Μολονότι βρισκόμαστε στην «καρδιά» του καλοκαιριού, με τη Χαλκιδική να πρωταγωνιστεί παραδοσιακά στις επιλογές Ελλήνων και ξένων επισκεπτών, τα ευρήματα της έρευνας του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής για το δίμηνο Ιουνίου - Ιουλίου έχουν προκαλέσει έντονο προβληματισμό για την πορεία της οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή.
Μείωση επισκεψιμότητας και δαπανών
Ο δείκτης οικονομικής συγκυρίας μειώθηκε οριακά από το 5,1 στο 5,0 σε σχέση με το προηγούμενο δίμηνο, πλην όμως παραμένει υψηλότερος από το αντίστοιχο περσινό διάστημα (4,1). Ωστόσο, τα ποιοτικά ευρήματα της έρευνας δείχνουν μια λιγότερο αισιόδοξη εικόνα.
Σϋμφωνα με τα στοιχεία που ανέδειξαν ήδη τα Μακεδονικά Νέα (δείτε ΕΔΩ), το 63% των επιχειρηματιών της Χαλκιδικής δηλώνει ότι η επισκεψιμότητα στη φετινή τουριστική περίοδο είναι μειωμένη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές, ενώ μόνο το 10% κάνει λόγο για αύξηση.
Σύμφωνα με το 41,4% των ερωτηθέντων, ο βασικός λόγος της υποτονικής επισκεψιμότητας είναι η επιβαρημένη οικονομική κατάσταση των επισκεπτών. Ακολουθούν η τιμολογιακή πολιτική των επιχειρήσεων (29,3%), η πολιτική ή γεωπολιτική αστάθεια (16%), η ελλιπής προβολή του προορισμού (8%) και οι καιρικές συνθήκες (4%).
«Απόντες» οι Έλληνες επισκέπτες από τη Χαλκιδική
Εντυπωσιακή είναι η πτώση στην προσέλευση των Ελλήνων επισκεπτών ο αριθμός των οποίων έχει μειωθεί, σύμφωνα με τους επιχειρηματίες, κατά 69% ενώ μόλις 5% καταγράφει αύξηση. Το στοιχείο αυτό προβληματίζει ιιδιαίτερα τον κλάδο της εστίασης καθώς οι Έλληνες ήταν οι καλύτεροι πελάτες.
Δεν είναι τυχαίο, λοιπόν, πως με αυτά τα δεδομένα, το 55% των επιχειρήσεων αναφέρει ότι η κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών έχει μειωθεί, ενώ μόλις 7% τη βλέπει αυξημένη. Επιπλέον, 4 στους 10 επιχειρηματίες αναφέρουν μείωση στον τζίρο τους τον Ιούλιο σε σχέση με τον Ιούνιο, με μόνο 31% να καταγράφει αύξηση.
Οι προσδοκίες και οι προσλήψεις
Το 62% των επιχειρηματιών εκτιμά ότι τα οικονομικά αποτελέσματα θα παραμείνουν ίδια το επόμενο εξάμηνο. Μόλις 15% αναμένει βελτίωση, ενώ το 23% προβλέπει χειρότερες επιδόσεις.
Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, 8 στους 10 δηλώνουν ότι θα διατηρήσουν το υπάρχον προσωπικό τον επόμενο μήνα, ενώ μόνο 14% σκοπεύει να προσλάβει νέο και 6% να απολύσουν.
Σημειώνεται πως πρόκειται για το 20ό «Βαρόμετρο της Οικονομίας της Χαλκιδικής», μια δίμηνη έρευνα που διενεργείται από το Επιμελητήριο με στόχο την αποτύπωση της οικονομικής συγκυρίας και των συνθηκών στις οποίες δραστηριοποιούνται οι τοπικές επιχειρήσεις. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Interview και βασίστηκε σε δείγμα 365 επιχειρήσεων - μελών του Επιμελητηρίου, προερχόμενο από διάφορους κλάδους και εκπροσωπώντας διαφορετικά μεγέθη.
Ουρές στα σούπερ μάρκετ, κατανάλωση με φειδώ και μείωση των διανυκτερεύσεων
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Ιωάννης Κουφίδης, μιλά στα Μακεδονικά Νέα για τα αποτελέσματα της έρευνας και εκφράζει έντονο προβληματισμό για τη χαμηλή προσέλευση Ελλήνων επισκεπτών αλλά και για την περιορισμένη καταναλωτική δυνατότητα συνολικά.
«Είναι ξεκάθαρο ότι ενδεχομένως πλέον ο Έλληνας δεν έχει τη δυνατότητα λόγω της ακρίβειας να μπορέσει να πάει διακοπές. Αυτό το βλέπουμε στην έρευνα, αλλά και καθημερινά», δηλώνει.
Παράλληλα, επισημαίνει πως τα αποτελέσματα της ακρίβειας παγκοσμίως αποτυπώνονται και στις φετινές συνήθειες των ξένων επισκεπτών.
«Η ακρίβεια είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο, με αποτέλεσμα να βλέπουμε τουρίστες να μην μπορούν να πάνε διακοπές είτε να πηγαίνουν μειωμένες ημέρες διανυκτερευσεων. Περιμένουμε ότι θα πάει καλά ο Αύγουστος και ο Σεπτέμβριος για να μπορέσουμε να πούμε ότι θα κλείσουμε στα περσινά και ότι δε θα έχουμε μια πτώση», συνεχίζει.
Μάλιστα, όπως τονίζει ο κ. Κουφίδης, παρατηρείται επίσης στροφή των επισκεπτών σε φθηνότερες επιλογές. «Όλοι βλέπαμε το προηγούμενο χρονικό διάστημα ότι η σεζόν δεν πήγαινε όπως την περιμέναμε, αλλά και ότι υπήρχε μεγάλο πρόβλημα με την κατανάλωση των επισκεπτών. Δεν καταναλώνουν όπως κατανάλωναν τα προηγούμενα χρόνια. Για παράδειγμα, βλέπουμε ουρές στα σούπερ μάρκετ, σε ταχυφαγεία, που είναι πιο οικονομικά. Βλέπουμε πολύ μεγάλες ουρές σε έτοιμο φαγητό εντός των σούπερ μάρκετ και μετά να πηγαίνουν και να το τρώνε στα δωμάτια τους. Και από την άλλη κενά στα εστιατόρια, αλλά και στα εμπορικά καταστήματα. Όλο αυτό έχει να κάνει με την ακρίβεια και τη δυνατότητα που έχουν οι επισκέπτες πλέον στο να καταναλώνουν. Κάποιοι προτιμούν το all inclusive ώστε να ξέρουν τι θα καταναλώσουν και με φειδώ ξοδεύουν χρήματα σε κάτι άλλο», σχολιάζει σχετικά.
Μιλώντας για την στελέχωση των επιχειρήσεων, ο ίδιος κάνει λόγο για ένα πολυδιάσταστο ζήτημα το οποίο εξαρτάται τόσο από τον τρόπο λειτουργίας της εκάστοτε επιχείρησης, όσο και από την προσέλευση των επισκεπτών και την ανεύρεση προσωπικού.
«Υπάρχουν κενά στο προσωπικό. Σε αρκετές επιχειρήσεις δεν υπάρχει το 100% της πελατείας που είχαν, κάτι που σημαίνει ότι χρειάζονται λιγότερα άτομα. Βλέπουμε από την έρευνα ότι το μεγαλύτερο ποσοστό θα κρατήσει το προσωπικό του. Έχουν καλυφθεί πολλά κενά. Υπάρχουν επιχειρήσεις που δεν δραστηριοποιούνται στο 100%. Είτε μειώνουν το ωράριο λειτουργίας τους είτε δεν βγάζουν τα τραπεζοκαθίσματα που θα μπορούσαν να βγάλουν γιατί δεν έχουν προσωπικό για να εξυπηρετήσουν», επισημαίνει.
Παράλληλα, τονίζει πως δεν εξαρτάται μόνο από τον οικονομικό παράγοντα. «Σε πολλές περιπτώσεις οι επιχειρήσεις θέλουν να προσλάβουν προσωπικό αλλά δεν μπορούν να το βρουν. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα -όταν δεν μπορείς να βάλεις τα άτομα που χρειάζονται λόγω της κάρτας εργασίας στην κουζίνα ενός εστιατορίου- να μην μπορεί να λειτουργήσει τις ώρες που λειτουργούσε τα προηγούμενα χρόνια. Γι' αυτό και πολλές επιχειρήσεις μειώνουν το ωράριο λειτουργίας ή μειώνουν την δραστηριότητά τους», εξηγεί.
Συνεργασία για την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος
Ερωτηθείς για το ποια θα μπορούσε να είναι η λύση τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους επισκέπτες της Χαλκιδικής, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου απευθύνει κάλεσμα για συλλογική προσπάθεια με στόχο τη βελτίωση του τουριστικού προϊόντος της περιοχής, προκειμένου να γίνει πιο ελκυστική σε τουρίστες με υψηλότερη αγοραστική δύναμη.
«Αυτό που πρέπει να γίνει είναι να αλλάξει όλο το μοντέλο. Θα πρέπει να έχουμε πολύ καλύτερες υπηρεσίες. Δεν έχει να κάνει μόνο με τις επιχειρήσεις, αλλά με το σύνολο "επιχειρήσεις-υποδομές-πολιτισμός". Δηλαδή, όχι μόνο τη βελτίωση των καταλυμάτων για την αύξηση των τιμών και την προσέλκυση καλύτερων επισκεπτών από την άποψη των χρημάτων που θα καταναλώσουν. Θα πρέπει να γίνει και από την πλευρά των επιχειρήσεων, της εστίασης, των καταστημάτων, των καταλυμάτων, αλλά και από πλευράς κράτους σε ό,τι έχει να κάνει με τις υποδομές του νερού, της καθαριότητας, των λυμάτων, του ρεύματος, του ίντερνετ. Πρέπει να αφήσουμε πίσω το ''εγώ'' και να βάλουμε μπροστά το ''εμείς''», υπογραμμίζει.
Όπως επισημαίνει ο κ. Κουφίδης, «τα καμπανάκια χτυπούν εδώ και καιρό. Πρέπει να καθίσουμε όλοι μαζί και να δούμε πώς θα αλλάξουμε πρώτα εμείς και μετά να προβάλουμε προς τα έξω αυτή την αλλαγή, ώστε να καταφέρουμε να έχουμε επισκέπτες με μεγαλύτερα βαλαντια. Αυτό σημαίνει πως θα θέλουν να δουν και τον πολιτισμό, να γευτούν τις γεύσεις. Θα θέλουν να επισκεφθούν την Χαλκιδική για την εμπειρία. Αυτό είναι το στοίχημα που έχουμε και γι' αυτό θα πρέπει να ενωθούμε. Για να να μπορέσουμε να έχουμε την Χαλκιδική που μας αξίζει».
