθετήθηκε» από τον Δήμο. Είναι απόλυτα συνυφασμένο με τη Δράμα και το αντίστροφο. Την περίοδο του φεστιβάλ, η ατμόσφαιρα είναι εορταστική, οι κάτοικοι συμμετέχουν, η πόλη ζει μέσα από τον κινηματογράφο. Το φεστιβάλ μεγάλωσε μέσα στην πόλη και η πόλη τροφοδοτήθηκε μέσα από το φεστιβάλ. Είναι μια σχέση αρμονικής συνύπαρξης.
-Ποια είναι η προσωπική σας σχέση με τη μικρού μήκους ταινία; Πότε καταλάβατε τη δύναμή της;
Έχοντας αναλάβει στο παρελθόν τη Διεύθυνση Ανάπτυξης και Παραγωγής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω και να θαυμάσω τον πλούτο των προτάσεων που κατέθεταν οι νέοι δημιουργοί. Παράλληλα είμαι και ο ίδιος κινηματογραφιστής και μόλις ολοκλήρωσα τη δεύτερη μικρού μήκους ταινία μου. Είμαι δηλαδή κι ο ίδιος μέλος αυτής της κοινότητας, γι’ αυτό και θα προσπαθήσω κι από αυτή τη θέση για το καλύτερο δυνατό για τον χώρο.
