Ξύλινο ντεκ Παλιάς Παραλίας: Αντίστροφη μέτρηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων - Στόχος η δημοπράτηση στις αρχές του 2026

Εισαγωγή
Η Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης γνωμοδοτεί σήμερα (7/10) επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για την κατασκευή του ξύλινου ντεκ μήκους 1,1 χιλιομέτρου, που θα ενώσει τον Λευκό Πύργο με την 1η προβλήτα του ΟΛΘ στην παλιά παραλία. Η διαδικασία ακολουθεί τη θετική απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης και, όπως εκτιμά η δημοτική αρχή, ανοίγει τον δρόμο για την ολοκλήρωση των εγκρίσεων των περιβαλλοντικών όρων και τη δημοπράτηση του έργου στις αρχές του 2026.
Χωρίς Διαφημίσεις
0
Συγγραφέας - Εμφάνιση στην Αρχική
1
Body

Το θέμα της γνωμοδότησης της ΜΠΕ για την κατασκευή του ξύλινου ντεκ εισάγεται στη σημερινή (7/10) συνεδρίαση -που θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου Κεντρικής Μακεδονίας- από τον Αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα, μετά τη θετική γνωμοδότηση που είχε δώσει στις 15 Σεπτεμβρίου το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης.

Στη συνεδρίαση της Μητροπολιτικής Επιτροπής θα παραστούν εκ μέρους του δήμου Θεσσαλονίκης ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης και ομάδα μελετητών του έργου.

Από το Δημοτικό Συμβούλιο στην Περιφέρεια

 

Η θετική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης αποτέλεσε ένα πρώτο βήμα για τη συνέχιση της διαδικασίας αδειοδότησης του έργου. Όπως έχει επισημάνει ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, μετά από τη σημερινή γνωμοδότηση από τη Μητροπολιτική Επιτροπή θα ακολουθήσουν οι εγκρίσεις από τις αρμόδιες υπηρεσίες των υπουργείων, προκειμένου να ολοκληρωθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Ο δήμαρχος, όπως είχε γνωστοποιήσει στο περιθώριο της τελετής θεμελίωσης της «Γειτονιάς Παπάφη» στις 25 Σεπτεμβρίου, προγραμματίζεται επίσκεψη στην Αθήνα για συναντήσεις με υπηρεσιακούς παράγοντες, με στόχο την επιτάχυνση των διαδικασιών. Ο κ. Αγγελούδης εκτιμά ότι η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων είναι εφικτό να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025, ώστε η δημοπράτηση να γίνει στις αρχές του 2026.

«Το περάσαμε από τη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου και πολύ γρήγορα ο κ. Γιουτίκας το φέρνει στη Μητροπολιτική Επιτροπή για να εγκριθεί. Μετά έχει μείνει να πιέσουμε τις υπηρεσίες να το τρέξουν. Αν γίνει αυτό, θα έχουμε εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους μέχρι περίπου τον Νοέμβριο με τον Δεκέμβριο. Άρα ξεκινάει και αυτό το μεγάλο έργο να παίρνει τον δρόμο της δημοπράτησης», είχε δηλώσει ο δήμαρχος. 

«Η σημερινή διοίκηση δεν ξόδεψε ούτε ένα ευρώ από τα ταμεία του δήμου για το έργο» - Πώς θα γίνεται ο καθαρισμός του ντεκ

 

Στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, ο κ. Αγγελούδης είχε τονίσει πως «μέσα σε μόλις έναν χρόνο έχουμε μια προμελέτη, με τη συμμετοχή 18 διαφορετικών ειδικοτήτων, η οποία τους επόμενους τρεις μήνες θα ολοκληρώσει την περιβαλλοντική αδειοδότηση και θα είναι έτοιμη από την επόμενη χρονιά να μπει στη διαδικασία της δημοπράτησης», ενώ στη δευτερολογία του είχε επισημάνει ότι η μελέτη έχει ήδη σταλεί στα υπουργεία και τους φορείς και, όπως είχε πει, αφού εγκριθεί και από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, θα ακολουθήσει η δημοπράτησή του.

Από την πλευρά του, ο κ. Νικηφορίδης είχε επισημάνει ότι η προηγούμενη διοίκηση του δήμου είχε προγραμματίσει την ολοκλήρωση της μελέτης το 2026. «Εμείς ολοκληρώσαμε το 2025 μία οριστική μελέτη. Η σημερινή διοίκηση δεν ξόδεψε ούτε ένα ευρώ από τα ταμεία του δήμου, ολοκληρώθηκε η μελέτη και έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση. Η διαβούλευση που γίνεται τώρα είναι το τελικό στάδιο, όχι το αρχικό», είχε σημειώσει κατά την τοποθέτησή του, ενώ έπειτα από σχετική ερώτηση της αντιπολίτευσης, υπογράμμισε πως μέχρι το τέλος του Οκτωβρίου αναμένεται να έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εγκρίσεις από τους 12 συνολικά φορείς για την περιβαλλοντική αδειοδότηση. 

Παράλληλα, για τον καθαρισμό του ξύλινου ντεκ, ο αντιδήμαρχος είχε τονίσει ότι, «το ψάξαμε και είναι γεγονός ότι υπάρχουν κάποια μηχανήματα τύπου ρομπότ που μπορούν να μαζεύουν ό,τι υπάρχει από κάτω. Τα χρησιμοποιούν σε μαρίνες, σε λιμάνια για να μαζεύουν τα σκουπίδια. Εδώ δεν το έχουμε κάνει μέχρι τώρα, αλλά τώρα από εδώ και πέρα μπορούμε να το εφαρμόσουμε».

Το έργο και τα τεχνικά του χαρακτηριστικά

 

Η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων προβλέπει την κατασκευή ξύλινου καταστρώματος μήκους 1.100 μέτρων και πλάτους 12 μέτρων, που θα εκτείνεται από την 1η προβλήτα του ΟΛΘ έως τον Λευκό Πύργο. Το έργο θα στηρίζεται σε 352 πασσάλους και θα περιλαμβάνει ανάχωμα από φυσικούς ογκόλιθους και λιθορριπή για προστασία από την κυματική ενέργεια, νέο κρηπίδωμα μήκους 21 μέτρων, τέσσερις ύφαλους κυματοθραύστες μήκους 230 μέτρων ο καθένας, καθώς και ποδηλατόδρομο πλάτους 3 μέτρων.

Προβλέπονται επίσης συνοδά έργα, όπως ηλεκτροφωτισμός, καθιστικά, αναβαθμοί, κλίμακες διάσωσης, έργα ομβρίων και διαδρομές για άτομα με προβλήματα όρασης. Σε κομβικά σημεία, όπως οι άξονες Αριστοτέλους και Αγίας Σοφίας, θα υπάρχουν χώροι στάσης και ξεκούρασης για την ενίσχυση της σύνδεσης του αστικού ιστού με το θαλάσσιο μέτωπο.

Ήπια επέμβαση με σεβασμό στο περιβάλλον και την ιστορικότητα

 

Η επιλογή του ξύλινου καταστρώματος επί πασσάλων έναντι παλαιότερων προτάσεων επιχωμάτωσης κρίθηκε από τον δήμο ως η βέλτιστη λύση για τρεις βασικούς λόγους:

• διασφαλίζει τον αναστρέψιμο χαρακτήρα της επέμβασης,
• είναι φιλική προς το θαλάσσιο περιβάλλον,
• σέβεται τη φυσιογνωμία του παραλιακού μετώπου, αποφεύγοντας μόνιμες αλλοιώσεις.

Η μελέτη διατηρεί το υφιστάμενο κρηπίδωμα στην ιστορική του θέση, χωρίς μεταβολή του ορίου της θάλασσας, αφήνοντας ανοιχτή τη δυνατότητα μελλοντικής ενάλιας αρχαιολογικής έρευνας.

Όπως επισημαίνεται, το έργο αποτελεί «ήπιας κλίμακας επέμβαση στο ιστορικό κέντρο της πόλης», που αυξάνει τον διαθέσιμο δημόσιο χώρο και επανασυνδέει την πόλη με το θαλάσσιο μέτωπο.

Από τη δεκαετία του ’90 έως σήμερα - Το χρονοδιάγραμμα και ο προϋπολογισμός

 

Η ανάγκη διεύρυνσης της Παλιάς Παραλίας έχει τεθεί ήδη από τη δεκαετία του 1990, συνδέθηκε με την υποθαλάσσια αρτηρία που δεν προχώρησε και επανήλθε το 2022 με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό ιδεών του δήμου. Μετά την ακύρωση του διαγωνισμού το 2024 για οικονομικούς λόγους, υπογράφηκε προγραμματική σύμβαση με τη ΜΑΘ Α.Ε. για την ωρίμανση του έργου.

Ο ενδεικτικός προϋπολογισμός ανέρχεται σε 35 - 40 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και προβλέπεται να συγχρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους. Η διάρκεια μελέτης και κατασκευής υπολογίζεται σε 26 μήνες, εκ των οποίων οι 23 αφορούν καθαρά την εκτέλεση των εργασιών.

Η δημόσια διαβούλευση για τη ΜΠΕ βρίσκεται σε εξέλιξη έως τις 24 Οκτωβρίου, ενώ γνωμοδοτήσεις καταθέτουν οι αρμόδιοι φορείς, μεταξύ των οποίων ο δήμος Θεσσαλονίκης και η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν γραπτώς τις απόψεις τους στο διάστημα αυτό.

Κεντρική Φωτογραφία
Κατηγορία
Υπέρτιτλος να είναι στον τίτλο
0
Διαβάστε Περισσότερα