Από την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου 2025, στο Γκραν Γκινιόλ Λαμπ στη Θεσσαλονίκη, ο Στάθης Μαυρόπουλος και η θεατρική του ομάδα επιστρέφουν με το νέο έργο του Κωνσταντίνου Μαυρόπουλου: «Πώς να προσποιείστε ότι θα έρθουν καλύτερες μέρες: Στον Βυσσινόκηπο του Τσέχωφ», μια κωμωδία που συνομιλεί ευθέως με κλασικό αριστούργημα. Μόνο που εδώ, αντί για το ρωσικό αρχοντικό που πωλείται, έχουμε ένα μικρό θέατρο που κινδυνεύει από τα χρέη.
Η ιδέα γεννήθηκε από μια παλιά σκέψη των συντελεστών της ομάδας. «Ήταν μία ιδέα που τριγυρνούσε πάρα πολύ καιρό στο μυαλό μας, να κάνουμε κάτι πάνω στον Βυσσινόκηπο, μια ιστορία που να συνομιλεί με το έργο του Τσέχωφ», εξηγεί ο Στάθης Μαυρόπουλος. «Ο Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος, ο γιος μου — ηθοποιός και συγγραφέας — έγραψε μια ιστορία για εμάς, τους ανθρώπους της Γκραν Γκινιόλ. Η σκέψη ήταν να ασχοληθούμε με κάτι που να μας αφορά, κι έτσι καταλήξαμε σε μια ιστορία που θα μπορούσε να είναι αληθινή».
Το αποτέλεσμα δεν είναι μια απλή διασκευή. «Όπως στον Βυσσινόκηπο η οικογένεια χρεωμένοι, ξεπεσμένοι αριστοκράτες χάνουν ένα σπίτι, στη δική μας ιστορία ο επικεφαλής της Γκραν Γκινιόλ, εγώ δηλαδή, είμαι υπερχρεωμένος, έχω βάλει το σπίτι σε υποθήκη και μένω κρυφά στον χώρο του Γκραν Γκινιόλ για να γλιτώσω από τράπεζες και τοκογλύφους».

Ένας μύθος σημερινός, που θα μπορούσε και να έχει συμβεί στην πραγματικότητα. Μια ιστορία που εξελίσσεται παράλληλα με τον Βυσσινόκηπο και πιάνει το ίδιο νήμα: την απώλεια, τη μετάβαση, την αδυναμία να προσαρμοστούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει ασταμάτητα μαζί με την ψευδαίσθηση ότι, αν κάνουμε πως όλα πάνε καλά, ίσως τελικά πάνε.
Πού βρίσκεται το χιούμορ;

Το ερώτημα που απασχόλησε την ομάδα ήταν γιατί ο Τσέχωφ αποκαλούσε τον Βυσσινόκηπο κωμωδία. «Ο Τσέχωφ έλεγε ότι ο Βυσσινόκηπος είναι κωμωδία κι εμείς αναρωτιόμασταν πού το βρήκε αυτό», λέει ο Στάθης Μαυρόπουλος. «Είχα παίξει παλιότερα με την Πειραματική Σκηνή στον Βυσσινόκηπο και αναρωτιόμασταν πού βρίσκεται η στιγμή που έχει χιούμορ — ψάχνοντας καταλάβαμε ότι αυτοί εδώ οι άνθρωποι, η οικογένεια, είναι τόσο ανόητοι οπότε εδώ βρίσκεται και η κωμωδία: χάνετε το σπίτι σας κι εσείς σκέφτεστε τις δεξιώσεις και τα πάρτι».
Από αυτή διαπίστωση προέκυψε και ο υπότιτλος «Μια Άθλια Κωμωδία». «Αποφασίσαμε να κάνουμε μία πραγματική κωμωδία πάνω στο ζήτημα και δώσαμε τον υπότιτλο Μια Άθλια Κωμωδία — το Α κεφαλαίο διότι έχει να κάνει με τους Άθλιους του Ουγκώ, όπου όλοι οι χαρακτήρες είναι άθλιοι, έχουν χάσει την αξιοπρέπειά τους. Κι οι ήρωες στη δική μας παράσταση είναι άθλιοι κι αυτοί, έχουν χάσει τη χαρά τους, κάνουν 200 δουλειές για να καταφέρουν να κάνουν θέατρο».
Μέσα από αυτό το σκεπτικό, το έργο γίνεται μια κωμωδία πάνω στην απελπισία. «Πήρε την τσεχωφική ιστορία ο Κωνσταντίνος και την έφτιαξε πάνω σε μας τους ηθοποιούς, τα κουσούρια, τους χαρακτήρες μας. Καμία σχέση με την πραγματικότητα αλλά θα μπορούσαν και όλα να έχουν συμβεί».

Ο τίτλος της παράστασης εκφράζει την ειρωνεία της ελπίδας σε έναν κόσμο που καταρρέει. «Η φράση αυτή διατρέχει όλη την παράσταση και διαποτίζει και τους ήρωες του Βυσσινόκηπου του Τσέχωφ, οι οποίοι νομίζουν ότι ως δια μαγείας θα λυθεί το ζήτημά τους και θα σωθεί το σπίτι τους», εξηγεί ο Στάθης Μαυρόπουλος. «Το ίδιο και οι δικοί μας ήρωες — είτε κάνοντας πράγματα είτε αδιαφορώντας θεωρούν ότι θα έρθουν οι καλύτερες μέρες, πράγμα που δεν συμβαίνει ποτέ».
Η σκηνοθεσία της Δήμητρας Χουμέτη επιλέγει να οδηγήσει το υλικό στα όρια του παραλόγου. «Το έργο είναι γραμμένο σε σημερινή γλώσσα, έχει έντονο ρυθμό, γρήγορη γραφή, ενώ η σκηνοθεσία της Δήμητρας Χουμέτη έχει επιλέξει να το φτάσει στα άκρα με τον παραλογισμό — όλο είναι ένα τελείως παράλογο πράγμα. Γίνονται τρέλες που δεν δικαιολογούνται αλλά μπαίνουν», λέει ο Στάθης Μαυρόπουλος.
Το αποτέλεσμα είναι μια παράσταση που συνδυάζει πρόβα και παράσταση, πραγματικότητα και μυθοπλασία. Ο χώρος του θεάτρου Γκραν Γκινιόλ άλλαξε για τις ανάγκες της. «Αλλάξαμε τον χώρο σύμφωνα με το καινούργιο έργο και είμαστε περίεργοι να δούμε πώς θα λειτουργήσει».
Ο Τσέχωφ έγραφε για μια αριστοκρατία που δεν μπορούσε να προσαρμοστεί στις αλλαγές κι η Γκραν Γκινιόλ μιλά για καλλιτέχνες που αρνούνται να παραιτηθούν από τα όνειρά τους παρά τα εμπόδια για να καθρεφτίσει εντέλει μία ολόκληρη γενιά. «Είναι η γενιά μας, άνθρωποι που χάνουν τα σπίτια τους, μένουν άνεργοι ή κάνουν 15 δουλειές για να επιβιώσουν, έχουν όνειρα αλλά συναντούν πολλά εμπόδια. Βλέπεις ότι αυτό που ήθελες να γίνεις ανάθεμα αν μπορείς να το πετύχεις».
Παρότι μιλά για οικονομικά και υπαρξιακά αδιέξοδα, η παράσταση δεν αφήνει χώρο για μιζέρια. «Όλο δίνεται με τρόπο πολύ αστείο», σημειώνει ο Στάθης Μαυρόπουλος. «Η κωμωδία είναι ανάσα κι ο κόσμος την έχει ανάγκη. Είναι πάρα πολύ δύσκολο είδος, το δυσκολότερο — έχει τεχνικά χαρακτηριστικά που πρέπει να τηρηθούν με απόλυτη ακρίβεια και δεν μπορείς να κοροϊδέψεις κανέναν».
Συντελεστές

Πρωτότυπο κείμενο: Κωνσταντίνος Μαυρόπουλος
Μετάφραση αποσπασμάτων Βυσσινόκηπου: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνοθεσία: Δήμητρα Χουμέτη
Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Καβαλιώτη
Σχεδιασμός φωτισμών: Διονύσης Καραθανάσης
Βοηθός σκηνοθέτριας: Αθανασία Τσουκαλά
Κατασκευές: Γιώργος Μαυρόπουλος
Φωτογραφίες: Θανάσης Κριτσωτάκης
Δημιουργία αφίσας: Μαίρη Μούσα
Video Trailer: Εύα Μιχαηλίδου, Αγγελική Σαΐντ, Στέλιος Παπαγιάννης.
Ερμηνεύουν: Διονύσης Καραθανάσης, Ιωάννα Λαμνή, Στάθης Μαυρόπουλος, Ιωάννα Σιδηροπούλου, Σάββας Τραπεζάνογλου
Πληροφορίες παράστασης
Χώρος: ΓΚΡΑΝ ΓΚΙΝΙΟΛ λαμπ, Πεστών 66, Θεσσαλονίκη (10 λεπτά από τη στάση μετρό Παπάφη)
Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Από 31 Οκτωβρίου, κάθε Παρασκευή-Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00
Διάρκεια: 90 λεπτά
Τιμές εισιτηρίων: 15€ κανονικό | 12€ μειωμένο (φοιτητών, ανέργων, ΑμεΑ, πολυτέκνων, άνω των 65)
Οι θέσεις είναι περιορισμένες και η κράτηση ή προαγορά εισιτηρίου είναι απαραίτητη
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/pos-na-prospoieiste-oti-tha-erthoun-kalyteres-m