makedonikanea.gr logo
makedonikanea.gr logo

Τι απαιτείται για την αναβάθμιση του εκθεσιακού προϊόντος της Θεσσαλονίκης;

Ακούστε το άρθρο 8'
13.09.2025 | 08:00
ΔΕΘ/Φωτογραφία Αρχείου
/Shutterstock
Ένα αναβαθμισμένο εκθεσιακό προϊόν για τη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να ταυτίζεται αποκλειστικά και μόνο με τις νέες εκθεσιακές υποδομές. Το μέλλον της ΔΕΘ-HELEXPO απαιτεί ένα πολυεπίπεδο όραμα που ταυτίζεται με τη στρατηγική της ίδιας της Θεσσαλονίκης, θα μπορεί να απαντά στις προκλήσεις της εποχής και θα κεφαλαιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης.

Ένα αναβαθμισμένο εκθεσιακό προϊόν για τη Θεσσαλονίκη δεν μπορεί να ταυτίζεται αποκλειστικά και μόνο με τις νέες εκθεσιακές υποδομές. Το μέλλον της ΔΕΘ-HELEXPO απαιτεί ένα πολυεπίπεδο όραμα που ταυτίζεται με τη στρατηγική της ίδιας της Θεσσαλονίκης, θα μπορεί να απαντά στις προκλήσεις της εποχής και θα κεφαλαιοποιεί τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της πόλης.

Η ΔΕΘ-HELEXPO με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυσή της πραγματοποίησε έρευνα στην οποία κατέγραψε την αντίληψη των πολιτών της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης για την αξία του θεσμού, τη συμβολή του στην πόλη και τις προσδοκίες για τη μελλοντική του πορεία (διεξήχθη από την εταιρεία Interview τον Μάιο-Ιούνιο του 2025 σε δείγμα 2.050 κατοίκων). Στα ευρήματα της έρευνας αποτυπώνεται ότι το 83% των πολιτών πιστεύει πως οι εκθέσεις ενισχύουν το brand name της Θεσσαλονίκης. Το ποσοστό αυτό μάλιστα ανέρχεται στο εντυπωσιακό 91% μεταξύ των κατοίκων εκτός του Δήμου Θεσσαλονίκης.

Για το μέλλον, κατά την έρευνα, οι πολίτες επιθυμούν:

  • Έναν συνδυαστικό χαρακτήρα -εμπορικό, πολιτιστικό, κοινωνικό- για τη ΔΕΘ (39%).
  • Ενίσχυση του διεθνούς χαρακτήρα (38,9%).
  • Έμφαση στις νέες τεχνολογίες (31,2%) και
  • Ενίσχυση της κοινωνικής προσφοράς (9,8%).

 

Στο πλαίσιο αυτό η έρευνα καταγράφει με σαφήνεια τις προσδοκίες των πολιτών για την Έκθεση: πολυλειτουργικότητα, διεθνής προσανατολισμός, έμφαση στην τεχνολογία και ενισχυμένος κοινωνικός ρόλος. Το εκθεσιακό προϊόν είναι επί της ουσίας μια πλατφόρμα όπου συναντώνται η επιχειρηματικότητα, η καινοτομία, ο πολιτισμός και η κοινωνική συνοχή. Αυτές είναι οι προτεραιότητες πάνω στις οποίες μπορεί να οικοδομηθεί η αναβάθμιση του εκθεσιακού προϊόντος της Θεσσαλονίκης.

Αυτό σημαίνει ότι πέρα από την ανάπλαση, χρειάζεται στρατηγικός σχεδιασμός που θα ενσωματώνει:

  • Διεθνοποίηση: συνεργασίες με ξένους διοργανωτές και προγράμματα που θα τοποθετούν τη Θεσσαλονίκη στον χάρτη της Ν.Α. Ευρώπης ως περιφερειακό κόμβο εκθέσεων.
  • Ψηφιακό μετασχηματισμό: χρήση τεχνητής νοημοσύνης και τεχνολογιών εικονικής πραγματικότητας.
  • Διασύνδεση με την οικονομία της πόλης: από τη γαστρονομία και τον τουρισμό μέχρι τις startups και την έρευνα, ώστε κάθε διοργάνωση να αφήνει ακόμη περισσότερα χειροπιαστά ίχνη ανάπτυξης.
  • Σύνδεση με την κοινωνία: εκπαιδευτικά προγράμματα, συμμετοχικές δράσεις και πρωτοβουλίες βιωσιμότητας που θα δίνουν στην τοπική κοινωνία την αίσθηση της «συνιδιοκτησίας».

Επομένως η αναβάθμιση του εκθεσιακού προϊόντος της Θεσσαλονίκης αποτελεί ένα σύνολο στρατηγικών επιλογών που αφορούν την πόλη ως οικοσύστημα MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Exhibitions) και όχι μόνο τη ΔΕΘ-HELEXPO. 

Συνοψίζω ορισμένες κρίσιμες προϋποθέσεις όπως προκύπτουν από την παγκόσμια εκθεσιακή πρακτική: 

  1. Το μέγεθος της τοπικής αγοράς-προορισμού και η συνδεσιμότητα του (αεροπορικά δρομολόγια, logistics, μεταφορές κα).
  2. Το τουριστικό δυναμικό (ξενοδοχεία, καταλύματα, υπηρεσίες φιλοξενίας κτλ.).
  3. Οι ψηφιακές και τηλεπικοινωνιακές υποδομές. 
  4. Η στρατηγική βιωσιμότητας μιας περιοχής (κυκλική οικονομία, πράσινες αστικές μεταφορές κα), που είναι απαραίτητο στοιχείο για τη διεκδίκηση μεγάλων εκθεσιακών ή και συνεδριακών γεγονότων.
  5. Ένα ικανό και τεχνοκρατικά διαρθρωμένο DMO/Convention Bureau με μια σύγχρονη πολιτική διεκδίκησης διεθνών συνεδρίων.
  6. Εξειδίκευση και εναρμόνιση με την τοπική-εθνική παραγωγή, καθώς τα πιο ισχυρά εκθεσιακά hubs ευθυγραμμίζουν τις θεματικές τους με τα τοπικά clusters (βιομηχανία, αγροδιατροφή, τεχνολογία, υγεία κα.). Έτσι οικοδομείται περιεχόμενο, δικτύωση και εξαγωγικός προσανατολισμός. 
  7. Πολιτισμός, γαστρονομία και city branding γιατί οι εκθέτες ή και οι σύνεδροι είναι επισκέπτες και θέλουν να γνωρίσουν την πόλη ή την περιοχή που βρίσκεται το εκθεσιακό κέντρο, τις τοπικές παραδόσεις και να έρθουν σε επαφή με νέες εμπειρίες.

Η αναβάθμιση του εκθεσιακού προϊόντος της Θεσσαλονίκης είναι τελικά μια σύνθετη διαδικασία: δεν αφορά μόνο την κατασκευή νέων εγκαταστάσεων, αλλά και το περιεχόμενο, την εμπειρία και τον διεθνή αντίκτυπο. Ένα εκθεσιακό κέντρο που έχει την καινοτομία και τη δικτύωση στο «DNA» του μπορεί να αποτελεί πυρήνα ανάπτυξης και πολιτισμού για την ευρύτερη περιοχή. 

Ο Δρ. Κυριάκος Ποζρικίδης είναι διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ-HELEXPO

Κυριάκος Ποζρικίδης

Tελευταίες Ειδήσεις